buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smile_baby

buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:46

Als ik vaak met mijn verzorg paard een buitenrit maak, is het dan belangrijkdat ik
hoefijzers heb of maakt het niet uit? Hij heeft nu wel hoefijzers.
dus dan mijn vraag wat is het beste voor mijn paard

SecretLIN

Re: buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:25

Lijkt me niet dat je opeens zonder ijzers weer de weg op kan? Tenminste was bij mijn fjord wel zo ze heeft nu alleen voor ijzers onder en dat is goed toen ik dr niks onder had had ze er heel veel last van

smile_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:29

O, ok nou in ieder geval bedankt voor je reactie

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:33

Maakt niet uit denk ik, bij ons hebben sommige paarden wel en andere geen hoefijzers. Merk geen verschil Lachen

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:39

Als je héél vaak op buitenrit gaat, en veel over asfalt/harde weg gaat dan is het wel verstandig ivm het anders snel afslijten van de hoeven. als je gewoon 3x per week lekker wat paadjes neemt dan maakt het niet uit, dan hoeft het niet Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:56

Als je paard goede hoeven heeft dan kun jij prima elke dag op buitenrit zonder ijzers Ja In het begin zul je daar rekening mee moeten houden, veel in de berm rijden en op zandpaadjes, maar de hoeven zullen steeds harder worden en uiteindelijk kun je zelfs elke dag een uur op het asfalt lopen zonder dat de hoeven te snel slijten.
Zonder ijzers heb je gewoon veel meer voordelen, dus als het mogelijk is zou ik daar voor kiezen. Je paard heeft een beter schokdemping, dus beter voor de gewrichten. Hij glijdt niet snel uit. Kan met sneeuw buitenlopen. Heeft meer gevoel in de hoeven waardoor ze ook beter hun benen gaan neerzetten. De hoef tussendoor onderhouden is makkelijker, brokkels kun je makkelijk wegvijlen. En niet te vergeten, een stuk goedkoper.

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:47

misschien dat ik heel kortzichtig ben.. maar ik heb ook een 'verzorgster' voor mijn paard voor 2 dagen per week.

Als zij ineens de ijzers er onder vandaan zou willen halen (als ik die had) had ik wel even heel erg hard staan gillen denk ik ! Boos! (aangezien het niet haar paard is, en zij over zulke dingen dus gewoon eigelijk niets te zeggen heeft Knipoog )

Als je wilt weten of ze er af mogen/kunnen/moeten zou ik eens met de eigenaar van de ponnie gaan praten ipv het op bokt vragen????

lijkt mij nuttiger Knipoog

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:21

Fleur_Laura schreef:
Als je héél vaak op buitenrit gaat, en veel over asfalt/harde weg gaat dan is het wel verstandig ivm het anders snel afslijten van de hoeven. als je gewoon 3x per week lekker wat paadjes neemt dan maakt het niet uit, dan hoeft het niet Lachen

precies. Ligt er heel erg aan of je veel asfalt rijdt of niet. Als hij al hoefijzers heeft kun je ze eronder laten (zeker zolang je geen toestemming hebt van eigenaar). Maar je zou ze dus wel eventueel af kunnen halen als hij ze niet echt nodig heeft.

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:13

als je paard aan hoef ijzers gewent is dan is het moeilijk om ze er afte halen wand ze gaan dan sneler afbrokelen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:16

Ja, als ze eenmaal ijzers hebben zijn de hoeven niet meer in zo'n goede conditie als dat ze zouden kunnen zijn (wat een zin), maar met ijzers kan je ook gewoon buitenritten maken, maak veel gebruik van de berm (en wel goed op de bodem letten natuurlijk, met ijzers sloop je wel de ondergrond sneller), al zal een enkele keer op het asfalt ook geen problemen geven.

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:33

is het dan niet zo als de hoefijzers er af gehaald zijn dat de hoeven zich wel weer zouden herstellen en weer in betere conditie komen??

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:55

Pheyra schreef:
is het dan niet zo als de hoefijzers er af gehaald zijn dat de hoeven zich wel weer zouden herstellen en weer in betere conditie komen??

De mate waarin dat gebeurt en de tijd die daarvoor nodig is hangt af van een aantal factoren:
1: Hoe oud was het paard toen het ijzers onder kreeg?
2: Op wat voor ondergrond stond het paard het nog niet op ijzers stond?
2b: Op wat voor ondergrond reed je toen met het paard?
3: Hoeveel en wat voor beweging kreeg het paard toen het nog niet op ijzers stond?
4: Hoe lang heeft het paard op ijzers gestaan? (en hoe oud is het nu dus?)
5: Op wat voor ondergrond stond het paard toen het op ijzers stond?
5b: Op wat voor ondergrond reed je toen met het paard?
6: Hoeveel en wat voor beweging kreeg het paard toen het op ijzers stond?
7: Hoe lang staat het paard nu zonder ijzers?
8: Op wat voor ondergrond staat het paard nu?
8b: Op wat voor ondergrond rij je nu met het paard?
9: Hoeveel en wat voor beweging krijgt het paard nu?
10: Wat voor gebreken/afwijkingen heeft (en had) het paard aan de benen, de hoeven en de stand van de hoeven en in welke mate?
11: Wat voor voeding krijgt en kreeg je paard?
12: Hoe verzorg je de hoeven?

En waarschijnlijk zijn dit slechts enkele van de mogelijke invloedsfactoren.

smile_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:23

allemaal ontzettend bedankt voor de reacties:)

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:41

Mijne hebben beide wel hoefijzers, ook omdat ik gewoon wil ik op buitenrit veel op asfalt moet lopen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:45

MysticTinker schreef:
Als je paard goede hoeven heeft dan kun jij prima elke dag op buitenrit zonder ijzers Ja In het begin zul je daar rekening mee moeten houden, veel in de berm rijden en op zandpaadjes, maar de hoeven zullen steeds harder worden en uiteindelijk kun je zelfs elke dag een uur op het asfalt lopen zonder dat de hoeven te snel slijten.
Zonder ijzers heb je gewoon veel meer voordelen, dus als het mogelijk is zou ik daar voor kiezen. Je paard heeft een beter schokdemping, dus beter voor de gewrichten. Hij glijdt niet snel uit. Kan met sneeuw buitenlopen. Heeft meer gevoel in de hoeven waardoor ze ook beter hun benen gaan neerzetten. De hoef tussendoor onderhouden is makkelijker, brokkels kun je makkelijk wegvijlen. En niet te vergeten, een stuk goedkoper.

Idd helemaal mee eens!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:55

dat ligt denk ik aan de eigenaar of hij/ zij dat nodig acht

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:59

Hooii,
Je hoeft eigelijk geen Hoefijzer's !
Ik rij HEEL vaak met mijn verzorgpony buiten !!!
Enne die heeft geen ijzers,
als je maar niet gaat Galoperen ofzo. op de weg !