nieuw serum, IRAP, voor osteoarthritis ook bij peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

nieuw serum, IRAP, voor osteoarthritis ook bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:47

Citaat:
behandeling osteoarthritis

Het nieuwe serum, IRAP, voor osteoarthritis (OA) wordt gemaakt uit lichaamseigen cellen van het paard. Dierenarts Hans Wilderjans van Dierenkliniek de Bosdreef in België is enthousiast over het middel. ,,Het is een goed alternatief voor de huidige behandelingen met corticosteroïden."

Aandoening

Osteoarthritis is een gewrichtsontsteking waarbij het kraakbeen geleidelijk verloren gaat. Kraakbeen geneest slecht, omdat er geen bloedvaten in lopen. Ook komt er te veel aan beenvorming voor in de gewrichten. Als een gewrichtsontsteking te lang duurt, dan leidt dit tot gewrichtsdestructie. De nieuwe behandeling is interessant, omdat je de huidige behandelingen met bijvoorbeeld corticosteroïden niet mag gebruiken tijdens wedstrijden vanwege de medicatieregels. Het is technisch gezien geen medicijn. ,,Het is een autoloog geconditioneerd serum, dat wil zeggen dat lichaamseigen stoffen van het paard worden gebruikt bij de behandeling", meldt Wilderjans.

Werking

De dierenarts neemt een bloedmonster van het paard die speciale glasparels bevat. Deze parels hebben een effect op de witte bloedcellen in het monster. De cellen produceren bepaalde cytokinen (proteïnen) die een remmend effect hebben op de ontsteking in het gewricht. Het bloedmonster wordt 24 uur opgeslagen bij 37 graden Celsius, zodat de witte bloedcellen zoveel mogelijk cytokinen kunnen produceren. Vervolgens verwijdert de dierenarts alle bloedcellen in het monster, zodat alleen een serum met de werkzame stoffen overblijft. Een deel van het serum injecteert hij in het betreffende gewricht van het paard. Het overgebleven serum kan de dierenarts invriezen, zodat hij de behandeling later kan herhalen. ,,De kosten van IRAP zijn voor het aanmaken van het serum € 650,-. Hiervoor kun je een paard tenminste acht keer behandelen", legt Wilderjans uit. ,,Wij gebruiken het middel nu zo’n vier maanden in onze kliniek en hebben enkele tientallen paarden behandeld met positieve resultaten. In sommige gevallen reageerde het paard niet op zwaardere middelen, maar wel op IRAP. Toch moeten we voorzichtig zijn, want de precieze werking is nog onduidelijk."

Studie

De cytokinen (de ontstekingsremmende stoffen die in het serum zitten) zouden vooral effect hebben op de interne schade die bij veel gewrichtsaandoeningen een rol speelt. Bij mensen wordt de behandeling al veel langer gebruikt, onder de naam Ortokin. In een recente Amerikaanse studie toonde men aan dat paarden die met dit serum behandeld waren geen ongunstige reacties vertoonden én dat de kreupelheid verminderde. Desondanks blijven er nog wel vragen, zoals welke typen van osteoarthritis kun je hiermee behandelen? Wel is bekend dat hoe eerder je met de behandeling start, hoe waarschijnlijker het is dat het werkt.

Er is mij verteld dat dit ook bij peesblessures goede resultaten heeft gegeven. Iemand op Bokt die hier ervaring mee heeft?

PinkyBubble

Re: nieuw serum, IRAP, voor osteoarthritis ook bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 06:22

Mijn paardje zou deze behandeling krijgen voor een scheur in diepe buigpees, Werd alleen nog niet vergoed door de verzekering omdat dit nog een expirimentele fase is, Maar ijk heb er op de kliniek goede resultaten over gehoord

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 07:19

Hou je me op de hoogte? Die van mij heeft eveneens een flinke blessure aan de diepe buiger, dit zou zo'n beetje mijn laatste hoop zijn...

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:00

Iemand al resultaten met deze methode? Mijn paard is vorige week ingespoten in beide kogels voor en het hoefgwricht linksvoor. Ik zou graag ervaringen van anderen horen.

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:31

Mijn paard heeft ook een flinke beschadiging aan de diepe buigpees en wordt vandaag voor de 2e keer ingespoten met IRAP. De arts zei dat hij er al meerdere paarden weer mee terug in de (hogere) dressuur/springsport heeft gekregen en was positief over het herstel met deze behandeling. Hij zei dat er zo'n 70% kans was dat het paard weer 100% de oude wordt. Maarja wel even afwachten dus...

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:13

Is nog geen wetenschappelijke onderbouwing voor.

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:34

Mijn paard is afgelopen zomer (2014) dus tweemaal ingespoten met IRAP. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Ik ben nu weer 3 maanden aan het opbouwen (stap- en drafwerk) volgens het schema dat de arts mij gaf destijds. Aanstaande vrijdag wordt er weer een echo gemaakt van haar pees en wordt er (als het goed is) duidelijk of de pees weer herstelt is en ik haar evt. ook weer in de sport kan uitbrengen. Ik ben erg benieuwd!

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:49

_Rachelle_ schreef:
Mijn paard is afgelopen zomer (2014) dus tweemaal ingespoten met IRAP. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Ik ben nu weer 3 maanden aan het opbouwen (stap- en drafwerk) volgens het schema dat de arts mij gaf destijds. Aanstaande vrijdag wordt er weer een echo gemaakt van haar pees en wordt er (als het goed is) duidelijk of de pees weer herstelt is en ik haar evt. ook weer in de sport kan uitbrengen. Ik ben erg benieuwd!

Uiteindelijk is het bij mijn paard weer helemaal goed gekomen. Binnenkort gaan we weer de wedstrijdring in :D IRAP heeft bij mijn paard dus zeker een goede bijdrage gehad!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:08

Ik heb groot respect veel Hans Wilderjans, maar IRAP is tot nog toe kwakzalverij met een medisch verhaaltje rond.
De bewijsvoering is flinterdun, en de manier waarop IRAP theoretisch zou moeten werken is verre van logisch.
IRAP werd ontwikkeld door een Duitse firma.
Zo'n tien jaar terug werd hetzelfde procédé gepromoot in de humane geneeskunde onder de naam Ortokin,
maar bij mensen is de behandeling compleet geflopt.

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:19

Ik kan zelf op Ortokin niets vinden. Verder heeft het bij mijn paard goede vruchten afgeworpen. Ze had een fikse peesblessure, waarbij het niet zeker was of het überhaupt weer helemaal goed zou komen. Inmiddels is ze helemaal hersteld en ben ik dolblij.

Overigens vind ik het positieve aan IRAP dat er met een lichaamseigen stof gewerkt wordt!

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:52

Mijn paard heeft IRAP inspuitingen gekregen voor hoefkatrol ontsteking. Het heeft niet mogen baten en ik heb hem helaas in moeten laten slapen omdat hij altijd pijn had. De enige mogelijkheid was een zenuwsnede maar dat raadde ze bij de Lingenhoeve af.