Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:11

In 1996 is de hoefsmid een beroep geworden dat door een ieder mag worden uitgevoerd, zonder diploma's en opleiding.
In 2006 is er voor het eerst ter wereld in nederland een patrij voor de dieren met zetels in de tweede kamer gekomen.
Dierenwelzijn staat hoog, de leefomstandigheden worden onder de loep genomen, er zal meer toezicht komen maar aan de hoeven van een paard mag elke gek iets doen zonder enige kennis van zaken.
Waarom is de bescherming van dit beroep afgehaald in nederland vraag ik me dan af, vooral nu er in andere landen gekozen wordt om de hoefsmid een beschermd beroep te laten zijn.

Paardenkrant 5 jan. 07
Citaat:
Hoefsmid in Schotland niet langer vrij beroep.

Edinburgh. Hoefsmeden die werken in de hooglanden en op de eilanden van Schotland moeten vanaf 30 maart geregistreerd staan bij de Farriers’ Registration Council (FRC). Dit in navolging van hun collega’s in de rest van Groot-Brittannië.
Tot op heden bleven de Schotse smeden buiten schoot van de wettelijke verplichting tot registratie, die stamt uit 1975. Daar komt echter een einde aan sinds de FRC drie jaar geleden in gesprek kwam met dierenwelzijnsorganisaties. Felicity Heather registreert de hoefsmeden voor de FRC en verklaart: “ Toen de wet erdoor kwam hadden we het idee dat er te weinig hoefsmeden in de hooglanden en op de eilanden waren. Dat veranderd en we vinden dat paarden in Schotland nu dezelfde bescherming verdienen als elders in Groot-Britannie.”
Het is niet zo dat direct iedere Schotse hoefsmid nu op cursus moet. Er is een overgangsperiode. Volgens Heather krijgen ook hoefsmeden met minimaal twee jaar werkervaring de kans om zich te laten registreren.
De vereniging van Britse veterinaire verwelkomt de beslissing. Dit omdat er in het verleden de kwalteit van de Schotse smeden vanuit veterinair oogpunt regelmatig ter discussie stond. In nederland is hoefsmid sinds 1996 een geheel vrij beroep. (Bron: Horse and Hound).

Ik denk dat het heel belangrijk is dat mensen met kennnis van zaken aan dit zeer belangrijke deel van een paard komen en dat je zou mogen aannemen dat wanneer je een smid zoekt je er vanuit mag gaan dat je een kundig iemand bij je paarden haalt.
Nu is het de taak van de eigenaar om te achterhalen of de smid is opgeleid.
Smeden die lid zijn van de vereniging van hoefsmeden zijn dat sowieso maar niet elke opgeleide smid is hier lid van en er lopen zoveel smeden rond die niet zijn opgeleid dat het moeilijk is de juiste te vinden.
Ook bij eigenaren ligt volgens mij een grotere verantwoording dan die ze nu willen nemen, veel mensen nemen klakkeloos het advies van de smid over omdat ze zelf geen kennis vaan zaken hebben, tref je dan een slechte smid dan zullen de problemen na verloop van tijd niet te overzien zijn.

Ik denk dat het tijd is om de hoefsmid weer een beschermd beroep te laten zijn, smeden die nu zonder diploma werken de kans te geven om via een verkorte opleiding een officieele diploma te laten halen (daarin natuurlijk wel een overgangperiode in te lassen) en daarnaast goede bijscholing en voorlichting voor de bestaande smeden zodat deze competent zijn en blijven en op de hoogte zijn van de huidige ontwikkelingen.

Arabesk

Re: Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:00

Lijkt me een goed idee!! Mits de professionele bekappers op deze manier niet worden buitengesloten zoals op hele slinkse wijze in Duitsland is gedaan Boos!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 14:03

Ik mag aannemen dat de professionele bekappers ook een goede basis opleiding hebben genoten over de wel en wee van het paard, de benen en de hoeven.
En dat een aangepast verkorte opleiding om een officieel papiertje te krijgen wordt aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 11-01-07 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:23

Arabesk schreef:
Lijkt me een goed idee!! Mits de professionele bekappers op deze manier niet worden buitengesloten zoals op hele slinkse wijze in Duitsland is gedaan Boos!

