Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 21:19

Mijn merrie heeft op rare wijze haar kroonrand aan de voorkant van haar achterbeen open gehaald. Het is een behoorlijk lelijke wond om te zien vind ik... Het is precies op de overgang hoef naar been, eigenlijk nog net in het 'hardere' gedeelte. Echt haar kroonwand dus.
Ze belast het been wel, maar met lopen is het een halverende snelheid van wat ik van haar gewend ben, en ook trekt ze haar been hoger op. Gelukkig eet ze verder wel goed, en is ze nog steeds gewoon Wietje. Alleen dan met een oma tempo en een pijnlijk pootje. Schoonmaken vind ze absoluut niet leuk, en lukt ook bijna niet omdat ze het niet waardeerd als ik eraan zit. Maar goed, het moet wel gebeuren.

Dit is de wond:
Afbeelding

Ik heb de DA aan de telefoon gehad, maar hji is niet langs geweest. Dat leek hem nog niet nodig. Daarnaast is de wond inmiddels ook meer dan 2 dagen oud. Ik kwam er gisteren pas achter, het is de dag ervoor gebeurd maar pas laat ondekt helaas. De staleigenaar heeft het die avond afgespoten en wondspray opgedaan.
Nu staat mevrouw dus heerlijk weer te nietsen in het land, maak ik de wond minstens 2x per dag schoon en spoel ik dr been af, omdat haar kogel ietswat vocht vast wilt houden. Echt stappen durf ik eigenlijk niet, dus laat ik haar lekker de hele dag in het land lopen. De DA adviseerde me verder om er eventueel een verbandje om te doen, zodat het schoon blijft wat betreft de vieze vliegen die er snel door worden aangetrokken (er komt ietswat vocht uit).

Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen met dit soort wonden, aangezien het op, of iig vrijwel op, de hoef bevind. Hoe is jullie ervaring met de geneznig van dit soort wonden? (ik heb het idee dat we er een lange dobber aan gaan hebben). Nou ja, tijd maakt verder niets uit, als vos maar weer snel haar been goed kan gebruiken. Zo op oma tempo is ze eigenlijk wel erg sneu Ach gut

Needje

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:24

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:27

Ik zou op zoek gaan naar eendierenarts die wel onmiddelijk wil komen. Als hier een infectie in komt ben je nog verder van huis. Snel op zoek gaan naar een andere dierenarts!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:30

Utoop heeft een x haar been op de bal van dr hoef open gehaald.

Bij mij is de dierenarts wel geweest maar het was ook een heel stuk dieper.
Hechten kon niet meer maar ze moest wel helemaal ingetaped worden.
Om de 2 dagen verband verwisselen en betadine erop om schoon te houden.
Ook heb ik nog een paar x peciciline moeten spuiten.

Ze heeft het later nog een x open geschaafd daar heb ik wel een foto van zal even zoeken.

foto gevonden

Afbeelding

in het midden zit het lidteken nog.
De hoef is ook beschadid maar doordat de hoefsmid er elke x een stuk uithaalt aan de onderkant blijft hij netjes groeien.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door areke op 18-07-07 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:31

Nickje heeft een keer met een stift uit haar voor-ijzer een gat getrapt in de kroonrand van haar achterhoef. Dat was best diep, mn vingertopje pastte er in....
DA heeft er niets aan gedaan, behalve advies gegeven.
Goed schoonhouden, liefst 2 keer per dag goed afspuiten, wondspray er op. Acedrem houdt vliegen weg en voorkomt wildvlees zei hij.
Ze liep er 2 dagen wat moeilijker op, maar van de DA mocht ik het gewoon belasten zoals normaal, als Nick dat ook goed vond. Alleen springen raadde hij even af omdat dat weer wat risico geeft op stoten van die wond...
Na 4 weken (!) was het dicht. Toen is het nog een maand ongeveer een harde plek geweest en nu is het helemaal weg...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:32

Zo te zien zit de wond nog net in het vlees en niet in de kroonrand??
Als de wond al 2 dagen oud is, is deze ook niet meer te hechten, en er zit op die plek niet genoeg huid om een verse wond te maken..

Persoonlijk zou ik er groene leem op doen (dit dood bacterien). Dit kan ook inwendig gebruikt worden. Het voorkomt wild vlees vorming, bevorderd de genezing, en houdt vliegen en vuil uit de wond..

Maar wel elke dag even schoon wassen met betadine oid, en nieuwe leem erop..

Heb een paard gehad met een diepe wond op de sprong, was ook niet meer te hechten, ben met groene leem begonnen, en je ziet er nu helemaal niks meer van.

