Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
maar ervaringen vragen is toch geen crime of wel? j_haine schreef:het is heel moeilijk om te zeggen wat je nog kan doen met een paard met artrose.
artrose is het makkelijkste uitleggen als een extra botgroei die kan komen door ouderdom, een klap of beschadiging. als het gewoon ergens in het midden van een bot is geeft het meesal niet heel veel problemen. op een gewricht is het vaak minder prettig doordat de gewrichten bij iedere beweging over elkaar heen schuiven. ook de ligamenten die het gewricht bij elkaar houden kunnen door deze botwoekering pijnlijk worden. er zijn wel paarden die artrose hebben in de ondervoet, die door ze iets anders op de voeten te zetten minder last hebben. maar dit is zeker geen regel.
belangrijk is uit te vinden waar de artrose zich precies bevinden in hoeverre het dus pijnlijk zal zijn voor omliggende delen. je paard zal zelf ook aangeven waneer hij last gaat krijgen. dat is een punt wat je in gedachten moet houden, en daar dus niet meer naar toe werken.
dus mijn advies vraag je dierenarts waar de artrose precies zit en in hoeverre de omliggende delen er gevoelig door kunnen raken.
als je wil zien hoe artrose er uit ziet op botten kun je het beste even kijken op deze link.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm
dit is weliswaar van een geval in de ondervoet maar dan krijg je in ieder geval een beeld.
groeten john.

Sunrise19 schreef:@ Allejandro: Ken jij ook een paard die dit heeft? Ik heb wel op bokt gekeken, maar vond alleen een shet met dit probleem. En dat is dus geen paard haha.
merrieveulen schreef:Sunrise19 schreef:@ Allejandro: Ken jij ook een paard die dit heeft? Ik heb wel op bokt gekeken, maar vond alleen een shet met dit probleem. En dat is dus geen paard haha.
ik moet hier toch even op reageren, hetzij nogal offtopic. een shet is net zo goed een paard als een KWPN-er, met dezelfde behoeften, DA behandelingen en oplossingen voor evt. problemen. ik vind je reactie tegenover dit geweldige en veelzijdige (en vooral ondergewaardeerde!) ras nogal neerbuigend overkomen!