Iedere dag hoevenvet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebecca_xc

Iedere dag hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 20:39

Hallo
Ik help 2 weken op een sport stal, en iedere dag doen ze hoevenvet op de hoeven! Maar is dat wel goed? Om het iedere dag te doen? Want mijn vriendin heb ik het nooit zien doen, terwijl ik iedere dag samen was met haar! En alle paarden op de stal, + die van mn vriendin, hebben gewoon hele mooie hoeven! Dus mijn vraag is: Hoevaak moet je eigenlijk hoevenvet gebruiken? En is het goed om het iedere dag te doen? En wat voor spul olie/balsem/vet moet je in de binnenkant van de hoeven doen?

Wesco

Re: Iedere dag hoevenvet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:43

nee dat is niet goed want dan kan de hoef niet ademen er zijn ook mensen die op de onderkant vet smeren dan maak je helemaal de hoef dicht

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:44

Ik zelf gebruik het 1 of 2x per jaar, ik ben er veel en veel te lui voor. Hoeven vet is nuttig als:
-De hoefsmid net is geweest, en een heet ijzer tegen de voet heeft aangedrukt.
-Er scheurtjes in de hoeven zitten.
-Ik geloof ook bij brokkelhoeven, maar dat kan ook teer zijn...

Iedere dag vetten is bij mijn weten niet goed, omdat het zacht maakt...

En waarom zou je de binnenkant van de hoeven willen vetten...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:47

Gewone vet of olie sluit idd de hoef af. Nu werkt plantaardige olie veel beter voor de hoeven omdat het niet afsluit. Het zou kunnen dat er gewoon slaolie in die bus zit. Je mag dit wel vaker smeren en heeft ook nut als je de hoef niet nat gemaakt hebt. Waarom was me weer even ontgaan maar de hoefsmid beveelde me dit aan ipv gewone olie en smeer nu 3 X p/w en haar hoeven zijn kwalikatief enorm vooruit gegaan hierdoor.

Horsie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:15

gaa met de rest meej ik doe het soms op en dan met glittertjus

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:19

Ik zou het iig niet meer gaan gebruiken dan dat je nu doet. Je paard heeft goede hoeven, dus veranderen is niet nodig...

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:20

Nou nee mij lijkt het ook niet verstandig om dat dagelijks te doen. In de zomer als indy droge hoeven heeft spuit ik ze eerst af en dan 2 of 3 keer in de week veeg ik na het afspuiten nog wat vet op haar hoeven. De smid zei tegen mij ook al dat water in de zomer beter was als vet maar als ik vet gebruikte dat het dan het meeste effect had als ik ze eerst afgespoten had.

Dat van die plantaardige olie lijkt me trouwens wel een goeie, aangezien het natuurlijk is en door de huid wordt opgenomen eigenlijk zoiets als lijnzaadolie Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:39

Ik heb nog nooit vet op de hoeven van mijn paard gedaan, ook geen teer trouwens.
Vet sluit inderdaad af. Er komt dan geen vocht meer in de hoef, waardoor die uitdroogt en kan gaan brokkelen/scheuren.
In de zomer kan het wel eens goed zijn, dan laat je de hoef eerst 10 minuten in een emmer water staan, zodat de hoef zoveel mogelijk vocht opneemt, en dan doe je er wat vet overheen. Zo zorg je dat het vocht er niet meer uit kan. Maar beter is het om gewoon een modderpoel in de wei te maken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:42

het voordeel ervan is dat je het niet eerst een poosje hoeft af te spuiten de hoeven maar het er zo kunt opsmeren. Want hoef olie heeft pas echt nut als je de hoef 10 min in een emmer met water hebt gehad dan pas heeft de hoef wat vocht opgenomen. Mijn ervaring is er goed mee er zijn er nu nog meer op stal met sla olie bezig en je ziet duidelijk verschil. Wel pas na een aantal maanden he.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:38

Mmm, ik gebruik hoevenvet wanneer ik het nodig vind. Maar zeker niet iedere dag. Echt goed lijkt het me niet en verder is het nog duur ook Scheve mond

En wie heeft hier een schaduwaccount genaamd Horsie_? Het valt nogal op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:39

Sla olie is super goedkoop en werkt vele malen beter dan normale dure vetten. Andere plantaardige olie kan ook maar vind dit het beste werken.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:16

Dus zonnebloem olie kan ook?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:18

Yep, is plantaardig. Net al soja olie, olijf olie, mais olie.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:23

En dat kan dan elke dag? En wat voor nut heeft dat precies?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:59

het mág elke dag omdat dit de hoef niet afsluit. In de zomer moet het resultaat ook beter zijn doordat de hoeven minder droog worden. Het houd de hoef soepel en de vocht balans blijft op peil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:02

Ik gebruik nooit hoevenvet en al helemaal geen teer. Als de hoeven er goed uitzien hoef je er verder niet veel aan te doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:09

teer gebruik ik ook niet

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:18

Mijn hoefsmit zegt altijd dat hoefvet alleen goed is voor de ruitersportwinkels. Het sluit idd de hoeven af. Het zorgt dan wel dat er geen vocht uit kan, maar ook dat er geen vocht inkan. Iedere dag zou ik dus zeker niet doen.

Teren heeft wel nut. Het beschermd de straal en voorkomt bijvoorbeeld rotstraal. Bij mijn vorige paard moest ik dit minimaal 1 keer per week doen, omdat ze diepe groeve had. Mijn nieuwe paardje heeft platvoeten en is dan ook veel minder gevoeloig haar doe ik 1 keer per maan of 2 maanden of zo.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:19

Ik doe nooit wat aan de hoeven verder zien er altijd goed uit, gebruik dus verder niks van dat soort spullen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:00

Heel slecht om het iedere dag te doen. Sluit de boel helemaal af... Er kan niks in en ook niks uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:49

VSW --> BEH.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:57

* stopt snel met vetten *
ik wist dat helemaal niet ( oké achteraf als je een beetje logisch denkt wel maarja... )
ik deed het ongeveer 1 keer in de week...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:52

daarom vet ik met plantaardige olie zodat de boel juist niet afsluit dus je kan gerust vetten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:39

Wat helemáál geweldig is (als je dan toch wil smeren): een mengsel van azijn en zonnebloemolie (50/50), dat houdt de hoeven lekker soepel en sluit niks af!

Wat je over hebt kan je lekker door de salade doen ( Haha! grapje, ik ben vrolijk door het weer).

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:18

Ik smeer nooit die hoeven in,ze zien er prachtig uit,doe er weinig aan behalve uitkrabben