Echt een aanrader..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:32

Ik ben toch maar even de boeken ingegaan. Bij zo'n ernstige beschadiging loop je de kans op een infectie van het hoefgewricht, wildvleesvorming, vervorming van hoefkroon, hoornkloven en scheuren, losse wand enz. Ik zou hier echt niet langer mee wachten. Succes ermee!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:33

Ik zeg hetzelfde als Sammy!
Als dit niet goed behandelt wordt ben je maandenlang zoet met afwachten op herstel..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 21:40

Ikh eb idd ook acedrem spray gehaald (had eerst blanco spray ofzo Verward). Ik hou haar nauwlettend in de gaten, omdat ik het toch maar eng vind zo'n wond. 2 a 3x per dag naar dr toe, afspruiten, sprayen... Tot haar grote ergenis heb ik de termometer ook weer gehaald Bloos (ooit eens een wond gehad waarvan ze koorts kreeg).

@ Zammy, ik wordt naar van wat je opnoemt... Morgen toch maar nog eens de DA bellen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:44

Een balbetrapping is nog lastiger vanwege het uitzetten van de hoef. Als die een beetje diep is zou ik die gelijk in laten pakken.
Een kroonrandbeschadiging voor is niet te hechten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:49

Denk dat het wel meevalt.
Mijn paard heeft altijd vaak wonden aan zijn voeten ( Balbetrappingen enz..)
Gewoon schoonmaken idd met betadine en dan wondspray( Als de wond netjes droog is geen wondspray meer erop doen) en een verbandje kan geen kwaad idd voor de vliegen en dan komt het vast goed hoor!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 11:40

De DA komt vanmiddag toch even kijken. Ik ben er toch niet zo gerust op dan ik dacht, dus vanochtend gelijk even gebeld of er toch even iemand bij kon komen kijken. Ik ben beieuwd wat ze zegt.

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:49

Denk dat het wel goed zal genezen als het het maar goed schoonhoud. Dat is het belangrijkst

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:53

Mijn paard heeft ook ooit zo'n wond gehad op dezelfde plek als die van jou. Bij mij was de DA er binnen 20 minuten omdat het ook enorm bloedde. Het kon niet gehecht worden omdat de huid daar vrij dun is en geen ruimte om hechtingen ze zetten.
De DA heeft het ingepakt en zelf moest ik het dagelijks vernieuwen nadat er een flinke laag wondgel op was gedaan. De wond zelf was vrij snel dicht, het is alleen via de hoef eruit gegroeid. Bij de hoef heeft het wel vrij lang geduurd voordat het weg was , bij mijn paard groeien de hoeven niet zo snel.
Het komt in ieder geval goed. Ja

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 16:25

Ik hoop het Lachen

De DA is vandaag geweest, twee prikken gehad en ze staat nu op pijnstillers en antibiotica (2x per dag). Voor het bevorderen van de hoefgroei, wat mogelijk beinvloed kan worden door de wond, hebben we ter ondersteuning ook biotine erbij gekregen.

Ben wel blij dat ik toch iemand heb laten komen, want het is echt een rot plek en heb er vannacht niet van kunnen slapen... Ik hoop dat het goed komt.

Er werd idd gezegt dat het hoefgewricht geraakt kan zijn of als het gaat onsteken daar op gaat zitten. Dan zijn we veel verder van huis. Hopelijk blijft het hier bij...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:25

Tancreda4 schreef:
Ik hoop het Lachen

De DA is vandaag geweest, twee prikken gehad en ze staat nu op pijnstillers en antibiotica (2x per dag). Voor het bevorderen van de hoefgroei, wat mogelijk beinvloed kan worden door de wond, hebben we ter ondersteuning ook biotine erbij gekregen.

Ben wel blij dat ik toch iemand heb laten komen, want het is echt een rot plek en heb er vannacht niet van kunnen slapen... Ik hoop dat het goed komt.

Er werd idd gezegt dat het hoefgewricht geraakt kan zijn of als het gaat onsteken daar op gaat zitten. Dan zijn we veel verder van huis. Hopelijk blijft het hier bij...

Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt! Pling Hou je ons op de hoogte?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:46

marietje27 schreef:
Mijn paard heeft ook ooit zo'n wond gehad op dezelfde plek als die van jou. Bij mij was de DA er binnen 20 minuten omdat het ook enorm bloedde. Het kon niet gehecht worden omdat de huid daar vrij dun is en geen ruimte om hechtingen ze zetten.
De DA heeft het ingepakt en zelf moest ik het dagelijks vernieuwen nadat er een flinke laag wondgel op was gedaan. De wond zelf was vrij snel dicht, het is alleen via de hoef eruit gegroeid. Bij de hoef heeft het wel vrij lang geduurd voordat het weg was , bij mijn paard groeien de hoeven niet zo snel.

