Merrie plots kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Merrie plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 09:22

Ik rijd sinds een aantal maanden een 9-jarige merrie van Numero Uno. Is MII gestart en het is de bedoeling dat ik haar vanaf april in het ZI ga uitbrengen.
Door drukte met het werk had ik haar al een aantal dagen niet kunnen rijden en heeft ze in de wei gelopen. Afgelopen vrijdag had ik eindelijk weer tijd en was ze erg heet met rijden, beetje rennerig. Maar dat is normaal na een week vakantie vieren Knipoog Ze liep eigenlijk best wel lekker maar toen ik linksom een beetje contrastelling vroeg en haar weer recht maakte had ik het gevoel dat ze een pasje onregelmatig liep. Maar dat was ook meteen weer weg, ik weet het zelfs niet eens zeker (ben nogal een miepje en ik voel elke scheet).
Daarna nog een dik halfuur getraind, lekker laag over de rug en veel overgangen en ze liep hartstikke fijn. Daarna heeft ze nog zeker 5 uur in de wei gelopen en heeft ze zoals altijd wel even lopen gekken Knipoog Maar ze liep 100% goed. Als ik ze in de wei zie sjouwen dan kijk ik altijd.
Zaterdag zou ik dan even een proef gaan oefenen met S&T en vanaf het moment dat ik erop stapte voelde er iets niet helemaal goed. In stap niet helemaal regelmatig leek het wel. Ik ben aangedraafd en ze voelde wat stijf maar kon de vinger er niet op leggen. Ik voelde wel meteen een onregelmatigheid. Gelukkig was mijn lezer erbij en ik vroeg hem ook mee te kijken. Dus ik met lange teugel door de baan, linksom en rechtsom maar hij zag niks en ik voelde ook niks meer…heel stom. Toch maar weer gaan stappen met het idee iets langer los te stappen.
Toen ik aandraafde was ze meteen echt kreupel, er was ook echt geen twijfel meer.
Afgestapt en aan de hand gekeken en zowel op de harde als zachte ondergrond kreupel (ze valt iets meer op rechts zeg maar).

De merrie is röntgen volledig goed en is eigenlijk ook nog nooit kreupel geweest. Heeft altijd gesprongen (1.40 parcoursen) en is toen uitgebracht in de dressuur door dezelfde springruiter. Die heeft haar nu aan mij ter beschikking gesteld omdat ze best wel potentie heeft om verder te komen en met springen was ze te onzeker voor het grote werk.

We hebben alles gecontroleerd en haar benen, hoeven zijn mooi droog en koud. Pezen zijn strak en koud, nergens iets van warmte of zwelling te bekennen.

Toch de veearts er maar bij gehad en die dacht in eerste instantie ook niet meteen aan een peesblessure. Gezien het acute beeld had er meer zwelling of warmte moeten zijn als het een pees zou betreffen. Ook nergens enige gevoeligheid bij druk zetten op diverse plaatsen. En ook was het beeld niet consistent met een acute peesblessure omdat ze na even draven beter werd en na stappen weer slecht.
Wellicht heeft ze zich vrijdag al verzwikt of verstapt (misschien toch dat knikje wat ik even voelde) en doordat er een nacht overheen was gegaan was die pijn heviger geworden waardoor ze zaterdag meteen bij opstappen al niet goed was.

Advies is dus nu 10 dagen boxrust met ontstekingsremmers en daarna een weekje opbouwen met stap en draf aan de hand. Is ze dan goed, dan zal het wel een kneuzing/verstapping zijn geweest. Is ze nog niet goed dan gaan we gelijk naar Someren voor een uitgebreid onderzoek met echo en foto’s. Ondertussen hebben we dan meteen goed gehandeld en niets geforceerd.
Ben geen voorstander van boxrust maar volgens de arts konden we beter even voorzichtig zijn want ook al is er geen peesblessure dan nog kan er wel een kneuzing zijn waardoor je bij blijvende belasting wel problemen kan krijgen. Dus ook geen weidegang voor de zekerheid.