Ben ik het helemaal mee eens. Van de zotte hoe dat daar is gegaan gewoon.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:24

Absoluut voor. Niet iedere gek met een kapmes kan een paard bekappen en beslaan. Gaat veel te veel risico mee gemoeit.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:50

Ben ik het ook helemaal mee eens, maar verwacht dan ook dat de overheid die zo'n regel stelt ook zorgt dat er een adequate opleiding komt voor bekappers. Nu zijn er alleen zeer korte opleidingen zoals in Barneveld of Zwolle. Wil je verder dan moet je naar de US, en sinds kort kan het ook in de UK.
Overigens geldt hetzelfde voor gebitsverzorgers etcetera..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:25

Het zou fijn zijn als de Strasser opleiding en de AANHCP richting (of de UK richting daarvan) ook 'geldig' worden.

En het zou nog fijner zijn als er gewoon een goede natuurlijk bekapper opleiding in NL komt.

(Voor mensen zoals ik die vliegangst hebben Nagelbijten / Gniffelen )

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:30

Het gaat hier toch om hoefsmeden en niet om natuurlijk bekappers. Zolang zij zich geen hoefsmid noemen zie ik geen probleem. Zolang de hoefsmeden die zich zo ook noemen maar de goede papieren hebben. Als jij ervoor kiest om naar een niet-hoefsmid te gaan is het ook je eigen verantwoordelijkheid.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:34

Professionele bekappers dienen alleen tot het register toegelaten te worden als ze een gedegen opleiding hebben gevolgd. Vaak bestaat die 'opleiding' bij hun enkel uit een cursusje van enkele weken in Amerika. In een paar weken kan je nooit voldoende ervaring op doen!

Ik heb meegemaakt dat de veearts een zweer kwam opensnijden, en dat de 'hoefsmid' vroeg of hij even mee kon kijken, omdat ie dat nog nooit had gezien! Dat was er dus zo een van de 6-weekse USA-'opleiding'.

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:36

helemaal mee eens hoefsmid zijn is een beroep wat zeker beschermt moet worden.
net zoals arts ingenieur of verpleegkundige, aangezien hoefsmid correcties e.d. uitvoert op de hoef van een paard moet deze daar ook enige kennis van zaken over hebben op de langer termijn en dan niet alleen over de stand van de hoef maar ook over de anatomie van het paard zelf.
als wij als mensen stellen dat en arts een beschermde titel moet hebben omdat wij niet graag naar iemand gaan die een eendaagse cursus gehad heeft over het menselijk lichaam waarom stellen we de zelfde standaard dan ook niet bij het vaak dierbaarste bezit "je paard"

Jos

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:22

Knavia schreef:
Professionele bekappers dienen alleen tot het register toegelaten te worden als ze een gedegen opleiding hebben gevolgd. Vaak bestaat die 'opleiding' bij hun enkel uit een cursusje van enkele weken in Amerika. In een paar weken kan je nooit voldoende ervaring op doen!

Ik heb meegemaakt dat de veearts een zweer kwam opensnijden, en dat de 'hoefsmid' vroeg of hij even mee kon kijken, omdat ie dat nog nooit had gezien! Dat was er dus zo een van de 6-weekse USA-'opleiding'.

Ik denk dat over het algemeen de hoefsmeden prutsmuts veel meer ervaring in hebben als de meeste DA's. Veel DA's verwijzen dan ook naar de hoefsmid. De hoevenkennis doen de meeste DA's ook gewoon in de praktijk op.
Belangrijkste is denk ik dat je je grenzen moet weten. Je kan op een hoefsmedenopleiding leren zoveel als je wilt, maar veel zaken zal je in de praktijk van iemand anders moeten leren. Veel meekijken en vooral weten waar je grenzen liggen. Het gaat meestal pas mis als men de grenzen van zijn eigen kennis of kunde gaat overschrijden.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:24

Deighton schreef:
Het gaat meestal pas mis als men de grenzen van zijn eigen kennis of kunde gaat overschrijden.

(even offtopic)
Mooi gesproken Simon Lachen

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:18

Auky schreef:
Deighton schreef:
Het gaat meestal pas mis als men de grenzen van zijn eigen kennis of kunde gaat overschrijden.

(even offtopic)
Mooi gesproken Simon Lachen

Ik zie dat er "prustmuts" staat, dat woord heb ik niet gebruikt Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:27

Maar wat kun je er verder mee? Er is toch al een vereniging waar officiele hoefsmeden bij zijn aangesloten? Niemand kan toch een ander verbieden de hoeven van je paard te doen?

Wil jij die goede bekapper laten komen, maar is hij niet officieel, dan doe je dat toch??

Dus alle smeden die een certificaat hebben gekregen in Amerika en zich officieel hoefsmid noemen, zijn dat niet meer en dan dus strafbaar? Ik denk nl dat het niet valt te controleren en dat de vaste smeden bij de vaste klanten blijven komen en tegen een nieuwe klant niet gaat zeggen, "jouw paard doe ik niet, want ik ben niet officieel hoefsmid".

