atrose.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RuizSoler

atrose.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 10:36

Hallo,
Ik heb momenteel een paard op stal staan(morgen komt de dierenarts) die best heel erg kreupel is. Nou zei de hoefsmid dat er een grote kans was dat ze atrose of hoefcatrol heeft.
Ze loopt op het zachte "vrijwel goed" en op het harde vrij ernstig kreupel. Ik vroeg me af of jullie misschien wisten wat de kenmerkende punten zijn van atrose. Ik heb al gezocht op internet maar heb vrijwel niks gevonden, alleen maar verhalen. Waar tot mijn spijt ook niet in te vinden was wat nou de specifieke kenmerken zijn. Als die er al zijn. Trouwens, dit paard is (zolang ik haar heb, sinds mei nou) nog nooit "echt" langdurig of ernstig kreupel geweest.

Sorry als dit hier verkeerd staat, maar kon nergens anders vinden waar ik dit neer kon zetten.

mylittlejoy

Re: atrose.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:48

Helaas zegt het niet of nauwelijks kreupel zijn vrij weinig. Mijn paard heb ik al ruim zes jaar en is nog nooit kreupel geweest en bleek ernstige artrose te hebben. Ze was net twee weken niet helemaal 100% en toen zijn we er bij toeval achtergekomen. Het enige voordeel dat je dan eventueel wel kan hebben is dat jouw paard er weinig tot geen last van heeft (zoals bij mijn paard). Dit verschilt echter nogal per paard.

Bij artrose is de gewrichtsvloeistof door slijtage of verkeerde belasting vrijwel verdwenen. Omdat het gewricht dan heel instabiel wordt, gaat het lichaam dit compenseren door extra botweefsel aan te maken rond het gewricht. Hierdoor wordt het gewricht wel weer stabiel, maar kan dit problemen opleveren doordat pezen kunnen gaan schuren over de scherpe botrandjes van het extra weefsel. Dit is wat de pijn veroorzaakt.

Wat bij artrose kenmerkend is, is dat het paard moeite heeft met opstarten. Een goede warming up en cooling down is uiterst belangrijk. Mijn paard loopt na het losrijden helemaal goed, maar in het begin kan ze wel eens stijf zijn. Hier moet je gewoon rekening mee houden. Springen is wel uit den boze (afhankelijk wel van waar en hoe ernstig de artrose is).

Ook uit de artrose zich meestal als een lichte blijvende kreupelheid die langzaamaan steeds erger wordt. Dit is omdat het afbreken van het gewricht en het aanmaken van het botweefsel een langzaam proces is.

Hopelijk heb je hier wat aan. Over hoefkatrolonsteking weet ik niet zoveel, dus daar kan ik je niet verder meer helpen.

Succes!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:50

Ik maak even een stipje, wil graag meer weten (waarschijnlijk heeft mijn paard ook last van artrose namelijk)...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:58

Ik denk dat dit bij de rubriek medisch hoort, maar de moderator zal het wel verplaatsen. Ik hoop echt niet voor je dat het artrose is, want dat is iets waar je weinig aan kunt doen. Soms spuiten ze het paard bij bijv. de kogelgewrichten in met een speciale vloeistof, zodat het scharniermechanisme beter werkt. Een soort smeermiddel zeg maar. Het is een beetje voorbarig om direct van artrose uit te gaan, dus ik zou in ieder geval toch maar een dierenarts inschakelen. Deze zal buigproeven e.d. doen en d.m.v. een verdoving gaan bekijken waar de pijnlijke plek zit. Deze plek zal hij scannen en als er niets te zien is op de foto zetten. Op foto's kun je artrose duidelijk zien, omdat het bot dan aangetast is. Het zal niet een heel goedkoop bezoekje aan de dierenarts zijn en als je besluit om je paard te behandelen dan is dat een fikse aanslag op je bankrekening. Ook belangrijk bij artrose is een goede hoefsmid. Je paard moet zodanig bekapt worden dat hij goed af kan wikkelen en als je paard op ijzer staat, dan zou je kunnen overwegen om bijv. kunststof beslag te nemen of beslag met siliconenzooltjes. Ook is een goede, egale en licht berijdbare rijbak belangrijk.

Zelf merk je het meestal wel als je paard artrose heeft. Vooral bij koud en vochtig weer heeft een paard er eerder last van. (tenminste ons paard met artrose wel) Soms struikelt je paard vaker dan normaal, is hij niet zo voorwaarts en gaat "huppelen". Ook kun je merken dat de benen (vaak bij de kogel) af en toe dikker zijn. Je paard heeft meer last op het harde, omdat er dan minder vering in de ondergrond is en het dan meer last van de gewrichten heeft.

Kortom, artrose is niet iets waar je bepaald vrolijk van wordt. Als ik jou was dan zou ik dus een afspraak met de veearts maken, omdat je nu niets zeker weet en je misschien druk gaat maken om niets. Het is wel belangrijk om het zeker te weten, omdat je er met rijden rekening mee moet houden en zaken als springen en westernrijden dan niet goed zijn voor je paard.

Veel sterkte in ieder geval en houd ons maar op de hoogte.

(Ik zie dat er ondertussen nog een andere reactie is en sommige dingen staan hier nu dubbel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:07

VSW --> MD.

Verder werkt de zoekfunctie weer naar behoren, dus wellicht dat je zo ook een hoop achtergrondinformatie kan vinden Lachen

RuizSoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:22

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Het staat er allemaal duidelijk en ik snap er een beetje meer van.
@Jol1; wij hebben de veearts ookal ingeschakeld en hij komt morgen foto's nemen. Ik heb al eens vaker slecht nieuws gehoord dus vandaar dat ik me er graag in verdiepen wil als het atrose is of ik mijn paard daar laat en haar een spuitje geef of gewoon naar huis haal en alleen nog maar recreatief ga rijden. Wat erg jammer zou zijn. Als dat alleen nog maar kon.