Hetzelfde verhaal geldt voor mijn merrie vorig jaar had ze ook een soortgelijke wond op de kroonrand alleen iets kleiner.
Ook ingepakt (geloof 5 dagen) iedere dag vernieuwen en wondgel erop.
Bij mijn merrie was de wond ook snel dicht alleen ging een stukje hoef naar boven groeien.
Mijn DA zei dat we het weg gingen branden maar daar is in de tijd niets van gekomen, we hebben het wel steeds laten knippen en vijlen door de hoefsmid.
Nu is het vanzelf goed gekomen en groeit het zoals het hoort met de hoef mee.
Zag dit topic vanmiddag en heb even een foto gemaakt hoe het nu aan het uitgroeien is.
Afbeelding

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:47

biotine erbij vind ik misschien een beetje apart. Dit werkt pas nadat het 3 maanden is gevoerd. Maar de dierenarts zal er wel over na hebben gedacht.

Mijn paard is ook een meester in zichzelf verwonden. Met de kroonrand doe ik vaak 2x per dag wassen met betadine (eventueel sodabadje) dan laten drogen en acederm spray erop. Op andere wondjes, doe ik wel altijd groene leem. Dit werkt super!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:06

Biotine is wat dat betreft dan alvast preventief. Stel DAT er uiteindelijk toch meer 'hulp' nodig is voor het uitgroeien van de 'wond' in de hoef. Ik denk iig dat dat het idee is.

Dat groene leem hoor ik vaker! Allemaal positieve geluiden. Toch maar eens wat meer in verdiepen en ook eens proberen (al moet ik deze wond met rust laten verder)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:19

Ze was overigens vanavond al een heel stuk meer opgeknapt. Ze had er blijkbaar wel meer last avn dan ik dacht. Ze liep nog wel kort, maar niet meer trekkerig. Veeel beter en ook een stuk vlotter. En ze had weer wat meer vuur en praatjes Knipoog Ze had blijkbaar zelfs weer lopen mutsen in het land, want heb me helemaal krom moeten zoeken naar een voorijzer dat ze eraf had getikt Rolleyes

Op een of andere manier lijkt ze wél helemaal te zijn leeggeprikt door dazen, meer dan normaal. Heel haar hals onder het bloed Verward Waarschijnlijk omdat ze daar vanmiddag is geprikt, en die krengen ruiken dat natuurlijk...

Ik ben iig blij dat de pijnstillers werken. Nog 5 dagen en dan is het kijken of ze ook zonder Antibiotica en pijnstillers goed de dag kan doorkomen...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:45

blensink schreef:
marietje27 schreef:

Hetzelfde verhaal geldt voor mijn merrie vorig jaar had ze ook een soortgelijke wond op de kroonrand alleen iets kleiner.
Ook ingepakt (geloof 5 dagen) iedere dag vernieuwen en wondgel erop.
Bij mijn merrie was de wond ook snel dicht alleen ging een stukje hoef naar boven groeien.
Mijn DA zei dat we het weg gingen branden maar daar is in de tijd niets van gekomen, we hebben het wel steeds laten knippen en vijlen door de hoefsmid.
Nu is het vanzelf goed gekomen en groeit het zoals het hoort met de hoef mee.
Zag dit topic vanmiddag en heb even een foto gemaakt hoe het nu aan het uitgroeien is.
Afbeelding

Dat ziet er wel akelig uit. Bij die van mij was het een horizontale snee/inkeping, die gewoon met de hoef meegroeide, de wond zag er net zo uit als die van de TS, ook redelijk diep. Gelukkig helemaal weg. Ik heb een paar jaar Biotine gevoerd, nu groeien de hoeven beter dan een paar jaar terug.
Inderdaad een dag of zes met wondgel en intapen en daarna ging er alleen wondgel op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:51

Dat 'uitgroeisel' ziet er idd naar uit... Maar goed, lelijk en naar is natuurlijk niet echt boeiend als het paard maar zich goed voelt...
Nu vos zich een stuk beter voelt en beter loopt, ben ik gelijk ook een stuk geruster. Zal ik vannacht weer lekker slapen Haha! (afgelopen nacht amper Bloos)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:53

Tancreda4 schreef:
Dat 'uitgroeisel' ziet er idd naar uit... Maar goed, lelijk en naar is natuurlijk niet echt boeiend als het paard maar zich goed voelt...
Nu vos zich een stuk beter voelt en beter loopt, ben ik gelijk ook een stuk geruster. Zal ik vannacht weer lekker slapen Haha! (afgelopen nacht amper Bloos)

Ik weet wat het is om in te zitten over je paard. Ik hoop dat alles nu goed gaat. (heb ik volgens mij al eerder gezegd) Het is in ieder geval een goed teken dat vos zich nu al beter voelt! Slaap lekker!! Dromen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:55

Ik duim dat het allemaal goed gaat genezen, nare plek voor een wond....

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:21

Tancreda4 schreef:

Ben ik met je eens, het lelijke groeit er gelukkig toch uit. Lachen