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:31

ik vind dit een heel goed plan!!
hier bij ons in de buurt rijdt een vrouwtje rond met een busje een aanhanger, compleet bestickerd etc...
komt erg gelikt over...

helaas doet een vriendin van mij de erkende opleiding en die wist me haarfijn te vertellen dat dezelfde mevrouw afgelopen jaar schandalig gezakt is...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:33

Deighton schreef:
Knavia schreef:

Ik denk dat over het algemeen de hoefsmeden prutsmuts veel meer ervaring in hebben als de meeste DA's. Veel DA's verwijzen dan ook naar de hoefsmid. De hoevenkennis doen de meeste DA's ook gewoon in de praktijk op.
Belangrijkste is denk ik dat je je grenzen moet weten. Je kan op een hoefsmedenopleiding leren zoveel als je wilt, maar veel zaken zal je in de praktijk van iemand anders moeten leren. Veel meekijken en vooral weten waar je grenzen liggen. Het gaat meestal pas mis als men de grenzen van zijn eigen kennis of kunde gaat overschrijden.

De opleiding in Deurne is gebaseerd op het leren in de praktijk.

Ik persoonlijk denk dat het niet zoveel helpt. DA is ook een beschermd beroep toch? Hoeveel mensen er wel niet naar mensen luisteren die er de ballen verstand van hebben en hun officiele DA links laten liggen? Moet men toch zelf weten, of niet soms Lachen ?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:46

russel schreef:
Maar wat kun je er verder mee? Er is toch al een vereniging waar officiele hoefsmeden bij zijn aangesloten? Niemand kan toch een ander verbieden de hoeven van je paard te doen?

Wil jij die goede bekapper laten komen, maar is hij niet officieel, dan doe je dat toch??

Dus alle smeden die een certificaat hebben gekregen in Amerika en zich officieel hoefsmid noemen, zijn dat niet meer en dan dus strafbaar? Ik denk nl dat het niet valt te controleren en dat de vaste smeden bij de vaste klanten blijven komen en tegen een nieuwe klant niet gaat zeggen, "jouw paard doe ik niet, want ik ben niet officieel hoefsmid".

Er zijn landen waar het bij wet is geregeld dat men een erkende smid moet hebben bij de paarden en men moet dit ook kunnen aantonen.
Maak je gebruik van een andere smid dan werkt de eigenaar mee met dierenmishandeling )of een vorm hiervan'
Als je dan iemand anders zonder erkenning bij je hoeven van de paarden laat komen ben je strafbaar.
Zo moeilijk is het dus niet maar het vereist wel een aantal aanpassingen in de wet.

Als het bij een erkende smid fout gaat heeft deze een vakvereniging achter zich staan en zal deze verzekert zijn voor extra gemaakte kosten indien het fout gaat, vind ook dat de eigenaar hier aanspraken op kan en mag maken.
Bij een niet erkende smid zal er ook minder bescherming zijn voor de eigenaar, gaat het fout dan is het pech hebben en staat de eigenaar er alleen voor met ebtrekking voor de kosten.

Over het natuurlijke bekappen laat ik me niet uit, vind op dit moment dat de opleidingsmogelijkheden zo slecht zijn in Nederland op dit vakgebied.
Eerst zullen de mensen die deze opleidingen geven een beter inhoud aan deze opleidingen geven (langdurig met een verplichte lange stage) en gevolgt door het goed afleggen van een serieus examen.

Het is niet voor niets dat de reguliere opleidingen 2 jaar duurt (deeltijd), 360 dagen stage moet worden gelopen en afgesloten wordt met een examen.
Natuurlijk zijn er veel bekappers die niets hoeven te leren over ijzer (al vind ik wel dat dit bij de basiskennis hoort van een smid) maar wel veel over de standen en problemen van benen en alles wat er bij hoeven komt kijken (dit leer je echt niet in een paar maanden, laat staan 2 dagen).

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:53

ruitje schreef:

De opleiding in Deurne is gebaseerd op het leren in de praktijk.

Ik persoonlijk denk dat het niet zoveel helpt. DA is ook een beschermd beroep toch? Hoeveel mensen er wel niet naar mensen luisteren die er de ballen verstand van hebben en hun officiele DA links laten liggen? Moet men toch zelf weten, of niet soms Lachen ?

