Vera een belgisch trekpaard heeft in december 2006 een ernstige scheur gehad, ze heeft daar 3 weken mee gelopen. De scheur bleef zitten dus uiteindelijk de eigenaar weten te overtuigen een DA te halen aangezien ze ook geen stap meer kon verzetten (eigenaren halen er niet gauw een DA bij). Bleek er dus boven de scheur (dicht bij haar been) twee hoefzweren te zitten onder elkaar. DA had de hoef ingepakt en paard werd opgesloten op stal. Week later kwam er een hoefsmid bij (aangezien die eerder geen tijd had en niet iedereen wil een belg behandelen
). Dus die meteen haar hoef uit het verband gehaald omdat dit in dit geval niet goed was. Spul meegegeven om erin te spuiten en 2 keer daags 10 minuten in Sodawater. Binnen twee dagen liep ze weer helemaal goed. Ze heeft nog zeker 3 maanden daarna alleen nog maar aan de longe gelopen om de hoef zoveel mogelijk te besparen. Dus nu ongeveer een maand, twee maanden geleden de eerste buitenrit gehad. Hoeven echt 10 keer uitgekrabt aangezien er een gleuf zat voor de hoefrand waar alles in bleef zitten. En nu na ongeveer een maand weer paar keer naar buiten te zijn gegaan en de bak in gegaan is ze weer mega kreupel. Dit ontdekte ik afgelopen zaterdag. Weer aan de longe en ongeveer 10 minuten op elke hand gestapt. Arrianne (extraverzorgster) was vandaag weer geweest en nu wil ze geen stap meer verzetten. Ze heeft haar met moeite weten te overtuigen een stapje te zetten en ze heeft de hoeven heel lang afgespoelt met koud water. Net als haar been aangezien het daar ook aan kan liggen. Alleen nu vertelde ze me daarnet ook dat ze een stuk hoef ontziet, dus ze loopt alleen op de binnenkant. En waar zat de oude zweer, juist ja aan de buitenkant. Ik ben nu echt bang alle ellende overnieuw mee te maken. Arm paard ook. Ik ga morgen meteen even langs en gelijk vragen of er een DA bij kan komen of een smid. Eigenaren zijn na dit incident wat voorzichtiger geworden.
Ook werd ik gek van al die stenen aangezien 1 zo'n klein steentje al deze ellende veroorzaakt heeft. Nu is het gelukkig droog dus zou er geen bacterie naar boven kunnen gaan. Ook zijn de stallen nu een stuk schoner omdat we het paard nu met zijn tweeen doen en er dus vaker gemest word.
Ik hoop echt dat het meevalt en dat ik me zorgen om niets maak.
Ik moest dit echt even van me af schrijven en hou jullie op de hoogte.
P.S. Ga morgen ook meteen een foto maken van de hoef, in geval van nuttige tips.

ik hoop ook echt, dat ze niet weer van al die problemen krijgt, en ik hoop echt dat het niet zo erg is
dan komen er geheid meer problemen. Afspuiten deden we al erg veel aangezien de hoeven door de droogte gingen afbrokkelen. Op de site die Pascha gaf zag ik een vochtinbrengende olie die tegen brokkelen en scheuren moet helpen. Ga even met de eigenaar overleggen of we dat zullen kopen. Hoeft ook maar 4 a 5 keer per week dus dan hoef ik niet elke dag langs (aangezien ik niet elke dag kan). Maak uiteraard ook vandaag een foto die ik hier wel zal plaatsen zodat mensen zien wat er speelt.
) En het liep behoorlijk kreupel. Eigenaresse geinformeerd en blijkbaar wist ze het nog niet. Gezegd dat ik hoefolie kan kopen dat het misschien kon helpen en ze gaf me groen licht en wat geld. Ik meteen op de fiets en de mevrouw van de paardenzaak zei ook dat Biotine veel beter helpt. Eigenaresse even gebeld en ze stemde toe om dat dan te kopen. Ik had verteld dat Vera geen brokken kreeg en dat was geen probleem met Biotine zei ze. Wel zou dit 1 van de orzaken kunnen zijn dat haar hoeven minder bestand zijn tegen zweren omdat ze minder vitaminen binnenkrijgt. En Vera raakt ook op leeftijd (ze word in mei 12) dus dit zou haar goed moeten doen. Ook zorgt het ervoor dat de hoeven sneller gaan groeien en dit is een pluspunt omdat ze natuurlijk kort loopt. 3 vliegen in 1 klap dus. Alleen vond de eigenaresse dat het geen nut had als het niet meteen hielp, maar dan moeten we maar geduld hebben en Vera even in de wei laten en gewoon hoeven goed nat maken. Binnen 2 weken moet het bijna wel werken, en zoals ik al zei ruimt het meteen 3 problemen op: Vitaminen tekort, snellere groei hoeven en sterkere hoeven.