Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 20:46

Vandaag vertelde mijn dierenarts mij dat mijn merrie mogelijk haar griffelbeentje heeft gebroken. Woensdag worden er foto's gemaakt, dan weten we het zeker. Volgens haar hoeft een gebroken griffelbeentje niet ernstig te zijn. ZIjn er hier meer mensen met een paard dat een griffelbeentje heeft of heeft gehad? Hoe lang duurde het herstel bij jullie? Wat hebben jullie er aan gedaan? Is jullie paard weer helemaal de oude geworden? Hebben jullie eventueel tips? Ik ben erg benieuwd.

Mummie

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:48

Mijn vriendin heeft een paard gehad met een gebroken griffelbeentje. Het paard is toen wel afgekeurd voor de verkoop maar uiteindelijk is ie er nog Prix st.George mee geworden!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 20:53

Dat is in ieder geval een positief bericht! Dank je wel Haha! Fijn om te horen dat het in de praktijk inderdaad niet ernstig hoeft te zijn.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:57

Ik zal eens aanhaar vragen wat ze precies heeft gedaan qua rust en revalidatie nadat het gebeurd was. Hoe is het bij hou gebeurd?

Bij mijn vriendin weet ik nog dat het paard met zijn been in de tralies van het weefrek is blijven hangen tijdens het rollen in de box.

Ik zal het eens aan haar vragen en dan kom ik er later op terug.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:00

Er heeft hier een fjordje gestaan en die heeft op onverklaarbare wijze het griffelbeentje gebroken. In dit geval stak het bot er zelfs uit!
De dierenarts heeft toen in overleg met Utrecht het botje eruit gehaald. De pony heeft er nooit last van gehad!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:03

Klopt, volgens mij is het griffelbeentje ook een soort van "overbodig" of waren dit nou de sesambeentjes? Weet niet meer precies.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:02

Neem eens contact op met marcella_e, haar merrie heeft ook een gebroken griffelbeentje gehad.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:06

Mijn veulen heeft ook een gebroken griffelbeen gehad, nooit kreupel geweest, er zit wel een bult onder haar spronggewricht (lijkt hazehak maar is het gelukkig niet), griffelbeen is niet erg kunnen ze verwijderen en hebben ze niet nodig, ze kunne er gewoon mee leven, als ze erlast van hebben halen ze het eruit, maar daar wordt een paard niet op afgekeurd, ze kunne ook nog gewoon PROK worden.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:08

Mijn vorige ruin heeft het griffelbeentje ook gebroken gehad, lag een stuk over dwars in en dat probeerde eruit te zweren. Daaraan heb ik het ook ontdekt want hij liep gewoon normaal.
Is operatief verwijderd en heeft geloof ik(is al 5 jaar terug)4 weken compleet boxrust gehad en daarna een week of 6 gestapt voor hij weer aan het werk mocht al met al ben je wel een maand of 4 uit de running, Hij heeft er niets aan over gehouden en kon gewoon de sport weer in.
Volgens dierenarts Jan Greve zijn er zelfs mensen die het bot er bij voorbaat al uit laten halen om deze problemen te voorkomen. Succes!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 07:35

Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Ze stellen me iig gerust. Ik weet ook niet hoe die van mij het heeft opgelopen. Ik rijd altijd met beenbescherming. Ze heeft zichzelf waarschijnlijk flink aangetikt of in de stal zo lomp liggen rollen dat er deze keer dus iets is fout gegaan. Bedankt voor de reacties nogmaals!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:30

MD-->BEH

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:34

Bij onze pony is na een breuk ook het griffelbeentje eruit gehaald. Je ziet niks aan het lopen en heeft nergens last van.
Hij heeft z2 gelopen...

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:48

Het paard dat we nu kennen is geëvolueerd uit paarden met meerdere tenen. Aangezien 'ons' paard op de hoef (in vergelijking met de mens de nagel van je middelvinger) loopt heeft hij de andere vingers/tenen niet nodig. Die andere vingers/tenen zijn langzaam verdwenen, maar de wijs- en ringvinger (de griffelbeentjes) zijn nog niet helemaal weg.
Als deze breken heeft het paard er waarschijnlijk niet zoveel last van (zoals ook al uit andere reacties blijkt).

