Hoeschoenen, kunststof ijzers, of toch 'normale' ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoeschoenen, kunststof ijzers, of toch 'normale' ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:24

Goed dilema:

Ik heb een fjordenmerrie. Geweldig beest, gaat het niet om...

M'n meisje staat bewust op blote voeten, omdat ik geen fan ben van ijzers. 1x in de week rijden we buiten, dat is dan een rit van 1,5 tot 3 uur. We moeten altijd hele stukken over en langs het asfalt. Omdat ik haar zelf laat kiezen waar ze loopt, loopt ze meestal op t asfalt.. Maar ik merkte vandaag weer dat ze toch wel kort en gevoelig loopt. Op stukken met grind loopt ze zelfs stok en stok kreupel... De rest van de week staat ze in de wei, loopt ze in de bak, en kleine stukjes verhad, en loopt ze dus prima.

Vandaag (2de rit) besloten dat het zo niet kan. Ik wil m'n paard geen pijn doen met iets wat we alle 2 geweldig vinden. Van de zomer gaan we meer buiten rijden, het doel word iedere avond...

En ik ben toch aan t twijfelen geslagen, wat moet ik doen? Gewone ijzers zijn makkelijk, ik hoef niet van smid te wisselen, het is bekend zij kent het. Kunststof ijzers zijn relatief nieuw, hebben als voordeel het gewicht en het feit dat ze niet glad zijn enz. Maar dan moet ik wel van smid wisselen. Hoefschoenen zijn geweldig omdat ze aan en uit kunnen en er dus geen nagels die voet in moeten. Maar ik hoor veel verhalen over verliezen, slecht passen enz, en bovendien zijn ze duur...

Dus mensen: wat zal ik doen? Meningen graag onderbouwd! Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-03-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

EllenB

Re: Hoeschoenen, kunststof ijzers, of toch normale ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:27

Uiteindelijk is het toch je eigen keuze... maar op www.paardenvierdaagse.nl vind je in het gastenboek een interessante discussie. Misschien heb je daar wat aan. Ik vind het te persoonlijk om je te kunnen adviseren. Hangt van zoveel dingen af... S6!

bloempje1

Re: Hoeschoenen, kunststof ijzers, of toch normale ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:30

Ik heb geen ervaring met hoefschoenen en kunststofijzers.
Ik heb de normalen ijzers,en nooit problemen mee.
Mijn paard glijd ook niet uit over het asvalt,zolang er maar normaal gereden word.

Hoefschoenen lijkt me zo makkelijk te verliezen zijn..
Maar dat hoeft dus niet.

8nnemiek

Re: Hoeschoenen, kunststof ijzers, of toch 'normale' ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:08

Zelf zou ik gaan voor hoefschoenen. Ik heb het ook niet zo op nagels in de hoef slaan. Zeker omdat het maar voor een keer in de week is.
Het valt wel mee met snel verliezen. Je moet er denk ik niet mee in een diepe modderpoel gaan, maar gewoon op hardere wegen zitten ze goed. Je hebt ook verschillende merken, de ene zit beter dan de andere. Kwestie van uitproberen.
Uiteindelijk zijn ze een stuk goedkoper dan ijzers. Ze gaan heel erg lang mee, zeker als je er niet dagelijks mee op de weg rijdt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 00:32

Het probleem met het uitproberen is, dat je ze van mensen moet mogen lenen... En voor zover ik weet rijd er niemand hier in de buurt met hoefschoenen, laat staan meerdere mensen, met meerdere merken in meerdere maten...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:58

Er stond laatst op Commercieel een advertentie van iemand die Old Mac's(hoefschioene) in de aanbieding had voor 75 euro per paar.

Dat is een mooie prijs en wellicht kun je alleen toe met een paar voor schoenen.

Ik zelf zit ook enorm te twijfelen wat ik moet .
Ik heb 2x een NB erbij gehad en mijn paarden willen nu niet meer op het asfalt lopen.
Ijzertjes wil ik niet (tenzij het voor 1x is) hoefschoenen(marquis) heb ik gehad vond ik niks dus kom ik uit op kunstof beslag.

