De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smit_ilse

De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:27

opala

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:36

Tja niet iedereen moet je een hoefmes in de hand geven.
Wanneer er gezegd wordt, zool aanhouden en je presteert het dan om door te gaan met snijden, dan mag het paard blij zijn dat hij z'n hoefjes nog heeft. Gelukkig voor het paard loopt ie weer helemaal rad.
NB is niet een methode om binnen de kortst mogelijk periode modelhoeven te creëren. Gun de hoeven dus de tijd om zelf te bepalen wat er kan gebeuren.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:48

helemaal gelijk dat niet iedereen een hoefmes in zijn handen moet krijgen. Hierdoor verschoot ik er eigenlijk van wat zo'n cursusdag aangericht heeft bij dit paard.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:28

ik ken dus ook iemand die het zelf doet en die blijft maar vijlen op het paard, het heeft bijna geen hoef meer over en iedereen zegt er wat van en zij gaat vrolijk door, af en toe komt haar "smid" en die haalt er dan ook nog wat vanaf (vloeitje dun) en dan gaaat zij weer aan de slag. Op stal worden we allemaal gek ervan en ze luistert maar niet

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:34

TNT schreef:
ik ken dus ook iemand die het zelf doet en die blijft maar vijlen op het paard, het heeft bijna geen hoef meer over en iedereen zegt er wat van en zij gaat vrolijk door, af en toe komt haar "smid" en die haalt er dan ook nog wat vanaf (vloeitje dun) en dan gaaat zij weer aan de slag. Op stal worden we allemaal gek ervan en ze luistert maar niet

Maar ... het gaat erom hoe het paard gaat en staat. Wanneer paarden laag op de verzenen staan, hoeft dat niet meteen te betekenen dat dat fout is.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:58

Ik heb het hele verhaal gelezen, knap dat ze het gepubliceerd heeft! Ik vind het goed dat mensen nu eens lezen wat jeallemaal kunt aanrichten door te geloven in die fabeltjes.. En het is toch onbegrijpelijk dat iemand zich na 4 dagen cursus ''professioneel" gaat noemen?? Gelukkig is het met dit paard goedgekomen, maar dat is niet altijd het geval denk ik.. Je ziet de uitdrukking van dat paard zo veranderen, op die ene foto zag hij er echt doodongelukkig uit. En na weer "normaal" bekapt te zijn, die foto's op de wedstrijd.. Een heel ander paard! Dus mensen, aub, blijf van de hoeven van je paard af en laat het over aan mensen die er wèl iets van kennen, zo bespaar je je paard veel onnodig leed..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:59

Ik vind het maar niks, dat ''natuurlijk bekappen'' Wat een verhaal zeg, op die website. Gelukkig is het toch nog goed gekomen met dat paard.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 11:02

TNT: laat haar dit verhaal anders lezen. wie weet brengt het er op een ander idee!

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:07

En ik vind het ook heel erg dat er mensen zijn die haar gaan bedreigen zijn enzo! Ik vind het al heel knap dat ze dit openlijk vertelt, want het is niet gemakkelijk om je eigen fouten zo toe te geven!

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:15

Maar ik denk dat we dan ook op de site van paardnatuurlijk moeten lezen, om het verhaal van 2 kanten te kunnen zien.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:22

opala schreef:
TNT schreef:

Maar ... het gaat erom hoe het paard gaat en staat. Wanneer paarden laag op de verzenen staan, hoeft dat niet meteen te betekenen dat dat fout is.

Je moet de standen van een hoef niet gaan veranderen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:23

Geef maar een link van hun kant van het verhaal Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:27

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:43

griebels schreef:
Je moet de standen van een hoef niet gaan veranderen

Nee bij een paard wat goed op de benen staat, moet je dat niet doen. De gewrichten moet je netjes op elkaar laten aansluiten. Maar nu een praktijkvoorbeeld, mijn eigen paard. Voordat ik haar zelf bekapte, streek ze bijna haar achterhoeven. Wanneer ik nu de achterhoeven zou blijven bekappen zoals het hoort, dan had ik nu een paard gehad welke haar achterhoeven zou beschadigen. Nu bekap ik haar zeer regelmatig en een bewuste achterhoef staat totaal scheef, maar .... ze strijkt zichzelf niet en loopt beter dan ooit. Ik heb de hoef niet bewust gecorrigeerd, maar de hoef zelf laten bepalen waar het naar toe wil. Je moet een hoef niet in een bepaalde stand dwingen, maar die stand laten aannemen waar het paard uiteindelijk zich het beste bij voelt. Tenminste dat geldt voor mijn paard. Er zullen vast wel meer paarden zijn welke niet recht op de benen staan en niet lekker uit de voeten kunnen, dan is zo'n zelfbekapcursus helemaal niet verkeerd. Integendeel het kan wonderen doen voor je paard.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:47

Goed inderdaad dat ze het op een website heeft gezet! Het is belangerijk om te weten dat je bij natuurlijk bekappen (ook al heb je er een cursus voor gedaan) niet zo maar in je eentje aan de hoeven moet beginnen. Deze vrouw was van mening dat ze het wel alleen af kon, je moet helemaal in het begin zorgen voor goede begeleiding!