Wat zouden jullie zo aan de hand van bovenstaand beeld denken? Ze staat rustig op stal, belast alle benen en tot op heden nog nergens enige vorm van zwelling of iets te ontdekken. Hoeven zijn ook gecontroleerd trouwens. Ik denk toch dat ze vrijdag iets verdraaid heeft, of met rijden of met gassen in de wei. Ik heb niet meteen het idee dat ze ergens pijn heeft. Ik denk zelf dat het wel eens hoger zou kunnen zitten, misschien schouder verdraaid ofzo.

Bekend beeld voor iemand? Ik hoop maar dat het niets ernstigs is en dat we in april gewoon aan de start kunnen.

Ik weet wel dat elk paard wel eens kreupel kan zijn maar ik vind het maar niks. Vanaf volgende week donderdag/vrijdag mag ik gaan stappen… .

chantal3

Re: Merrie plots kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:47

T lijkt mij het meest wijs om je gewoon even aan het advies te houden. Op dit moment heb je eigenlijk geen idee wat er precies met haar aan de hand is, Het kan een kneuzing zijn, maar het kan ook erger. Als ze vrijdag nog steeds kreupelt inderdaad meteen verder laten kijken dan kan je ook gericht actie ondernemen. Maar voor nu wil je echt niet meer beschadigen (mocht het toch een peesblessure zijn) dan nodig is.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 01:05

Je moet toch even de da afwachten, denk ik. Ik liep mijn paard in de les opeens flink kreupel. Ik dacht meteen aan de pezen. Bleek een straalbeen ontsteking te zijn. Ik verwacht daarbij niet dat een paard "opeens" kreupel word, maar toch. Er was aan het hele been/voet niets te zien of te voelen.

Dit was half november en ben net begonnen met 10 minuten stappen aan de hand, na een lange periode boxrust.

Dit gun ik je dus niet Haha! succes

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 10:58

Ik heb nog even contact gehad met de veearts. Een peesblessure was wel zeer onwaarschijnlijk, omdat dit bij een acuut geval echt drukpijn en zwelling of warmte (gloei) moet geven. Enkel bij chronische peesproblemen zou er geen zwelling meer waar te nemen zijn maar dan zou het paard wel af en aan kreupel geweest moeten zijn en dat is niet het geval, beestje is zo gezond als wat.

Hij dacht aan een overbelasting van de gewrichtsbanden van de kogel, een verrekking dus en dat kan behoorlijk pijn doen maar is met een weekje rust meestal wel over.

Nu met de stalrust lopen de benen ook niet op en met al 5 dagen op stal zonder beweging zou een geblesseerde pees al snel oplopen volgens de arts.

Vanaf maandag mag ik al weer gaan stappen, ik dacht eerst later. Een keer 10 minuten aan de hand en vanaf dinsdag twee keer 10 minuten aan de hand. Indien dan alles OK is in stap mag ik er woensdag weer op, gewoon aan lange teugel even wat stappen en een klein stukje draf.
Dan weten we al snel genoeg of ze weer goed is. Indien niet, dan gaan we verder kijken. Indien ja, dan is volgende week even rustig opbouwen en vanaf die week erop weer de training oppakken waar we gebleven waren.

We wachten het dus gewoon even af, er zijn in principe geen indicaties dat er iets heel ernstigs zou zijn. Ze is afgelopen jaar nog op de foto geweest en ook daar is ze OK. De eigenaar wil haar namelijk na het Z in de fokkerij inzetten.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:57

