Paard met artrose in rug toch rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Paard met artrose in rug toch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 08:12

Ik heb een pony van 17 jaar en ik heb er niet meer op gereden sinds 4 jaar doordat ze artrose in haar rug en benen heeft.
Met haar benen gaat het heel goed maar met haar rug ook.
Alleen 4 jaar geleden ben ik gestopt met rijden omdat ze door haar achterbenen ging, ze heeft hier therapie en alles voor gehad.
De dierenarts dacht toen aan slijtage (artrose ook in haar rug en hals) dit is nooit op foto vastgelegd, maar deze mening had de vrouw die de therpie kwam ook.
Aan de hand van bewegen en reactie was dat hun eerste waar zij aan dachten.
Gister was ik er heel even zonder zadel opgegaan en een stukje draf en galop en ze vond het erg leuk.
Ze zakte niet door haar achterbenen of zoiets.
Nu is het idee om er dinsdag eens een zadel op te leggen en eens kijken hoe ze reageerd, als het goed zou gaan zou ik 1x keer in de week een rustig kort ritje buiten willen maken, niet voor mij maar ik merk aan haar dat ze zich wat verveeld.
Ze vond het echt leuk en na 4 jaar zonder zdel erop en zo braaf als ik een last was geweest had ze dat laten merken.

Toch na een nacht slapen twijfel ik weer, is dat nou wel zo'n goed idee om er weer op te gaan zitten?
Misschien is dit wel een van haar betere dagen en ga ik die verprutsen door erop te gaan zitten en versnel ik misschien verdere slijtage.
Wat vinden jullie hiervan?

Diamant191

Re: Paard met artrose in rug toch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:02

Hoe is de artrose ontdekt als ik vragen mag, zijn er röntgenfoto's van gemaakt? Als ik jou was zou ik het overleggen met je DA of de kliniek in Utrecht.
Krijgt je paard ook medicijnen tegen de pijn? Mijn paard heeft namelijk zware artrose in zijn 6e en 7e nekwervel. Hij laat het wel toe dat je op zijn rug zit, maar je merkt gewoon aan zijn houding en zijn lopen dat hij veel pijn heeft en het niet fijn vindt. Pas op dat je dus niet te snel denkt dat het paard het leuk vindt, want paarden gaan vaak door hun pijn heen om het 'baasje' te plezieren.
Ik zou gewoon even goed overleg plegen met je DA, zeker omdat je er al 4 jaar niet op gereden hebt.
Succes Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 09:09

Het is nooit met rontgen vastgelegd, de da zei toen ook dat dat vaak moeilijk te zien was op de foto.
De benen is wel door foto's vastlegd en een kreupelheidsonderzoek.
Maar de vrouw die de therapie deed dacht meteen aan artrose op de manier hoe zij reageerde op de vele sessies en de da meende dit ook want ik heb het hem nog laten controleren, die twee werken niet samen en beiden zeggen ze hetzelfde.
Hij zei wel bewegen is goed maar luiter naar je pony en stop ook als dat betekend dat je in een buitenrit merkt het gaat niet, moet je de rest er langs lopen.
Toen ik steeds vaker merkte dat het zwaar had ben ik gestopt met rijden en gezworen er niet meer op te stappen.

Ik denk dus idd ook dat het beter is er niet meer op te stappen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 10:03

Niemand met een wijze raad.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:38

kasparonda schreef:
Het is nooit met rontgen vastgelegd, de da zei toen ook dat dat vaak moeilijk te zien was op de foto.
De benen is wel door foto's vastlegd en een kreupelheidsonderzoek.
.......en gezworen er niet meer op te stappen.

Ik denk dus idd ook dat het beter is er niet meer op te stappen.

Ik zou of de rug ook laten rontgenen of je gevoel volgen en er niet meer op te stappen. Straks krijgt het paard weer last na een rustige periode en voel jij je schuldig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:26

Ik denk dat ik er wel vanuit kan gaan als twee mensen die ervoor geleerd hebben en ze zeggen hetzelfde.
De da zei ook dat het vaak moeilijk te zien is omdat het in het kruis zit, waarom weet ik niet.

