Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
jiehaaa schreef:Wie heeft ervaring met het laten uitvoeren van een OCD operatie en wil onderstaande vragen beantwoorden? Alle andere info is uiteraard ook welkom!
Hoe oud was het betreffende paard? de merrie was destijds 1,5 jaar
Hoeveel fragmenten betroffen het? één los fragmentje
Plaats van het fragment/de fragmenten? spronggewricht
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? ze kreeg last van vochtophopping in het gewricht, leek in eerste instantie op bolspat, maar bleek dus een klein ocd'tje te zijn
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? kan ik me eigenlijk niet meer herinneren, ze is inmiddels 6 jaar
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? zie bovenstaand
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? ja zie vorige vraag
Wat was het advies van de dierenarts? Opereren! Gezien haar leeftijd zou ze er niets aan over houden. Ze heeft ook nergens meer last van en het is niet meer te zien dat ze is geopereerd (zowel uit- als inwendig)
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Paardenkliniek in Wapenveld, naam van de da kan ik me niet meer herinneren
Moest er gerevalideerd worden? Ja
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? Na een dag of 3 kwam ze weer thuis. Hierna volgde 6 weken absolute boxrust, daarna nog 6 weken met opbouwend stappen en draven op het zachte en later harde ondergrond
Is de operatie geslaagd? Ja, absoluut. Het heeft wel eventjes geduurd voordat ze echt weer helemaal top liep, maar er is werkelijk niets meer van te zien.
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? Durf ik je niet te zeggen. Als het een kwestie is van eind goed, al goed, dan vergeet je deze details![]()
Zijn er nog klachten? Nee, niet mbt de ocd
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? het was nog in the old days, dus guldens. Alles bij elkaar ongeveer 1.800 - 2.000 gulden
Alvast bedankt voor de moeite!
jiehaaa schreef:Wie heeft ervaring met het laten uitvoeren van een OCD operatie en wil onderstaande vragen beantwoorden? Alle andere info is uiteraard ook welkom!
Hoe oud was het betreffende paard? 3 jr
Hoeveel fragmenten betroffen het? 1
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? ter bestrijding v.d. klachten
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? wel kreupelheid
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? constant
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? wel overvuld
Wat was het advies van de dierenarts? opereren
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Wolvega
Moest er gerevalideerd worden? 4 weken boxrust
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? ? Hoelang stappen weet ik niet meer
Is de operatie geslaagd? Nee
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? Zat tegen het kraakbeen aan
Zijn er nog klachten?Nee
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? Veel
Vajramani schreef:Ik had natuurlijk weer een raar geval. Om kort te vertellen. Paard had een dik spronggewricht en was kreupel. Op de foto, ocd.
Weggebracht naar Wolvega, eerste operatie mislukt, het zat te dicht bij spieren, pezen en banden. 4 weken boxrust en weer brengen. Tweede operatie weer mislukt, ze wisten nu waar het vandaan kwam en waar het zat maar konden er zo niet bij. Ze moesten hem doorlichten. Weer 4 weken boxrust wond moest even tot rust komen.
Derde rit Wolvega. Vooraf paard weer op foto's gezet, ocd spoorloos. Ze hebben hem vervolgens gemonsterd etc helemaal regelmatig, weer op foto's weer niks te zien.
Hun advies ga hem maar trainen zodra hij er last van krijgt direkt weer terugkomen. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en het paard is niet weer kreupel geweest aan dat been. Wel heeft hij nog altijd een dik spronggewricht.
jiehaaa schreef:Bedankt voor je antwoord, inderdaad erg apart! Is de OCD gaan zwerven? Nu ja, je paard is in elk geval van de kreupelheid af!
Hoe oud was het betreffende paard? net 4
Hoeveel fragmenten betroffen het? 7 fragmenten
Plaats van het fragment/de fragmenten? 4 links in het spronggewricht en 3 in het rechter
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? ter bestrijding van klachten
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? was ernstig kreupel
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? constant
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? ietsje
Wat was het advies van de dierenarts? zo snel mogelijk opereren
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? kliniek Bosch & Duin door Emile van Welling helaas is deze man nu gestopt en schrijft collums in de bit
Moest er gerevalideerd worden? ja
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? volgens mij was dat 3 weken boxrust en dan steeds iets meer lopen later zijn we gaan fietsen zeg dat we een half jaar zijn bezig geweest met ravalideren
Is de operatie geslaagd? ja
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? ne
Zijn er nog klachten? ze is gevallen na de narcose wat voor veel problemen heeft gezorgd, is atactisch geworden wat nu wel wat beter wordt, een aantal werfels zaten verkeerd verkeerd willen lopen en schouder blessure en daardoor een peesblessure en dan nog wat kleine dingen
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? ik dacht €1800,- inc verzorging en behandeling
Citaat:Hoe oud was het betreffende paard? 2,5 jaar
Hoeveel fragmenten betroffen het? 2-3
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? preventief
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? geen tekenen
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? nauwelijks, wel licht verschil met het andere
Wat was het advies van de dierenarts? we gaan ervoor!
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Someren
Moest er gerevalideerd worden? ja
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? ik geloof 6 weken
Is de operatie geslaagd? jazeker!
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? niet dat ik weet
Zijn er nog klachten? geen klachten, ook het wondje is mooi geheeld
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? dat weet ik echt niet meer
anneM_Ajax schreef:De prijzen die jullie noemen, zijn jullie verzekerd daarvoor of deels. Of is dit gewoon het volle bedrag dat jullie hebbben moeten betalen. Want Ajax moet ook en hij is niet verzekerd.