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:54

Mijn vorige paard had ook zijn griffelbeentje gebroken. Het was een redelijk mooie breuk en het is met rust en shockwave weer mooi aan elkaar gegroeid. Van Schie vond dat in dit geval beter dan een operatie. Na de behandeling 3 dagen op stal en daarna stappen. Vrij snel mocht ik erop (hij was anders niet te genieten) en na een week of 8 wat stukken rechtuit draven.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:38

Onze pony is vandaag geopereerd. Ze kreeg een schop van een ander paard en brak haar griffelbeentje.

Vanavond kijken ze of de wond er netjes uitziet,morgen nog 2 rontgenfotoos en dan mag ze mee naar huis.
Er is tegen ons gezegd dat over 2 maanden ze weer helemaal meedraait.

Het ligt eraan hoe de breuk is of ze wel of niet moeten opereren. Bij onze pony was het een rare (dubbele)breuk en kans op goede genezing zonder opereren was minimaal.......

Ben wel blij als ze weer terug is !!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 20:45

Marsan, succes met jouw paardje! Dank jullie wel voor alle reacties! Ik ben in ieder geval dat het iets is wat verholpen kan worden en wat na juiste behandeling volledig kan genezen. Morgen de foto's even afwachten....

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:20

Dank je.
Ik hoop dat t meevalt bij jou kanjer....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:28

Tallie hier op Bokt en ik hebben ook allebei een pony op stal staan die net geopereerd zijn aan een gebroken griffelbeen. Wat heel belangrijk is de peesscan! De pees kan door de breuk beschadigt raken. Ebo is op de wei onderuit gegaan. Of hij een trap heeft gehad of op een steen is geland weten we niet. Hij had wel een wond bij de breuk maar het bot stak er niet uit.
Hij liep niet eens zo heel erg kreupel.
Prognose is heel goed, eigenlijk beter dan bij peesscheur.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:09

He bah,bij mij hebben ze t niet gehad over een peesscan. Ik zal het morgenochtend eens vragen.

Bij haar was toen t gebeurde geen wond ofzo.Ze stond heel even op 3 benen,maar liep daarna weer goed. Alleen in draf zag je een beetje onregelmatigheid.
Waar ze de schop had gekregen werd t wat dikker en pijnlijk.
Ze zou eigenlijk verleden week al geopereerd worden,maar toen was t been nog wat te gevoelig en dik.Dus moest ze weer mee naar huis en een paar keer per dag mee wandelen en bandageren. Gelukkig was het nu dunner en kon ze vandaag dus wel geopereerd worden.

Ik ga het toch even vragen morgen......over de peesscan !!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:12

Kennisen van mij hebben hun paard laten opereren aan een gebroken griffelbeentje. Paard had waarschijnlijk vastgelegen.

Het griffelbeentje is volledig verwijderd. Paard heeft tijdje boxrust gehad en toen een maand stappen, nu zijn ze weer aan het rijden.
Hun hadden wel gelukt dat hun verzekering de operatie betaalde.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:13

Bij welke kliniek loop je Marsan? het ligt er ook wat voor breuk het is. Ebo had 3 losse stukjes waarvan 2 een hoek van 90 graden maakte naar buiten toe.

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:18

paard op de manege hier heeft het ook...maar ik weet er verder niet veel vanaf...blokje hier op bokt wel geloof ik...

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:24

Onze pony staat nu op Bodegraven.
Heb de fotoos gezien. Tis een dubbelbreukje(soort dakje om te zien). Zat onderin,dus ze konden het eruit halen,zonder dat ze er verder nog last van zou houden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:25

ik loop ook bij Bodegraven. Goede kliniek.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:30

Ja,ben ook zeer tevreden met alles daar hoor !!