Gisteren is de DA nog even op controle geweest aangezien het al een week geleden was. Even een controle aan de hand en ze was in stap en draf weer rad.
Maar bij aanspannen van de kogels (buigproef) liep ze net iets te lang kreupel weg. Niet extreem maar ook nog niet goed. En dat zowel rechts als links voor.
Daarna weer gewoon stap en draf en weer helemaal rad. Indicatie dat we dus met rust al een heel eind zijn maar bij belasting gaat het nog fout. Dus nog even wat langer rust geven voor de zekerheid.
De DA denkt nog steeds aan een onschuldige maar vervelende verrekking van de gewrichtsbanden in de kogel, beide kogels. Waarschijnlijk in de wei met de natte ondergrond gek gedaan of gegleden. Dus we nemen het zekere voor het onzekere en we doen er een week stalrust bij en dan 2 weken stappen onder de man en nog stalrust en voorlopig geen weidegang.
Beter wat langer rustig aan doen. De DA verwachtte echter niet dat het iets echt heel ernstigs was aangezien ze al veel verbeterd was op 1 week tijd. En ook aangezien er tot op de dag van vandaag nog steeds geen zwelling ergens waar te nemen is, houden we de moed erin Knipoog
Hij verwachtte wel dat ik in april gewoon kon starten maar dat ik beter nu even rustig aan kan doen de komende 3 tot 4 weken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 01:01

gelukkig was ze al gauw weer rad, dat was in mijn paards geval niet zo Knipoog .

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:33

santos schreef:
gelukkig was ze al gauw weer rad, dat was in mijn paards geval niet zo Knipoog .

Gaat het daar nu wel weer goed mee? Is het ook helemaal hersteld? Geen blijvende schade bedoel ik dan.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:43

Je verteld dat het paard 1.40 parcoursen heeft gelopen, en dat je druk aan het trainen bent, kan het niet zijn dat het paard een beetje overwerkt is? Niet banketstaaf bedoelt hoor! Knipoog

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:59

Ze heeft na de cyclus (reeks springwedstrijden in Belgie) van mei 07 tot en met augustus 07 in de wei gelopen en is daarna opnieuw gekeurd om zeker te weten of ze haar 2e carriere als dressuurpaard aan zou kunnen fysiek gezien. Ze was 100% gezond. Ik ben er pas medio sept. mee gaan trainen en dan echt op basis niveau en veel bos werk.
Volgens de veearts is het echt geen overbelasting maar een vervelende samenloop van niet gereden zijn en natte en gladde weiden en dan lekker even ontploffen. In zekere zin is dat natuurlijk ook een overbelasting Knipoog
Ben al weer begonnen met stappen en dat gaat goed. Einde van de week moest ik rustig een drafje erbij pakken (nog aan de hand). Indien OK, rustig in het weekend eens een ritje maken in het bos en dan volgende 2 weken weer opbouwen.
Ik zie er vooralsnog helemaal niks meer aan.

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:02

Misschien liep ze al niet echt goed Ach gut en toen werd het wat erger omdat ze een beetje druk deed in de wei ! Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:07

problemen in de hoef? mensen kijken vaak naar het been maar het zit vaak lager..Kneuzing? Mijn paard werd van het ene op het andere moment stokkreupel, die had een ernstige vorm van rotstraal wat richting de hoefkanker ging. Hij had ergens opgestapt wat natuurlijk heel zeer deed en liep toen ook ergg slecht.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 08:14

Wij zijn al weer bijna een weekje aan het opbouwen met rijden en het gaat *afkloppen* Knipoog heel goed. Ik ga zo vaak als ik kan even het bos in op de lange paden draven en stappen, vooral veel stappen. Omwille van het slechte weer van de afgelopen weken is ze nog niet weer op de wei geweest. Ze voorspellen voor de komende dagen gelukkig wel droog en zonnig weer dus als de grond wat droger is, komt ze hopelijk vanaf zondag weer op de wei.
Voorlopig houd ik het er maar op dat het een ongelukje is geweest.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:16

inderdaad! Gelukkig dat ze weer goed loopt Lachen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:05

Zwelgje schreef:
santos schreef:

Gaat het daar nu wel weer goed mee? Is het ook helemaal hersteld? Geen blijvende schade bedoel ik dan.

Helaas is zij nog niet rad. Ben voorzichtig aan het stappen onder de man( met een bom Haha! ), maar nog steeds licht onregelmatig. Verdrietig