Alleen voorzijers....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Alleen voorzijers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 18:08

Hallo,

Ik wil mijn paard op alleen voorijzers laten zetten. Want ik kan maar 2x in de week rijden, maar hij heeft wel gevoelige voeten (met name voor) dus kan hem niet onbeslagen laten staan. Dit wil ik wel van de zomer weer gaan proberen. Maar nu voor de komende periode wou ik hem op alleen voorijzers zetten. Wat is jullie visie hierover? ervaringen? voor/tegens? Ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover. NB. hoef ik nooit veel over de straat een klein stukje naar het bos en het is een haflinger.

beukiej

Re: Alleen voorzijers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:18

Ik heb mn paardje zomers op alleen voor staan (in de winter gaan ze eraf) Dat bevalt me erg goed moet ik zeggen, ten eerste omdat het goedkoper is (moet zelf betalen dus ja..) En verder omdat ze goeie hoeven heeft, ijzers hoeven dus niet maar nu kan ik er op wedstrijd in ieder geval een paar kalkoenen onder draaien voor meer grip Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:15

Mijn paard loopt voor de kar (trouwens ook onder het zadel hoor) en heeft alleen voor ijzers. Dit ten eerste omdat t achter niet echt nodig is, maar voor slijt toch net wat te snel, ten tweede groeit voor anders alleen in de breedte en niet in de lengte, en nog een handige reden: ze is erg dominant. Daarom haalt ze in de wei regelmatig uit, en zo vallen er gelukkig geen gewonden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:22

Geen ijzers Knipoog

Ik rij dagelijks meerdere km's over het asfalt zonder problemen, dankzij natuurlijk bekappen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:24

ik heb ook alleen voor ijzers bij Nikita. De anderen zijn alleen bekapt, maar zij heeft heel snel scheuren in de hoeven voor, nu is het opgelost.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:39

Als je hoeven te snel slijten zijn ijzers een prima alternatief. Bedenk wel dat blootvoets lekkerder loopt. Ook kan je paard heel anders gaan lopen. Bij tuigers doen ze soms springschoenen om, door het gewicht hiervan gaan het paard z'n benen meer naar voren uitslaan. Als zo'n klein gewichtje al zoveel impact heeft, moet je dus niet vreemd opkijken als je paard heel anders gaat lopen...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:03

VSW --> BEH

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:51

hallo,

Alvast heel erg bedankt voor jullie uitleggen. Ik vraag dit omdat mijn hoefsmid erop tegen is omdat de hoeven dan ongelijk afslijten. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ga zo mijn hoefsmid bellen, want mijn paard loopt nu op 3 ijzers Boos! .
Ik wil het ook omdat ijzers toch wel veel kosten. Die van mij geeft ook gauw een trap, is ook erg dominant. Maar ook naar honden (door een paar vervelende voorvalletjes).

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:00

Inderdaad, mijn paard heeft erg lastige voorhoeven, ze schuren heel erg snel af (ik rij vrij vaak buiten) en dan komen er ook kloofjes in (ben evne het woord vergeten)

Maar ik heb hem ook tot december op ijzers, en in maart krijgt hij ze weer op want anders krijgt hij enorme ijsklompen onder zijn ijzers. Erg vervelend.

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:02

Alleen voorijzers kan best hoor, mits er geen reden is om hem achter ook op ijzers te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:58

Wat is dan het alternatief van je smid? Vierkant op ijzers? Of helemaal geen ijzers?

[paard] van mij heeft ook lange tijd alleen voor op ijzers gestaan. Ging prima, er sleet niks ongelijk af of wat dan ook

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 13:15

Mijn smid vindt dan gewoon op 4 ijzers. Maar heb hem gister gebeld, en ik kreeg geen tegenspraak over alleen voor op ijzers. Als het goed is word Sidney morgen beslagen (wacht nog op een belletje).
Sidney heeft al een keer zonder ijzers gestaan. Dit werd een ramp en hij kon niet meer lopen van de pijn, en dan vooral zijn voorvoeten. dus gauw weer op ijzers. Ik ben bang dat zijn voorvoeten altijd wel zwak zullen blijven. Hij heeft ook bloedarmoede gahed, hierdoor is de kwaliteit van zijn hoeven ook erg achteruit gegaan.. helaas.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:18

Arabesk schreef:
Geen ijzers Knipoog

Ik rij dagelijks meerdere km's over het asfalt zonder problemen, dankzij natuurlijk bekappen!

Mijn pony heeft mega goede hoeven maar omdat ik elke dag over het asfalt rij moesten er toch weer ijzers onder.
Weeliswaar alleen voor omdat daar het meeste gewicht op komt.
De hoeven werden veels te kort !

Dus als ik natuurlijk zou bekappen was dat niet nodig geweest Verward Slapen

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:38

Mits achter geen problemen dan kunnen de achter ijzers eraf blijven. Mijn paardje staat al een lange tijd alleen op voorijzers en doet het er goed op. Ze wordt beslagen door een smid bij een dierenkliniek dus als het niet goed zou zijn zouden ze haar ook niet zo beslaan;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:42

Ok, dus je smid komt nu toch om voor te beslaan, fijn! Nogmaals, ik was erover te spreken! Succes!

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 13:54

om nog even op helemaal zonder ijzers te komen. Ik wil dit in tussenstapjes doen. Zodat ie niet in een keer als het ware in het diepe wordt gegooid. Van de zomer (wanneer de hoeven dus goed groeien) kunnen we nog een keer kijken om ook voor niet te beslaan. Maar ben hier heel voorzichtig mee omdat het de vorige keer helemaal mis ging. Zijn hoeven sleten gewoon veels te snel af omdat de uitlloop van beton was. Nu staat hij overdags op de wei.
Voor de geïntresseerden: http://www.mijnalbum.nl/Album=QZODNYNL , Hier kun je zien hoe zijn hoeven er toen uitzagen (ik ree toen ook met hoefschoenen).
Jep, mijn smid komt morgenmiddag mijn paardje beslaan. Ik ben heel beneiuwd en ben blij dat hij toch wil komen. Ik vertrouw op mijn hoefsmid. Hij heeft zijn hoeven ook weer goed gekregen toen hij zo rot liep en de hoeven eigenlijk te kort waren om te beslaan. Hij beslaat mijn paard al heel lang. Ben erg benieuwd!
Bedankt voor jullie verhalen Lachen . Dat geeft me toch een goed gevoel. Want alleen is ook maar zo alleen.