Knie op slot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 09:48

Mijn pony Hero heeft altijd al last gehad van een knie die regelmatig los schiet, op slot staat en dan even losgetrokken moet worden als hij zijn been verzet.
In de eerste instantie niet gekozen voor een operatie maar gaan werken aan spieropbouw in de achterhand. Later ook door de hoefsmit op ijzers met wigjes. Sinds 4 jaar niet meer op ijzers. Achter staan de hoeven scheef, dwz de buitenkanten slijten sneller af als de binnenkanten. Dit is niet te corriceren, dan loopt hij direkt kreupel. Geeft verder ook niet veel problemen.

Nu hij langere periodes weer op stal staat (tussen zonsondergang en opkomst) krijgt hij meer last van zijn knie. Gisteren sleepte zijn been gewoon mee en moest hij bij elke stap zijn knie op de plaats trekken. Zodra hij goed in beweging is, heeft hij er geen 'last' van, dat wil zeggen; hij loopt dan gewoon en volgens mij geen pijn.

Op ijzers is geen optie mits ik hem alleen tijdelijk achter op ijzers of kunststof kan zetten.

Wat zijn de effecten hiervan op lange termijn? Zou fysiotherapie of iets dergelijks kunnen helpen?

Dennis

Re: Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:14

Tijdelijk op ijzers zal weinig helpen, tenzij je het de hele winter doe en ze er weer af haal zodra hij weer 24/7 het land op gaat (er van uitgaande dag hij dat zomers staat).

Lopen, lopen, lopen doet veel. Heel veel kilometers maken en op het land. Dat is eigenlijk het enige wat echt helpt.

Word het echt te gek, dan toch opereren. Ik heb er wel eentje laten opereren, de boel stond zo extreem vaak op slot dat die pony geen leven meer had. Met voeren als ze stonden te dringen kon ze niet weg komen en viel ze gewoon om, en overeind komen met 2 knieen die op slot zitten gaat niet. Ze durfde niet meer bij de groep te staan, niet bij het eten te komen en ik moest haar regelmatig overeind helpen.
Dit was na spierversterkers(t leek verdorie wel een hengst in de omgang), veel beweging en binnendoor zetten.
Dus geopereerd en nooit meer last. Binnen een week had ik weer een gezellige, vrolijke pony terug ipv een bang vogeltje.

Maar je schrijf dat als hij meer buiten staat hij er (bijna) geen last van heeft. Dan zal ik toch echt eerder kiezen voor meer naar buiten en/of meer werk. Ze worden toch slapper achter heb ik het idee.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:47

of inspuiten ? is dat niets?

Mijn merrie heeft het ( gelukkig) tot nu toe 1x gehad en bijna een maand gaat het nu goed. Ze staat nu dan op stal. Maar gaat vanaf dec weer op het land. Omdat dit voor mi jbeter te betalen is. En voor haar ook beter is! Ze is namelijk nog maar 2,5 jaar. dus ze mag eigenlijk nog wel lekkr jong wezen op het land!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:10

Wat voor operatie heb je het over. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden. Je sommige laten de knieband doorhalen. Dat zou ik niet doen. Een andere optie is kleine sneetjes laten zetten in de band. Daardoor ontstaat littekenweefsel. Aangezien dat niet rekt, wordt de band dus korter, waardoor de knie niet zo makkelijker meer op slot laat staan.

Dit laatste doen ze tegenwoordig ook met spuiten. Ze spuiten een licht irriterende stof in de banden, waardoor er een ontsteking ontstaat: resultaat: littekenweefsel...

Als goede training echt niet helpt, zou ik voor het laatste kiezen. Geen operatie nodig en 1x keer spuiten schijnt vaak al genoeg te zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:54

Mijn paard had het als jaarling maar is er vanzelf overheen gegroeid gelukkig.

De tips die ik kreeg waren ook vooral lange rechte stukken stappen met eventueel balkjes.

Met ijzers en dergelijke heb ik geen ervaring, maar ik denk wel dat je pony er toch wel een hinder van ondervind.

Succes met het zoeken van een oplossing!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 23:22

Hero heeft dit weekend 5 uur op de trailer gestaan, moeten lopen in een hele zware bak. Ik dacht dat het vandaag wel veel erger te zijn maar nu bleek het vandaag weer helemaal goed te zijn. Zo soepel als wat, welke kant ik hem op bewoog. Toch vreemd.
Hero groeit er niet meer over, hij heeft het al zijn hele leven (14 jaar) maar soms wordt het erger en soms geen enkele last.
Achterhand spieren zijn wel goed, dat is het probleem niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:28

Je zou misschien eens een fysio kunnen bellen of die hier iets mee kunnen. Mijn fysio heeft Jimmy ook een aantal keren behandeld alleen zijn knie zit los. Evenals die van mijn haffie, dat is wel makkelijker dan een vastzittende knie.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:34

mijn paard heeft dit ook
ik heb hem bij de achterijzers laten verhogen
dat wil zeggen dat ze buitenkant verhogen zodat hij een andere beenstand krijgt waardoor zijn knie minder snel op slot kan slaan
vraag eens naar bij je hoefsmid ook kan hij dit corrigeren door binnenlangs iets meer te vijlen en te kappen zodat hij buitenom hoger staat (dit heb ik eerst laten doen voordat ik keilen tussen de ijzers liet zetten )

dit helpt heel erg goed en hij loopt ook een stuk vrijer wel langzaam opbouwens kwa rijden anders krijgt die spierpijn

het is trouwens ook heel erg balngrijk dat je hem zo laag en goed mogelijk over zijn rug laat lopen
zodat hij zijn kontspieren meer gaat gebruiken
een spierversterker gebruiken helpt ook enorm

zijn spieren moeten gewoon goed ontwikkelt worden rondom de knie
en dan is dit er helemaal uit te rijden

veel succes..

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:26

Mijn paard heeft ook last van een knie die hij op slot zet. Nu het kouder werd zat hij steeds vaker op slot. de hoefsmid heeft nu de binnenkant van de hoef iets korter gedaan. daardoor zet hij z'n been beter neer waardoor hij dus ook niet op slot gaat! ook zei mijn hoefsmid dat het slim is om je paard goed warm te houden.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:25

Ja Orion , bij ons hetzelfde verhaal , tinkerveulen had deze klacht ook , nadat binnenkant van hoef steeds korter gehouden is, zijn de klachten afwezig. ( Zeg wel dat haar klachten begonnen toen zij in een korte tijd hard gegroeid is)