wanneer moet een paard hoefijzers hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

wanneer moet een paard hoefijzers hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:40

wanneer moet een paard hoefijzers hebben? wat voegt dat toe? kan iemand mij dit vertellen!

gr s

Maris89

Re: wanneer moet een paard hoefijzers hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:53

www.wikepedia.org schreef:
Hoefijzers voorkomen dat de hoeven worden beschadigd. Vooral in streken met een vochtige grond die de hoeven relatief zacht maakt, voorkomen ze beschadigingen die tot infectie zouden kunnen leiden.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoefijzer

Sjors heeft hoefijzers omdat hij regelmatig op het verharde loopt.

[edit]

Je zou natuurlijk ook natuurlijk kunnen bekappen. Bekijk het natural gedeelte eens.
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 09-11-06 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:55

Oh jee, nu komt er weer ene discussie.
Mijn paarden lopen zonder, ik vind dat ze meer kwaad dan goed doen. Ik laat ze ook over asfalt lopen enzo.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:58

Ik heb mijn paarden het liefst zonder ijzers. Ik had het er toevallig gisteren over met een stalgenoot. Ik vind dat de ontwikkeling zo langzaam gaat in de paardenwereld. Ik heb de indruk dat ijzers iets ouderwets is in deze moderne tijd. Er zijn vlgs mij wel alternatieven, maar dat schijnt erg prijzig te zijn.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:59

ik heb twee paarden en geen van beide ijzers
bij ons op stal staan alle 22 paarden zonder ijzers hoor
dus hoeft niet perse

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:00

Mimoso schreef:
Ik heb mijn paarden het liefst zonder ijzers. Ik had het er toevallig gisteren over met een stalgenoot. Ik vind dat de ontwikkeling zo langzaam gaat in de paardenwereld. Ik heb de indruk dat ijzers iets ouderwets is in deze moderne tijd. Er zijn vlgs mij wel alternatieven, maar dat schijnt erg prijzig te zijn.

Klopt, ik heb ook eens ergens gelezen dat de hoefijzers echt van vroeger was en er nu veel betere alternatieven zijn zoals een soort slijmerig spul wat erop wordt gespoten en hard wordt (gezien op tv).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:01

Gangbare redenen zijn als de hoeven sneller afslijten dan aangroeien, als mensen stiften willen indraaien voor o.a. wedstrijden en in iets mindere mate corrigerend beslag voor medische redenen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:05

ijzers heb je, vind ik, alleen nodig als je paard een serieus been/hoefprobleem heeft..
Verder is het MEESTAL alleen voor je eigen gemak. Paarden die gevoelig lopen op kiezels kun je bijvoorbeeld hoefschoenen onder doen. Net zoals paarden waarbij de hoeven erg snel slijten op het harde.
Maar dit kun je ook opbouwen door het steeds vaker te doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:10

Hoefschoenen zijn niet altijd en voor iedereen handig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:23

Wanneer je zoveel over het harde (dus stenen, asfalt etc) rijdt dat de hoeven te veel slijten en niet genoeg aan kunnen groeien om op lengte te blijven.
En ja, mijn pony's worden ook mishandelt met ijzers.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:45

Ik zou die dan ook moeten gebruiken (maar ik overweeg om alleen vooraan te gebruiken omdat ik er dan stiften in kan draaien voor het rijden op de weide wanneer het beetje nat ligt, vind ik veiliger..)

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:35

Mijn paardje heeft ook nog een ijzers onder, ook omdat we nog niet vaak op de weg komen. De tijd zal het uitwijzen of hij ze nodig gaat hebben, bijv. als zijn hoeven te snel slijten als we buitenrijden. Tot dan blijft ie lekker 'blootvoets'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:41

Soms krijgen ze er een 'beter' voorbeen van omdat ze minder voelen en dus meer spectakel durven te laten zien. Daarom worden paarden ook vaak beslagen vlak voor de keuring. Paarden die op zaagsel staan kunnen ook baat hebben bij ijzers omdat de kleine zaagseldeeltjes in de hoef kunnen dringen en een hoefzweer kunnen veroorzaken (let op: ik schrijf KUNNEN, ik heb geen zin in discussies al mijn paard staat al 10 jaar op zaagsel en heeft og nooit wat gehad).