Ik denk zelf ook wel dat het beter is om er niet meer op te stappen, ze staat ook onder deken omdat ze twee maanden geleden weer een kou op de rug heeft gehad, dit zat echter wel meer in de spieren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:29

je kan ook gewoon heel rustig ritje gaan doen langszaam opbouwen.
mijn pony van 30 heeft ook artrose in haar been. en geef har nu glucoamine complex bij werkt super bij haar. als ik dan ronde gehobbelt heb geef ik soms wat meer als ik weet dat ze er toch last van gaat krijgen. gewoon eens proberen rustig aan doen goed naar je paard luisteren en veel rechte stukken.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:49

Ik zou het gewoon proberen.Heb zelf een pony met artrose en die geeft duidelijk aan hoever hij kan gaan.Ik begon met rijden te merken dat het niet meer ging daarom staat hij nou 24/7 op het land en gaat af en toe aan de hand mee na buiten.Merk je aan je pony niks met rijden geen ander gedrag dan vroeger dan kan een rustig ritje geen kwaad denk ik Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:35

Ik heb vandaag dus even geprobeerd maar het ging niet goed, dus ik laat haar staan.
Ik had gehoopt af en toe een rondje buiten met haar te gaan stappen is eens wat anders dan in de wei.
En aangezien aan de hand buiten wandelen net is alsof je de vlag uit hebt gehagen, konden we het zo nog eens proberen.
Haar pensioen word weer gewoon voortgezet. Clown

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:47

Ach toch jammer voor jullie omdat het paard het zo leuk had gevonden. Fijn dat ze bij jou toch van een pensioen mag genieten en je haar niet kapot rijd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:06

Nee ik heb haar liever nog 10 jaar zo staan dan dat ik ga rijden en over 2 jaar moet ik haar wegbrengen.
Gister vond ze het duidelijk niet leuk, met zadel is voor haar pijnlijker dan dat ik er zonder zadel op zit blijkbaar.
Maar ik kruip er helemaal niet meer op, is beter zo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:46

MD-->BEH

PTasman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:22

Wanneer je paard last van Artrose heeft, kan je Pentosan van NatureVet proberen, dit is een Australisch product en werkt heel goed bij "Non-infectious inflammatory joint disease, traumatic arthritis, degenerative cartilaginous joint disease, osteoarthritis and osteochondrosis dessicans in horses". Het is wel een duur middel, dus informeer bij je DA eerst.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:56

ik zou in dat geval geen genoegen nemen met de gestelde diagnoses. gewoon op de foto ermee, dan heb je zekerheid. zolang er geen uitsluitsel over is, zou IK beslist niet op de rug van mijn paard stappen. dat trekt mijn geweten niet, en slapen kan ik dan ook wel vergeten. als er kans is dat het verkeerd uitpakt, niet doen voor je zekerheid hebt. het paard is een groot goed, wees er voorzichtig mee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:05

Ben het in zoverre met "merrieveulen" eens, dat het uit jouw vraagstelling duidelijk is, dat je een verlangen hebt weer eens op je paardje te rijden. Ook blijkt, dat je een RONTGENonderzoek niet nodig hebt gevonden. Artrose, waar dan ook, is echter op een RONTGEN echt wel onomstotelijk duidelijk te zien. Overigens niet echt iets bijzonders voor een pony van jouw leeftijd, waaarom je dan liever, nog wel, las ik: diverse sessies voor zo een benadering hebt gekozen, weet ik niet, meestal is het een geldkwestie, en ik vind het ook niet heel opmerkelijk, dat jouw pony, na vier jaren niet bereden te zijn, en niks te hebben hoeven doen, ineens niet ECHT enthousiast is over een nieuwe poging. Jij zei toch zelf dat je merkte dat zezich verveelde en behoefte aan iets had? Ja, dan zijn er natuurlijk nog wel wat andere dingen, bijv. aan de hand, grondwerk, etc, te bedenken, waardoor ze zich ook niet hoeft te vervelen. Maar een pony met artrose 4 jaar niet rijden, is natuurlijk voor de pny, nu, veel moeilijker te verhapstukken, lijkt mij, dan als je er in de tussentijd, een klein beetje het een en ander mee had gedaan, zoals inderdaad, tien minuutjes zonder zadel stappen op de rug, twee keer per week of zo. Alles geleidelijk. Maar nu is het wel een vrij grote overgang....