Peesblessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alpaca

Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:19

Mijn haflinger loopt al 4 maanden met een peesblessure.
Iemand dit ook meegemaakt ? En in hoeverre is dat hersteld ?

Thanks alvast !

nati

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:25

mijn kwpner had een peesblesure gekregen ongeveer een jaar terug, ongeveer 4 maanden terug op de scan geweest, en als zeer goed genezen verklaard, nu heeft hij weer een dik been maar we hopen op een onsteking, maar hij gaat donderdag voor de zekerheid weer op de scan.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:27

Ik heb ook een paardje gehad waarbij een peesblessure (peesontsteking) maar niet wilde herstellen. Ze heeft in totaal een jaar stilgestaan en toen zijn we weer lichtjes aan beginnen de training op te bouwen. Nu is ze nog steeds heel gevoelig aan dat been en ze heeft nooit meer het niveau gehaald dat ze vroeger had. Ze wordt nu voor recreatie gebruikt.

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:41

Hij mag nu alleen maar stappen 2 keer 15 min per dag. En binnenkort weer voor een scan. Kan alleen de niet echt meer de zwelling voelen. Dat is iig wel minder. Dus dat zou de goede kant opgaan.
Het gaat trouwens om de tussenpees.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:44

even een vraagje: je pony loopt al 4 maanden met een peesblesure, en hij mag nog steeds alleemaar stappen....
Hoe er was zijn pees er dan aan toe? en ga met hem hem/haar naar een kliniek?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:46

een manegepony had 'n jaar geleden een lichte peesblessure. 'licht geirriteerde pees' was de conclusie van de DA na de scan.
Stappen dan maar... in maart nog een scan gemaakt. aardig verbeterd, nog even stappen en dan rustig weer opbouwen.
Wegens omstandigheden pas half september weer opgebouwd. Uiteindelijk 3 weken in de les gelopen, nu weer kapot. op de scan geen verbetering/verandering te zien sinds de scan van maart.
het hangt er vanaf welke pees het is, hoe erg het beschadigd is, wat je aan herstelwerk doet enz. hangt ook nog van het paard af

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:47

ArieMango schreef:
Hij mag nu alleen maar stappen 2 keer 15 min per dag. En binnenkort weer voor een scan. Kan alleen de niet echt meer de zwelling voelen. Dat is iig wel minder. Dus dat zou de goede kant opgaan.
Het gaat trouwens om de tussenpees.

Mijn paardje heeft ook een tussenpeesblessure, ondertussen ben ik alles bij elkaar nu 10 maanden bezig. In de huiskamer is een fijn topic met meer peesblessureklantjes, ik ben alleen niet technisch genoeg om er een link naar toe te maken, sorry Bloos . Mocht je interesse hebben ben je welkom!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:22

Mjn vorige paard had een peesblessure.. Een scheur in de diepe buigpees en een chronishe pees schede ontsteking, 4 september is ze ingeslape..
Ze is er dus nooit van hersteld..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:31

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad heeft alles bij mekaar 3 maand stil gestaan en alles is terug in orde gekomen. Wel is nu nog een beetje een bultje zichtbaar, maar dat gaat niet meer helemaal weggaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:11

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:40

MD-->BEH

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:15

Mijn haf heeft ook een peesblessure (bandje in zijn hoef eigenlijk). Hij staat nu bijna 5 maanden stil en heeft daarvan ruim 4 maanden stokkreupel gelopen. Nu loopt hij goed, maar hij gaat het komende half jaar nog op rust en hopelijk blijft hij goed lopen als hij weer langzaam op normaal beslag wordt gezet.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:30

mijn paard had een peesblessure en verrekte kniebanden en verrekte bandjes.
hij is over een hek gevallen en daar zijn we een jaar mee bezig geweest.
we hebben ook nog een tijdje gereden en toen kwam het weer.
hij is sinds september afgeschreven...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:34

Mijn paard had een scheur van 6 centimeter in de diepebuigpees, verklevingen op de pees, een peesschede ontsteking en een slijmbeursontsteking. Ik ben nu vanaf januari bezig en 1 december mocht ik er weer voor het eerst op zitten. Ik ben dus bijna een jaar bezig.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:09

Hey
Mijn kwpn-merrie had ook een peesontsteking.
Deze is goed genezen.
De DA had een lichte peesontsteking geconstateerd. Ik mocht wel rijden maar niet te intensief. Verder kon er zo niets aan gedaan worden & moest het vanzelf genezen met veel rust. Het ging 6 maand - een jaar duren voor de pees genezen ging zijn.
Ik heb toen de dagen dat ik niet reed met haar, wel gestapt aan de hand, elke dag de pees gekoeld met o.a : koelingsgel, benen afspuiten met de tuinslang, legtend (koelingsklei), natte spons erover , ...
Verder heb ik ook een natuurlijk supplement bijgegeven van Vital Herbs. Dit zijn kruiden. Ik gaf de Locomotion, deze is voor sterkere pezen & goede doorbloeding.
Toen de DA vorige maand kwam voor haar vaccin, keek hij gelijk nog eens naar die pees ...en geloof het of niet deze is zeer goed genezen.
Ze mag terug intensief gereden worden. Alleen springen zit er niet meer in maar dat was ik toch niet van plan.
Als je nog meer wil weten, mag je me altijd een Pbtje sturen !
Succes ! Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:19

Plukje schreef:
Mijn paard had een scheur van 6 centimeter in de diepebuigpees, verklevingen op de pees, een peesschede ontsteking en een slijmbeursontsteking. Ik ben nu vanaf januari bezig en 1 december mocht ik er weer voor het eerst op zitten. Ik ben dus bijna een jaar bezig.