Nu heb ik 1 smid gevonden maar daar heb ik nogal wat negative berichten over gehad.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:15

Een kennis van me heeft ook een Fjordje waarmee ze één tot tweemaal in de week een buitenrit maakt, alleen daarvoor heeft ze hoefschoenen van Smit-Rijssen aangeschaft. Die zijn op maat gegoten en ik moet zeggen.. Dat gaat prima! Ze laat eens in het jaar de zolen vervangen (paar tientjes), dat is het enige. Wel regelmatig laten bekappen, anders gaan ze natuurlijk knellen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:24

Ik heb voor mijn paard de Easy Boots (model 2005) Epic gehad. Die zijn hetzelfde als de gewone EB maar dan met opzetstuk, dat opzetstuk maak je vast met klittenband en blijft erg goed zitten. Of de Boa's, ook van EB, zijn erg goed maar mijn paard accepteerde ze niet door het aan/uittrekken (zitten daar dieper in).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:51

mijn paard heeft altijd op ijzers gestaan maar kreeg er erg slechte hoeven van. heb toen besloten om ze eraf te laten zodat z'n hoeven bij konden komen. omdat hij in het begin erg slechte hoeven had en gevoelig liep heb ik hoefschoenen aangeschaft. alleen voor z'n voorhoeven omdat hij alleen daar gevoelig op liep en die het hardst sleten. ik stond er nogag sceptisch tegen over omdat hij erg lomp is en regelmatig ijzers kwijt was. het bevalt me tot nog toe echt perfect. hoeven zijn nu zo bijgekomen dat ik alleen bij lange ritten de schoenen aan doe. het is mijn bedoeling om hem zo ver te krijgen dat hij helemaal geen schoenen meer nodig heeft. alleen als hij voor de wagen staat.
ik heb voor mijn paard old macs. ze gaan makkelijk aan. er zitten 3 sluitingen op dus ze kunnen eigenlijk niet uitgaan. ben er al door diepe modder mee gegaan en er nooit 1 kwijt geweest. hij liep er ook zo mee weg. bij old macs zitten worden sokjes geleverd die je onder de schoenen aan kan trekken om evt schuurpartijen te voorkomen. voor mijn paard heb ik die alleen in het begin gebruikt.
schoenen zijn 150 euro per paar. maar zoals in mijn geval ben ik goedkoper uit dan ijzers. voor ijzers was ik per jaar ongeveer 680 euro kwijt.
nu voor 6x bekappen totaal 180 euro. dus over een jaar gezien heb ik de schoenen er allang uit. zoals ik gebruik ze 1-2 x per week dus zou er toch op z'n minst wel 2-3 jaar mee moeten doen qua slijtage.
dit zijn z'n schoenen:
Afbeelding

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:55

Ik heb bij mijn paard kunstof beslag gehad, maar ik was er niet zo tevreden over. Schuift veel sneller als gewone ijzers, ze heeft nog nooit een losse ijzer gehad, maar bij kunstof ijzers had ze dat wel. Ook als ze maar een keer goed schrok zat de ijzer alweer scheef, voor haar werkt het in iedergeval niet.
Heb een tijdje hoefschoenen gehad, maar dat vind ik zelf zo'n akelig idee dat je dat kan verliezen onderweg, ik ben dan zelf minder zeker, dus heb weer gewone ijzers.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:31

misschien kun je je paard in de zomer op ijzers zetten en in de winter maanden de hoefschoenen gebruiken. Kunsstof ijzers slijten erg snel, en kunnen (dacht ik) minder goed passend gemaakt worden dan een normaal ijzer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:37

Ik weet het niet. Ik vind het echt n vervelend idee om nagels in die hoef te moeten meppen... Bovendien heb ik met normale ijzers altijd het gevoel dat het niet goed kan zijn voor het gewrichten, die klappen komen zoveel harder aan...