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:27

Mijn pony staat altijd voor op ijzers omdat hij zonder kreupel gata lopen (?). Achter heeft hij ook ijzers, maar die zijn ´erbij´ gezet voor het mennen. Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:30

Die van mij loopt ook op ijzers, anders heeft ze gescheurde wanden. Dan is de keuze weel makkelijk natuurlijk Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:35

je hebt ijzers vaak wel nodig als je springwedstrijden gaat rijden omdat outdoor vaak op het gras is en als het gras dan een beetje vochtig is en je moet allemaal strakke en krappe wendingen maken heb je kans dat je paard uitglijd
ook hebben paarden het als ze zwakke hoeven hebben en ze gaan scheuren of brokkelen zonder hoefijzers
met de mensport hebben de paarden ook allemaal hoefijzers omdat die ook veel over de weg met de kar lopen dus dan slijten de hoeven af of met menwedstrijden moeten de paarden ook korte wendingen/bochten maken dus ook kans op uitglijden als je ook stukken op gras zou moeten doen.

dus even kort samengevat de redenen waarom je paard hoefijzers zou moeten of dat jij dat wilt :
- paard heeft zwakke hoeven
- je loopt veel over de weg dus hoeven kunnen snel afslijten
- je loopt in de wedstrijd sport waar je wel eens gevaar kan kunnen oplopen zonder hoefijzers

tegenwoordig heb je voor de mensport als je over de weg loopt ook een hoefschoen zodat de hoeven niet te snel afslijten het is goedkoper en de hoefsmit hoeft niet elke 6 weken te komen maar alleen als het bekappen nodig is

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:30

Het is alleen een beetje extra werk als je met een vierspan ofzo op pad wil Clown (en je moet natuurlijk wel een beetje systematisch typje zijn als je 16 schoenen uit elkaar wilt houden......)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:48

Je moet er wat voor over hebben he Knipoog

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:27

Ik doe in de winter de ijzers eraf, en in de zomer (wedstrijden) de ijzer eronder. Ik vind ijzers sowieso niet heele gweledige dingen.
Een paard dat altijd op hoefijzers loopt en heeft gelopen, kunne meestal ook niet zonder.
Zonder hoefijzers, vind ik een soort van bijkoming voor de hoeven Tong uitsteken
Tog zijn ijzers handen, vooral met proppen e.d.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:28

OemmiejO schreef:
Mijn pony staat altijd voor op ijzers omdat hij zonder kreupel gata lopen (?). Achter heeft hij ook ijzers, maar die zijn ´erbij´ gezet voor het mennen. Lachen

Indd, dat bedoel ik. Het paard van mijn vriendin, is nu sinds kort ook zonder hoefijzers, en liep kreupel, en heel voorzichtig, toch lijkt het mij beter dat ze dat ook kunnen. Ik weet niet hoe erg die van jou kreupel ervan word, maar het paard van mijn virnedin kon wel gewoon in de bak rijden Ja

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:30

Nodig.... Hmmmmm ik denk dat het heel weinig paarden zijn die het écht nodig hebben.

als je heel veel buiten rijdt vindt ik het wel nodig. Spring je in hogere rubrieken op gras, zou het ook nodig zijn (kalkoenen) Heb je een paard met een zwaar afwijkende hoefstand kan een ijzer ook veel goed doen.

Maar rijdt je hobbymatig eens in de zoveel tijd een keer buiten en je paard heeft goede voeten is het niet echt nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:59

VSW --> BEH.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:26

ja maar als je met een tweespan of eenspan alls recreatie ment is het wel voordeliger om hoefschoenen aan te schaffen Knipoog

ik zij niet dat het zozeer was voor de mensport met 4 spannen etc

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:19

Ik heb mijn springpaarden meestal vanaf het M-springen op ijzers gezet om er kalkoenen in te kunnen draaien. Verder het liefst zonder ijzers... Kost alleen maar heel veel geld en ik vind niet dat het veel waarde toevoegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:20

__KELLY schreef:
ja maar als je met een tweespan of eenspan alls recreatie ment is het wel voordeliger om hoefschoenen aan te schaffen Knipoog

ik zij niet dat het zozeer was voor de mensport met 4 spannen etc

Voordeliger in geld zou kunnen, maar is het ook voordeliger in tijd en moeite? Als je toevallig in één keer schoenen vindt (en koopt) die goed voldoen, is dat natuurlijk mooi. Maar ik heb van diverse mensen gehoord die toch weer van type schoen switchen omdat er toch iets niet lekker ging. Ook zijn er mensen die schoenen verliezen, dan kun je je afvragen of het nog steeds voordeliger is.