Verder ga ik nog nergens van uit, morgen om 11uur komt de dierenarts en hij zal het wel weten neem ik aan. Als iemand nog meer dingen te vertelleen heeft en misschien ook iets weet of hoefcatrol zou dat super zijn!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:26

Mijn ervaring met artrose is dat het paard juist dan weer onregelmatig en dan weer goed loopt. Hoefkatrolontsteking schijnt vaak bij "jongere" paarden voor te komen. Hoe oud is je paard?
Speciaal beslag kan soms goed helpen en mijn paard heeft artrose en ik geef hem Primeval Gelatinaat, werkt super! Zowel mijn paard als het paard van mijn vriendin doen het er goed op die van mijn vriendin zelfs al een paar jaar. Het duurt wel een maand of 2, 3 voordat je echt verbetering merkt.
Suc6 ermee!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:42

Jord schreef:
Mijn ervaring met artrose is dat het paard juist dan weer onregelmatig en dan weer goed loopt. Hoefkatrolontsteking schijnt vaak bij "jongere" paarden voor te komen. Hoe oud is je paard?
Speciaal beslag kan soms goed helpen en mijn paard heeft artrose en ik geef hem Primeval Gelatinaat, werkt super! Zowel mijn paard als het paard van mijn vriendin doen het er goed op die van mijn vriendin zelfs al een paar jaar. Het duurt wel een maand of 2, 3 voordat je echt verbetering merkt.
Suc6 ermee!

Ik gebruik ook PrimaVal gelatinaat. Zowel voor mijn oude merrie als één van de veulens (die zeer groot is/botontwikkeling).
Voor de werking kun je misschien het beste even op de site van Primeval kijken.

Mijn oude merrie is gewoon versleten en heeft ook wat last van artrose. Ze lag bijna niet meer, omdat ze zoveel moeite had om weer overeind te komen. Ze stond dan eerst een minuuet op drie benen voordat ze zeer moeilijk wegstapte... Ook galoppeerde ze eigenlijk nooit. Hooguit een kort drafje.
Nu gebruik ik het spul inmiddels een maand en ze ligt nu bijna elka nacht. Wanneer ik haar 's morgens naar buiten doe zit ze onder het vlas. Ook rolt ze nu dagelijks in de wei, wat tot gevolg heeft dat ze zeer smerig weer binnenkomt.
In de wei naast haar staan twee jongere paarden en die waren gister aan het vliegen en gek doen door de wei. In plaats van in een hoekje te gaan staan kijken, begon madam mee te galopperen. Ze maakte zelfs nog een aantal bokjes.
Mijn moeder en ik stonden met open mond te kijken...
Ik gebruik het spul nog maar kort en ben dus heel benieuwd hoe goed de merrie nog gaat worden. Ik had er een zeer zwaar hoofd in en vroeg mij af hoe lang ik het nog door liet gaan, maar zoals ze nu is zal ze hier nog wel even blijven lopen!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:03

Nou kijk eens aan, ik merkte eigenlijk pas na 2 a 3 maanden dat ie beter werd en als ik nu kijk met 3/4 jaar geleden heb ik een heel ander paard. Toen ik wist dat ie artrose had heb ik wel besloten geen wedstrijden meer te rijden. Ik voer Primeval Gelatinaat nu vanaf februari. Rij nog wel dagelijks maar geen dagelijkse trainingen meer, om de dag eigenlijk en de andere dag buitenrit.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:11

Jord schreef:
Nou kijk eens aan, ik merkte eigenlijk pas na 2 a 3 maanden dat ie beter werd en als ik nu kijk met 3/4 jaar geleden heb ik een heel ander paard. Toen ik wist dat ie artrose had heb ik wel besloten geen wedstrijden meer te rijden. Ik voer Primeval Gelatinaat nu vanaf februari. Rij nog wel dagelijks maar geen dagelijkse trainingen meer, om de dag eigenlijk en de andere dag buitenrit.

Op onze merrie wordt ook niet gereden hoor. Ze is fokmerrie...
Maar ik heb enorm getwijfeld of ze weer drachtig moest worden en of ze volgend jaar na het veulenen nog wel lang van haar oude dag zou kunnen genieten. Beide gaat nu helemaal lukken!
Ze voelt zich echt top. En ik heb verder niets anders geprobeerd waardoor deze verandering zou kunnen komen...

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:18

Bij mensen weet ik wel de kenmerken van artrose:
Ik heb dit even uit een van mn studieboeken gehaald:

-Gewrichtsstijfheid
Vooral de ochtendstijfheid is kenmerkend.
-Pijn
Het is niet helemaal duidelijk waardoor de pijn wordt veroorzaakt. Mogelijke oorzaken zijn o.a.: drukverhoging in het bot, spierspasmen en rek van het kapsel.
-Bewegingsbeperkingen
Het gewricht is minder belastbaar, waardoor de stijfheid en pijn erger wordt.
-Crepitaties
Zowel bij actieve als passieve bewegingen
-Instabiliteit
-Hydrops (vochtophopingen)
-Misvorming
In een verder stadium kan gewrichtsmisvorming voorkomen, wat weer leidt tot bewegingsbeperkingen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:42

wat zijn crepitaties? De rest zie ik wel terug bij mijn paard.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:24

grote kans dat dat wel zo is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:24

MD --> BEH

(werd getipt dat het toch beter hier hoorde... Bloos )