In 2006 is er voor het eerst ter wereld in nederland een patrij voor de dieren met zetels in de tweede kamer gekomen.
Dierenwelzijn staat hoog, de leefomstandigheden worden onder de loep genomen, er zal meer toezicht komen maar aan de hoeven van een paard mag elke gek iets doen zonder enige kennis van zaken.
Waarom is de bescherming van dit beroep afgehaald in nederland vraag ik me dan af, vooral nu er in andere landen gekozen wordt om de hoefsmid een beschermd beroep te laten zijn.
Paardenkrant 5 jan. 07
Citaat:Hoefsmid in Schotland niet langer vrij beroep.
Edinburgh. Hoefsmeden die werken in de hooglanden en op de eilanden van Schotland moeten vanaf 30 maart geregistreerd staan bij de Farriers’ Registration Council (FRC). Dit in navolging van hun collega’s in de rest van Groot-Brittannië.
Tot op heden bleven de Schotse smeden buiten schoot van de wettelijke verplichting tot registratie, die stamt uit 1975. Daar komt echter een einde aan sinds de FRC drie jaar geleden in gesprek kwam met dierenwelzijnsorganisaties. Felicity Heather registreert de hoefsmeden voor de FRC en verklaart: “ Toen de wet erdoor kwam hadden we het idee dat er te weinig hoefsmeden in de hooglanden en op de eilanden waren. Dat veranderd en we vinden dat paarden in Schotland nu dezelfde bescherming verdienen als elders in Groot-Britannie.”
Het is niet zo dat direct iedere Schotse hoefsmid nu op cursus moet. Er is een overgangsperiode. Volgens Heather krijgen ook hoefsmeden met minimaal twee jaar werkervaring de kans om zich te laten registreren.
De vereniging van Britse veterinaire verwelkomt de beslissing. Dit omdat er in het verleden de kwalteit van de Schotse smeden vanuit veterinair oogpunt regelmatig ter discussie stond. In nederland is hoefsmid sinds 1996 een geheel vrij beroep. (Bron: Horse and Hound).
Ik denk dat het heel belangrijk is dat mensen met kennnis van zaken aan dit zeer belangrijke deel van een paard komen en dat je zou mogen aannemen dat wanneer je een smid zoekt je er vanuit mag gaan dat je een kundig iemand bij je paarden haalt.
Nu is het de taak van de eigenaar om te achterhalen of de smid is opgeleid.
Smeden die lid zijn van de vereniging van hoefsmeden zijn dat sowieso maar niet elke opgeleide smid is hier lid van en er lopen zoveel smeden rond die niet zijn opgeleid dat het moeilijk is de juiste te vinden.
Ook bij eigenaren ligt volgens mij een grotere verantwoording dan die ze nu willen nemen, veel mensen nemen klakkeloos het advies van de smid over omdat ze zelf geen kennis vaan zaken hebben, tref je dan een slechte smid dan zullen de problemen na verloop van tijd niet te overzien zijn.
Ik denk dat het tijd is om de hoefsmid weer een beschermd beroep te laten zijn, smeden die nu zonder diploma werken de kans te geven om via een verkorte opleiding een officieele diploma te laten halen (daarin natuurlijk wel een overgangperiode in te lassen) en daarnaast goede bijscholing en voorlichting voor de bestaande smeden zodat deze competent zijn en blijven en op de hoogte zijn van de huidige ontwikkelingen.