Elke 6 week komt er bij mij een traditionele smid om de hoeven van mijn paard te controleren, in de tussentijd hoe ik hem zelf bij. Dan kan er weinig mis gaan denk ik

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:18

opala schreef:
TNT schreef:

Dit paard heeft als veulen bokhoeven gehad en nooit ergens last van gehad, toen zij dit paard kocht meteen ijzers eronderuit en drastisch hoefstand verandert, gevolg een jaar niks kunnen doen omdat het paard liep als een houten klaas Huilen
Nu heeft loopt het volgens haar goed terwijl als het de stalgang inloopt het harstikke stijf is, volgens een fysio had het paard waarschijnlijk artrose ontwikkelt.

smit_ilse schreef:
TNT: laat haar dit verhaal anders lezen. wie weet brengt het er op een ander idee!

Helaas is ze daar niet slim genoeg voor, ze snapt nu zelfs na 6 maanden nog niet dat de linkerhand voorrang heeft in de rijbak Huilen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:32

Nou, ik heb hun kant ook gelezen. Ze blijven zeggen dat het er goed uitziet etc, wat toch echt niet zo is
Maar goed, ik blijf bij mijn traditionele bekapper/smid Knipoog
Ik heb daar goede ervaringen mee, en hoor steeds vaker slechte verhalen over NB.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 12:58

smit_ilse schreef:

Helaas is ze daar niet slim genoeg voor, ze snapt nu zelfs na 6 maanden nog niet dat de linkerhand voorrang heeft in de rijbak Huilen[/quote]

Dat schiet dus lekker op idd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:03

Blij dat je die link er op hebt gezet, zal direct doorsturen naar twee kennissen van mij die ook die cursus wilden gaan volgen...
Ik vind het hoe dan ook dom om een dagcursus te volgen en dan te denken dat je zelf de hoeven op een goede manier bij kunt houden. Of het nu om holistische genezers gaat, een dagcurus bekappen of paardentandartsen - het zijn vrije beroepen en er zijn dus ook een hoop prutsers die hun slag denken te slaan. Dat er van die goedgelovigen bij zijn die er ook nog intrappen; mooie melkkoetjes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:16

Met zo'n dagcursus leer je alleen hoe je de hoeven kunt bijhouden, en er wordt verteld dat je daarna nog niet zelf kan bekappen. Het is eigenlijk de bedoeling dat je na zo'n cursus regelamtig een natuurlijk bekapper laat komen, en zelf tussentijds alleen een beetje doet bijvijlen. Dan kan het ook geen kwaad.
Het meisje in de link heeft haar paard niet op dezelfde manier laten bekappen als hoe ze het op de cursus heeft geleerd. Zij heeft een strasser-bekapper laten komen, en die snijden, in tegenstelling tot een natuurlijk bekapper, wel hele stukken uit de hoef en veranderen de stand wel heel snel.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:22

hohoho mensen, ik denk dat er weer behoorlijk wat over het hoofd gezien wordt.
bijna niemand die zo'n cursus heeft gevolgd, is zo stom om zelf aan die hoeven te gaan kappen, snijden en vijlen. maar er zijn inderdaad uitzonderingen die dat wel doen en dan krijg je dit soort taferelen. ik ken ook zo'n persoon, die heeft een dagcursus gedaan en mevrouw denkt dat ze bekapster is en hakt en vijlt er maar op los op die hoeven. ze wilde Toos dr hoeven ook wel even doen hoor, geen probleem.. en tsja... als je er zó'n figuur bij haalt....

ik hebz elf vorige week die dagcursus gedaan en heb ontzettend veel geleerd.... over de hoeven, maar ook zeker dat ik het niet in mijn hoofd haal om zelf aan die hoeven te gaan prutsen!
daar kont bij dat er binnen het natuurlijk bekapper ook weer andere stromen zijn, onder andere strasser, die weer veel drastischer te werk gaan en wél flink snijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:59

Gaan we weer. Misschien even de zoekfunctie gebruiken? Deze site is al zo vaak besproken. Deze site zegt mij niks over natuurlijk bekappen, maar wel over hoe het fout kan gaan met een paard als de eigenaar er zomaar op los gaat klussen. En dat is dus niet wat er met die cursus geleerd wordt! En uiteindelijk ben jij als eigenaar altijd verantwoordelijk voor wat er gebeurt met jouw paard en kun je die verantwoordelijkheid niet afschuiven op een methode die jij fout hebt uitgevoerd of een ander persoon.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:32

Toch wil ik nog even vermelden dat mijn paard zo veel beter loopt dankzij het zelf bekappen na deze 1-dags cursus. Terwijl ik voordien en zelfs tijdens het toepassen ook twijfelde of het wel verantwoord was. Nu na 2 jaar heb ik geen enige twijfel meer, ik hoef alleen maar op mijn paard te gaan zitten om te weten dat het een uitstekende keuze is geweest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:21

Ik meld ook even dat ik al járen een tevreden toepasser ben van NB.