Wat is dit??? help! koude benen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Wat is dit??? help! koude benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 04:04

Nou ik merkte al een paar dagen dat mijn haflinger koude onderbenen had en ook de neus/oren waren kouder dan normaal. Donderdag kwam ik de stal in en zag ik dat zijn achterhoef was ingescheurd, hoefsmid gekomen heeft gelijk helemaal bekapt en had gelijk al gezegd dat hij wel een paar dagen wat voorzichtig kon gaan lopen doordat 1 hoef behoorlijk was ingescheurd.

Toen hij bij de andere achterhoef was ontdekte hij ook een hoefzweer, deze is er gelijk uitgehaald en bleek maar klein te zijn. Nu moet ik dus een paar keer per dag even weken in biotexbadje, zodat er geen ontsteking bijkomt. Gaat verder allemaal prima, hetgeen waar ik mij dus zorgen om maak is dat hij nog steeds van die koude onderbenen/neus en oren heeft.

Wel was ik vanavond in de stal en toen voelde het iets warmer aan, maar wie heeft dit ook al eens meegemaakt?? Kan het komen door die hoefzweer of pijn in zn hoeven?? of heeft dat er juist helemaal niets mee te maken... Hij is verder helemaal niet ziek ofzo, eet/drinkt normaal, gedraagt zich normaal, staat gewoon op alle 4 zn benen.

Als het maandag nog zo is ga ik sowieso wel even de DA bellen, want maak me best wel zorgen. Maar wilde het toch even kwijt en hoop dat iemand van jullie iets weet hierover...

Natasjaa

Re: Wat is dit??? help! koude benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 04:14

Misschien heeft ie t koud, of anders is de doorbloeding misschien niet helemaal optimaal, wordt t warmer als je m even laat stappen of zo?

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 04:17

Natasjaa schreef:
Misschien heeft ie t koud, of anders is de doorbloeding misschien niet helemaal optimaal, wordt t warmer als je m even laat stappen of zo?

weet ik niet, de hoefsmid raadde aan om hem vandaag ff binnen te laten staan zodat hij even geen druk zou hebben op die hoef waar die dikke scheur in zat. Maar ik zal het morgen eens proberen, dankje.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 04:29

Meestal is er meer reden tot bezordheid wanneer oren en benen heel warm aanvoelen. Met een hoefzweer (kan) dat been wat warmer aanvoelen, doorgaans niet kouder.
Koude oren kan soms betekenen dat het paard zich niet lekker voelt, maar je geeft aan dat hij verder niet ziek oogt en goed eet en drinkt. Ik zou me niet teveel zorgen maken.

Voel je de oren van je haf regelmatig of constateer je het nu 'toevallig'? Het is natuurlijk vergeleken bij afgelopen weken ook weer wat kouder, logisch dat ie dan ook niet zo warm aanvoelt.

Temperatuur je paardje eens? Ook als ie gezond is zodat je afwijkingen kunt constateren? Staat ie nu stil, misschien de doorbloeding? Wanneer een lichaam niet beweegt heeft de doorbloeding het doorgaans ook moeilijker.

Een tip, Je kent je eigen paard het beste, daarom geloof ik er ook heilig in dat als je denkt dat iets niet in de haak is, je gewoon moet bellen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Succes!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:22

Dankje JML. Ik ben daarnet geweeest en voelde het alweer een stuk normaler aan. En ik kan me niet voorstellen dat het aan de hoeven ligt van daar heeft hij volgens mij helemaal geen pijn aan. In me achterhoofd dacht ik inderdaad ook dat het aan het weer lag, vorige week heeft ie lekker in de wei gelopen in het zonnetje en nu staat ie dus een stuk kouder.

Maar ben blij dat ze nu alweer een stuk warmer aan voelen Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:24

ik denk ook dat het aan het weer ligt en aan de doorbloeding. als je paard op stal staat kan hij zelf niet bewegen zodat de doorbloeding beter wordt, en dan kun je dat merken ja...

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:26

ikenindi schreef:
ik denk ook dat het aan het weer ligt en aan de doorbloeding. als je paard op stal staat kan hij zelf niet bewegen zodat de doorbloeding beter wordt, en dan kun je dat merken ja...

Dankje... Ik was vanmiddag ff van plan om hem even half uurtje in de wei te zetten, maar is dat niet slecht voor die hoefzweer dan??? en met of zonder deken naar buiten?? (Hij heeft nooit een deken op, alleen als het erg koud is en ik heb gereden en hij dus bezweet is dan krijgt hij fleecedeken op.)

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:46

Hij mag best op de wei even zijn benen strekken, hij zal zelf wel weten wat wel en niet kan. Tenzij de dierenarts anders heeft geadviseerd!
Daarna lekker even in de biotex en alles is weer schoon.
Gelukkig heeft ie weer warmere oortjes, hoeft ie geen oorwarmers op Knipoog

Zonder deken is prima, staat ie normaal ook. Alleen als ie nat geregend is bijvoorbeeld, goed opletten dat ie niet op de tocht staat, dat is voor paarden veel vervelender. En vertroetelen met een fleece... waarom niet?

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:50

Nou hij is vanmiddag ff paar uurtje buiten geweest, galloperen/bokken en raar springen... Liep niet kreupel. Toen ik em weer binnen zette, hoef weer in de biotex en benen waren weer normaal van warmte en neus was ook weer normaal warm... Haha!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 01:19

weet iemand hoe lang je ongeveer die hoefzweer in biotex moet doen?? Hij is er donderdagavond uitgehaald, maar tot hoe lang moet ik doorgaan??

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:31

koele onderbenen (en misschien ook oren?) blijkt normaal te zijn voor een paard, na wat beweging worden ze weer warm

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:21

Als het dier verder niet ziek is, slomer is, slechter eet ofzo denk ik dat het met de koude benen wel los zal lopen.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 13:28

dankjullie wel Haha!
Heb vanochtend voor de zekerheid maar even de da gebeld. Hij vertelde mij inderdaad dat het met het weer te maken had, omdat het eerst gewoon warm was en nu opeens weer een stuk kouder. niets om zorgen over te maken gelukkig Haha!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 13:34

Knipoog