Ik denk dat deze denkwijze achterhaalt is, er zijn veel mensen met paarden maar weinig paardenmensen over gebleven.
Veel mensen weet niet waar ze aan beginnen als ze een paard kopen en dan is het geheel afhankelijk van de mensen met paarden om zich heen.
Tref je paardenmensen dan heb je meestal geluk maar heb je de pech dat het allemaal mensen zijn die een beetje aanprutsen dan lijkt dit al snel gewoon.

Nee ik denk dat we onze paarden best wel inbescherming mogen nemen tegen ons zelf.

En als ik kiespijn heb ga ik ook niet naar mijn buurman toe omdat hij toevallig de zoon van de tandarts is.

Wil er ook nog wel bij melden dat iedereen die bij mijn paarden komt om ze te behandelen (DA, PA, Fysio, Osteopaat, Natuurgeneeskundige, Hoefsmid, tandarts) allemaal mensen zijn waarvan ik eerst de papieren heb gezien voordat ze met mijn paarden aan de gang mochten.
Er zijn te veel mensen die het goude geld bij de paarden hebben gezien, je moet er toch niet aan denken dat er iemand in de gewichten gaat spuiten zonder enige medische achtergrond.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:36

Ik ben het met je eens hoor Emma. Ja
Waarom zou je hiervoor geen goede opleiding moeten hebben.

Het zou toch ook niet goed zijn dat elke gek die met een mes over weg kan chirurg wordt.
Dus waarom zou elke gek die denkt dat hij hoefsmid kan zijn (zonder vooropleiding) dit wel mogen.

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:33

Citaat:
er zijn veel mensen met paarden maar weinig paardenmensen over gebleven.

zoals ik al eerder heb gesteld is het zo dat als wij als mensen eisen stellen aan de kundigheid van een arts bevoegd tot medische handelen bij ons zelf en dus niet naar een persoon stappen die 2 keer een dagje een biologie clinic heeft gevolgd.

dit geld toch ook voor onze paarden !!! kundigheid is iets wat niet zomaar komt, daar moet je voor leren en aan werken. hoefsmid zijn is een vak.

NB.
mensen die zomaar beginnen met hoefsmid spelen brengen niet alleen een risico voor het paard mee maar ook voor zich zelf. aangezien deze dingen meestal NIET vergoed worden door de standaard WA verzekering, mocht er iets mis gaan. (maar das een ander verhaal)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:19

Arabesk schreef:

naar wat ik gehoord heb van een duitse bekapster is deze wet voorlopig nog niet in werking.

herrewijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:00

het blijkt dus uit de verhalen dat men het over het algemeen dus wel eens is dat je niet zomaar ongecontroleerd aan iemands paard mag gaan zitten hakken/ en snijden maar waarom worden mensen dan toch door nb ers geraadpleegd ''waarom leer je zelf niet je paard te bekappen'' en kijk daar gaat het dus fout. mensen gaan vaak uit onvrede of voor de kosten zelf aan de gang met een dvd die je kunt bestellen bij bv simone lingbeek. die door diverse mensen wordt gepromoot. is niets mis mee zolang het maar goed gaat.. als rijksgediplomeerd hoefsmid ben je niet beschermd als je fouten maakt, daar moet je zelf voorzorgen en dat kan dus om dat je gediplomeerd bent. daarom vind ik het ook een goed idee dat nb ers die hun vak verstaan ergens ook het recht moeten hebben omdat via rijksoverheid te krijgen. Het is momenteel een wildgroei van mensen die zeggen dat ze natuurlijk bekapper of hoefsmid zijn , mensen die het enerzijds zich zelf hebben aangeleerd en anderzijds door met een andere ongediplomeerd persoon die het door de jaren heen het aangeleerd heeft mee te lopen.Mijn man heeft ook deurne gedaan en die wist ook te vertellen dat er jongens van bekende stallen hun diploma kregen ondanks dat ze geen ijzer konden maken of een voet goed konden zetten. Enkel de smeden/ bekappers die hun werk goed doen blijven over de knoeiers verdwijnen zelf wel, want iedereen valt een keer door de mand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:05

uiteindelijk maakt dat niks uit... iemand met een papiertje kan erger klungelen dan iemand zonder..

Een kapmes is overal te koop, iemand die dat wil kan dat altijd zelf doen.
Je kan ook je paard onthouden van een DA of hoefsmid, als deze dat wel nodig heeft.

Een persoon mag nu eenmaal met een dier doen wat hij zelf wil.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:09

Om dan toch maar even te reageren, mijn naaam wordt nl voor de 2e keer gebruikt.
Ik heb geen LOI cursus gedaan en verkoop geen zeker geen DVD's.

Overigens snap ik niet goed waarom steeds door bepaalde mensen op de man wordt gespeeld. Is niet zo netjes en draagt erg weinig bij aan deze op zich zinvolle discussie.

