Paard met hele zwakke hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Paard met hele zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:46

Hallo allemaal,

ik heb een Haflingermerrie met hele slechte hoeven. Ze loopt altijd op ijzers em dam zijn er geen problemen, maar zonder ijzers slijten haar hoeven al van het zand van het ruiterpad en de bak.
Nu kreeg ik van iemand de tip om haar biotine te geven.
Kunnen jullie mij vertellen of dit echt helpt bij een paard die eigenlijk toch altijd op ijzers loopt, of is het beter er niets aan te doen, behalve dan lekker op ijzers te laten lopen?

moniiquee

Re: Paard met hele zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:49

Ik denk dat het gewoon het beste is als je haar gewoon op haar ijzers laat staan. Want, als de pony hele slecht hoeven heeft denk ik niet dat je het toch hele goede hoeven krijgt met een middeltje. Maar dan denk ik Tong uitsteken

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:57

Biotine helpt zeker wel, maar je moet het wel minstens 3 maanden voeren. Bij ons paard heeft het super geholpen! Die had enorme brokkelhoeven en nu gaat het onwijs goed! Ik kan het zeker aanraden!! Ik vind zelf die van Sectolin het fijnste, maar die van de Boerenbond / Welkoop schijnt ook heel goed (zo niet beter) te zijn.
Ik kan het zeker aanraden! Ik weet meerdere paarden die er veel baat bij gehad hebben.

Succes ermee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:21

Ik gebruik elke dag kerabol. Daar zit ook biotine in, met nog drie andere dingetjes voor goede hoeven en voor een glanzende vacht. Ik merkte na een aantal maanden al veel verschil.

Verder kan bíjna elk paard wel zonder ijzers, maar het kan een tijd duren voordat de hoeven zich weer helemaal hersteld hebben. Al deze paarden hebben sowieso tot 3 jaar zonder ijzers gestaan, ik neem aan dat jou paard ook vroeger als veulen zonder ijzers op wei heeft gestaan. Dus het moet zeker kunnen. Dat moet je natuurlijk langzaam opbouwen, en in de tussenfase bijvoorbeeld hoefschoenen gebruiken. Het is een andere vraag of jij zoveel moeite wil doen voor goede hoeven voor je paard. Elke dag bijhouden en bij droge periodes in water wijken, brokkels wegvijlen, hoefschoenen aantrekken.. De meeste mensen zullen kiezen voor ijzers, lekker makkelijk, om de 8 weken laat je de smid komen en that's it.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:24

Ik verplaats je topic even naar BEH, daar zal je waarschijnlijk meer reacties krijgen.

VSW-->BEH

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:11

Bedankt voor de tips en het verplaatsen van mijn topic. ik zag later pas dat er een beter plaatsje voor was Lachen

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:49

Persoonlijk zou ik haar niet van de ijzers af halen, ze loopt nu toch goed?
Als je haar al van de ijzers af zou willen halen dan zou ik eerst een behoorlijke poos biotine gaan bijvoeren zodat de kwaliteit van de hoeven beter wordt.

Elza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:03

Denk eens na over wel van de ijzers afhalen, want een hoef mét ijzers kán nooit gezond wezen omdat de ijzers het hoefmechanisme te niet doen, en de nagels in de witte lijn deze verzwakken (bacteriën en schimmels vinden makkelijker hun weg naar binnen). Omdat je paardje al zulke slechte hoeven heeft wel door een goed bekendstaande bekapper, ikzelf zou voor natuurlijk iezen, laten bekappen. Inderdaad kerabol of biotine gaan bijvoeren, en zolang de hoeven nog herstellen tijdens het rijden of lopen over harde, wel dan niet onregelmatige ondergrond hoefschoenen gebruiken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:48

zou hem als ik jou was gewoon op de ijzers laten staan en biotine bijvoeren. Mijn paard krijgt het nu al een aantal jaren (die van NAF Biotine Plus) en hij heeft hele sterke mooie hoeven gekregen!!

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:50

gewoon op ijzers laten staan Ja

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:11

Elza, wat een onzin dat een beslagen paard geen goede gezonde voeten zou kunnen hebben.
En het hoefmechanisme werkt prima als je paard correct beslagen wordt.
Heb je eigenlijk wel eens een gebruikt ijzer gezien?
Daarop zie je duidelijk slijtage aan de takken.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:40

Ik heb mijn merrie gekocht als tweejarige met heel slechte hoeven, overal scheuren en ze brokkelden heel snel, heb toen een half jaar biotine gevoerd en ze zijn echt verbeterd. Dus ik kan het wel aanraden.

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:36

waar kan je dat biotine dan halen enz. want mijn paard heeft precies het zelfde heb net topic geopend. maar wordt er niet goed van? hoe duur is dat en hoeveel moet je geven etc.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:23

paardendrogist oid. bij de ruitersportzaak hebben ze het vaak ook wel. (welkoop eventueel ook).

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:28

Ik zou ze ook lekker op ijzers laten staan, want als het zo snel afbrokkeld dan heb je kans dat je paard straks een tijd kreupel staat doordat de hoeven te kort worden.