Dan heb jij ontzettend veel geluk gehad zeg!
ik was met mijn dier vanaf april bezig, Heb haar in september met pijn in mjin hart moeten laten gaan.. Ze genas niet meer.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:45

PinkyBubble schreef:
Plukje schreef:

ik was met mijn dier vanaf april bezig, Heb haar in september met pijn in mjin hart moeten laten gaan.. Ze genas niet meer.

Ik heb hem laten opereren, vervolgens 6 maanden boxrust gegeven, 4 maanden gestapt en daarna heb ik hem laten revalideren in het paardenzwembad van Patrick Kuijpers. Dat laatste is echt de beste beslissing die ik gemaakt heb. Het verschil van voor het zwemmen en na het zwemmen is echt niet te beschrijven. Nu heb ik een paard wat drie weken onder het zadel is, maar wel goed in conditie en verschrikkelijk soepel. Hij wordt vijf keer in de week gereden, stap, draf en galop en het been heeft nog geen enkele reactie gegeven.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:57

Mijn paard had ook in december 2006 een peesblessure. DA adviseerde om 3 maanden later haar nog eens te scannen, we hebben er 5 van gemaakt en het had dus goed uitgepakt, we konden weer beginnen .. Helaas werd ze half september weer kreupel, 5 weken later na wat gerotzooi hebben we haar toch maar weer laten scannen .. Weer aan de pees, ditmaal een soort ontsteking ofzo .. 8 weken stappen. Vorige week was hij toevallig op de manege, hebben we haar direct mee laten scannen, hij was heel positief over de genezing maar het was nog niet 100% genezen, om die 100% vol te krijgen en nog iets aan te sterken moeten we nog 6 weken, nu nog 5, stappen.
In totaal hebben we afgelopen jaar 4,5 maand kunnen rijden. Lachen
Laatst bijgewerkt door SHALALA op 21-12-07 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:58

Plukje schreef:
Plukje schreef:

Ik heb hem laten opereren, vervolgens 6 maanden boxrust gegeven, 4 maanden gestapt en daarna heb ik hem laten revalideren in het paardenzwembad van Patrick Kuijpers. Dat laatste is echt de beste beslissing die ik gemaakt heb. Het verschil van voor het zwemmen en na het zwemmen is echt niet te beschrijven. Nu heb ik een paard wat drie weken onder het zadel is, maar wel goed in conditie en verschrikkelijk soepel. Hij wordt vijf keer in de week gereden, stap, draf en galop en het been heeft nog geen enkele reactie gegeven.[/quote]

Geweldig zeg Lachen I
k kon mijn dier ook laten opereren.. MAar dat zou maar 40 % kans zijn op genezing, ik heb niet voor die 40 % gekozen omdat mijn dier er psychish gewoon ook nog onder leed..

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:39

mijn damespaardje (die ik overigens nu niet meer heb). ze hebben het vergruisd. maar helaas is het nooit helemaal meer goed gekomen. steeds kwam het weer terug als ik sprong. met dressuren ging het goed. nu is hij verkocht en loopt in engeland. wij hebben nog contact gehad met die mensen maar zij hebben nergens geen last van gehad dus.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:42

Mijn paard had een peesblessure in de oppervlakkige buigpees.
Het genezingsproces heeft ongeveer 8 maanden geduurd maar hij is nu volledig hersteld.
Ik heb hem wel laten behandelen met stamcellen.

Dat revalideren in een zwembad leek mij ook wel wat maar helaas is het betreffende paard helemaal niet gek van water en dan moest hij eerst nog mak gemaakt worden voor water...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:16

odje schreef:
Dat revalideren in een zwembad leek mij ook wel wat maar helaas is het betreffende paard helemaal niet gek van water en dan moest hij eerst nog mak gemaakt worden voor water...

Dat zeggen bijna alle mensen die hun paard brengen, maar er is er maar een enkeling die er echt niet in gaat. Mijn paard loopt nog steeds niet door een plasje water, maar het zwembad wandelde hij rustig in.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:35

mijn pony had ook een peesblessure gelukkig was het niet zo erg.
ik mocht 1 a 2 weken niet rijden, wel wandelen en elke dag haar been afspuiten. daarna heeft ze geen last meer gehad

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:32

Plukje schreef:
odje schreef:

Dat zeggen bijna alle mensen die hun paard brengen, maar er is er maar een enkeling die er echt niet in gaat. Mijn paard loopt nog steeds niet door een plasje water, maar het zwembad wandelde hij rustig in.

Hmm, okay ik hou het in gedachte voor de , hopelijk nooit voorkomende, volgende keer Haha! want volgens mij is revalideren in het zwembad veel beter en veiliger.

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:57

odje schreef:
Mijn paard had een peesblessure in de oppervlakkige buigpees.
Het genezingsproces heeft ongeveer 8 maanden geduurd maar hij is nu volledig hersteld.
Ik heb hem wel laten behandelen met stamcellen.

Hoi odje hoe oud was die peesblessure van je paard toen je met die stamcellen bent begonnen ze zeggen dat het niet ouder mag zijn dan 4 weken klopt dat???
Als je eerst een andere methode probeert ban je toch al verder dan 4 weken als die niet aansllat is het dan nog mogelijk om toch voor die stamcellen te gaan.

groetjes regina