Wat zelf bekappen betreft, ik heb aardig wat klanten die zelf regelmatig licht onderhoud plegen, maar heb daar nog geen problemen van gezien. Belangrijkste is wat mij betreft simpelweg dat je alleen die dingen moet doen die binnen je kennis en kunde vallen. Dat geldt voor de zelfbekapper, de professionele bekapper en net zo goed voor de hoefsmid.
Als ik een probleem tegen kom waarbij ik niet direct een oplossing voor heb, overleg ik met anderen en met een bevriende DA. Vervolgens bepaal je of je er dan zelf mee verder gaat of doorverwijsd naar iemand die daar wel ervaring mee heeft. Laat je iemand anders het doen, zorg ik wel dat ik erbij ben, en dus weer kan leren.

En als hoefsmid een beschermd beroep wordt, prima. Ik ben geen hoefsmid en geef me daar ook nooit voor uit. Als men opleidingseisen aan de NB-ers gaat stellen is prima, maar dan moeten er wel erkende opleidingen komen.
Omdat er tot voor kort alleen in de VS opleidingen waren, is men onlangs in de UK een eigen opleiding gestart bij een zusterorganisatie van de AANHCP. Dit maakt het een stuk makkelijker voor belangstellenden om zich ook daadwerkelijk te professionaliseren.
Ik volg daar clinics en ben onlangs door 2 Field Instructors beoordeeld. De volgende stap is nu zsm het certificaat binnen te halen.

Eerder in dit topic werd gesproken over een 6-weekse opleiding in de US. Volgens mij praten we daar over een opleiding van 12 weken, waarbij 6 dgn per week van s'morgens vroeg tot sávonds laat wordt gewerkt.
In Barneved volgt iemand die ik afgelopen week sprak de opleiding die 2 jaar duurt en 1 dag per week is. Gekoppeld aan een stage van 100 dgn, als je het verschil uitrekent is dat niet zo erg groot na aftrek van vakanties etcetera.
Na een opleiding ga je je kennis en kunde gebruiken en ervaring opdoen. Voorts is het van groot belang open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en vind je je eigen weg in je beroepsgroep. En dan nog heb je goede bekappers en slechte en net zo goed goede en slechte smeden.

Zoals hierboven reeds werd gezegd is in ieder geval een opleiding geen garantie voor goed werk. Je zult er ook gevoel voor moeten hebben, en zeker niet alleen voor de technische aspecten. Een paard op zijn gemak kunnen stellen zonder dwangmiddelen als een praam en communicatie met de eigenaren is ook erg belangrijk.

groet,
Simon

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:17

Natuurlijk heb je gediplomeerde smeden die er niets van bakken en niet gediplomeerde smeden die het heel erg goed kunnen.
Zo is het ook met andere beroepsgroepen die wel beschermt zijn.
Ik ken een oogarts die en bij mijn vader en bij mijn oma zo gewelding de mist in is gegaan, Pa heeft nog maar 45% zicht met 1 oog en mijn oma is blind (aan 1 oog) geworden door zijn geblunder..
Ik heb geen goed woord over voor deze man maar hij kan en mag nog steeds zijn beroep uitoefenen.

Even terug naar de paarden want ik vind dat je ervan uit mag gaan dat iemand met een gedegen opleiding de kennis bezit die vereist is.
Als het bij wet verboden wordt dat er iemand zonder enige kennis aan de hoeven van een paard gaat zitten werken, is dit probleem er ook niet want het mag gewoon weg niet.
Natuurlijk zullen er nog steeds mensen zijn die naar een ongediplomeerde smid toe gaan maar ik vind ook dat deze mensen geen aanspraak op iets kunnen maken als het misgaat, terwijl als het misgaat door een erkende smid deze zelfde mensen wel aanspraak kunnen maken als het misgaat.

De kennis van de smeden kan worden getoetst door een examen wat na het goed afbrengen een papiertje (erkennig) opleverd.
Daarnaast bied de vereniging van hoefsmeden bijscholing en lezingen waardoor de kennis op pijl blijft en de smeden op de hoogte zijn van nieuwste ontwikkelingen.

Ik vind dat ik van mijn hoefsmid mag en kan verlangen dat deze degelijk is opgeleid en dat deze op de hoogte is van de huidige ontwikkelingen op het gebied van alles wat er bij het beroep komt kijken.
En daarnaast samen met mijn als ruiter het paard op een zo'n optimaal mogelijke manier voorbereid op het werk wat er van hem wordt verwacht en nee dat houd niet altijd een ijzer in.