Ik had zelf ook al zitten kijken naar die hoefschoenen van marquis, ziet er goed uit, helemaal omdat je de zool kan vervangen als hij slijt... Maar k ben echt bang dat ze ze kwijt raakt... En daar zijn ze toch wel heel duur voor... En ik wil zeker weten dat ze eraan kan wennen voordat ik er 400 euro aan besteed, ze heeft ze echt voor en achter nodig...

Is er misschien iemand die z'n hoefschoenen op het moment niet gebruikt (maat normale fjord) en die ze me een klein tijdje uit wil lenen? Ik zal er natuurlijk heel erg voorzichtig mee omspringen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:34

Voor de maat zul je echt de hoeven zelf moeten opmeten.

Ik wil wedden dat mijn normale maat fjord niet dezelfde hoefmaat heeft als jou fjord.

Ik vond de marquisen erg lomp aan de voeten zitten...die old-mac's zien er veel lichter uit.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:43

Ik begrijp nou niet helemaal waarom je nu ijzers oid wilt. Je rijd 1x in de week buiten en dat gaat altijd goed, maar nu loopt ze op het harde kreupel. Loopt ze dan kreupel omdat haar hoeven te veel zijn afgesleten? Maar zou ze dan op het zachte ook niet last moeten hebben? Ik denk dat het dan beter is om te kijken waarom ze op het harde kreupel loopt en dan kijken naar oplossingen.

Hoefschoenen heb ik zelf geen ervaring mee, maar mijn paard doet het erg goed op een ijzer met opzet, maar ja, het is ook een speciaal gevalletje. Anders overleg je even met je smid?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:19

een opzet in een ijzer, wordt iedere smid geleerd, sommige doen het alleen niet. maar dat ff offtopic

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:54

Easyboot Epic zijn goed. Niet te duur en er zit een sok aan waardoor je m bijna niet meer kan verliezen. Google maar ff.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 16:17

mylittlejoy schreef:
Ik begrijp nou niet helemaal waarom je nu ijzers oid wilt. Je rijd 1x in de week buiten en dat gaat altijd goed, maar nu loopt ze op het harde kreupel. Loopt ze dan kreupel omdat haar hoeven te veel zijn afgesleten? Maar zou ze dan op het zachte ook niet last moeten hebben? Ik denk dat het dan beter is om te kijken waarom ze op het harde kreupel loopt en dan kijken naar oplossingen.

Hoefschoenen heb ik zelf geen ervaring mee, maar mijn paard doet het erg goed op een ijzer met opzet, maar ja, het is ook een speciaal gevalletje. Anders overleg je even met je smid?

Ik heb nu 2x een buitenrit met haar gemaakt, en ze loopt op de harde ondergrond kort, en op het grind en op wat slechtere wegen zelfs kreupel. Ik wil haar geen pijn doen en daarom wil ik iets om haar hoeven een beetje te beschermen... Ik kan wel heel erg lang gaan oefenen, en haar dar dus iedere keer pijn mee doen, maar ik wil haar geen pijn doen, het moet leuk zijn...

En mijn smid wil er dolgraag weer ijzers onder hebben, terwijl ik vind dat ik ook moet kijken naar andere alternatieven...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:16

Ik zou voor de hoefschoenen gaan. Die old macs zijn heel goedkoop nu met 75 euro. Een vriendin heeft ze ook gekocht. Als je de maat goed en nauwkeurig opmeet, weet je welke hij moet hebben. Over het algemeen bevallen ze goed en ben je nu net zo goedkoop uit als 1x ijzers. Ik zou het dan wel weten....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:27

Ga voor hoefschoenen. Die kun je gebruiken als het nodig is, en weglaten als het niet nodig is. Zo kan het zijn dat je na een paar weken met de schoenen rijden, ze een paar keer niet nodig hebt. Zo houd je de hoeven op een goede lengte, en kun je ze weer aandoen als de hoef te ver begint te slijten. Vraag je hoefsmid eens of ie wil aangeven hoe een hoef met een goede lengte eruit ziet, dan kun je dat zelf in de gaten gaan houden Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 10:05

Goed! Bedankt iedereen, ik denk dat het idd hoef schoenen worden... Ik ga me maar eens orienteren op wat voor een schoenen voor ons het handigste zouden zijn...