Door drukte met het werk had ik haar al een aantal dagen niet kunnen rijden en heeft ze in de wei gelopen. Afgelopen vrijdag had ik eindelijk weer tijd en was ze erg heet met rijden, beetje rennerig. Maar dat is normaal na een week vakantie vieren
Ze liep eigenlijk best wel lekker maar toen ik linksom een beetje contrastelling vroeg en haar weer recht maakte had ik het gevoel dat ze een pasje onregelmatig liep. Maar dat was ook meteen weer weg, ik weet het zelfs niet eens zeker (ben nogal een miepje en ik voel elke scheet). Daarna nog een dik halfuur getraind, lekker laag over de rug en veel overgangen en ze liep hartstikke fijn. Daarna heeft ze nog zeker 5 uur in de wei gelopen en heeft ze zoals altijd wel even lopen gekken
Maar ze liep 100% goed. Als ik ze in de wei zie sjouwen dan kijk ik altijd.Zaterdag zou ik dan even een proef gaan oefenen met S&T en vanaf het moment dat ik erop stapte voelde er iets niet helemaal goed. In stap niet helemaal regelmatig leek het wel. Ik ben aangedraafd en ze voelde wat stijf maar kon de vinger er niet op leggen. Ik voelde wel meteen een onregelmatigheid. Gelukkig was mijn lezer erbij en ik vroeg hem ook mee te kijken. Dus ik met lange teugel door de baan, linksom en rechtsom maar hij zag niks en ik voelde ook niks meer…heel stom. Toch maar weer gaan stappen met het idee iets langer los te stappen.
Toen ik aandraafde was ze meteen echt kreupel, er was ook echt geen twijfel meer.
Afgestapt en aan de hand gekeken en zowel op de harde als zachte ondergrond kreupel (ze valt iets meer op rechts zeg maar).
De merrie is röntgen volledig goed en is eigenlijk ook nog nooit kreupel geweest. Heeft altijd gesprongen (1.40 parcoursen) en is toen uitgebracht in de dressuur door dezelfde springruiter. Die heeft haar nu aan mij ter beschikking gesteld omdat ze best wel potentie heeft om verder te komen en met springen was ze te onzeker voor het grote werk.
We hebben alles gecontroleerd en haar benen, hoeven zijn mooi droog en koud. Pezen zijn strak en koud, nergens iets van warmte of zwelling te bekennen.
Toch de veearts er maar bij gehad en die dacht in eerste instantie ook niet meteen aan een peesblessure. Gezien het acute beeld had er meer zwelling of warmte moeten zijn als het een pees zou betreffen. Ook nergens enige gevoeligheid bij druk zetten op diverse plaatsen. En ook was het beeld niet consistent met een acute peesblessure omdat ze na even draven beter werd en na stappen weer slecht.
Wellicht heeft ze zich vrijdag al verzwikt of verstapt (misschien toch dat knikje wat ik even voelde) en doordat er een nacht overheen was gegaan was die pijn heviger geworden waardoor ze zaterdag meteen bij opstappen al niet goed was.
Advies is dus nu 10 dagen boxrust met ontstekingsremmers en daarna een weekje opbouwen met stap en draf aan de hand. Is ze dan goed, dan zal het wel een kneuzing/verstapping zijn geweest. Is ze nog niet goed dan gaan we gelijk naar Someren voor een uitgebreid onderzoek met echo en foto’s. Ondertussen hebben we dan meteen goed gehandeld en niets geforceerd.
Ben geen voorstander van boxrust maar volgens de arts konden we beter even voorzichtig zijn want ook al is er geen peesblessure dan nog kan er wel een kneuzing zijn waardoor je bij blijvende belasting wel problemen kan krijgen. Dus ook geen weidegang voor de zekerheid.
Wat zouden jullie zo aan de hand van bovenstaand beeld denken? Ze staat rustig op stal, belast alle benen en tot op heden nog nergens enige vorm van zwelling of iets te ontdekken. Hoeven zijn ook gecontroleerd trouwens. Ik denk toch dat ze vrijdag iets verdraaid heeft, of met rijden of met gassen in de wei. Ik heb niet meteen het idee dat ze ergens pijn heeft. Ik denk zelf dat het wel eens hoger zou kunnen zitten, misschien schouder verdraaid ofzo.
Bekend beeld voor iemand? Ik hoop maar dat het niets ernstigs is en dat we in april gewoon aan de start kunnen.
Ik weet wel dat elk paard wel eens kreupel kan zijn maar ik vind het maar niks. Vanaf volgende week donderdag/vrijdag mag ik gaan stappen… .
succes 
en toen werd het wat erger omdat ze een beetje druk deed in de wei !