benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers fotos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:15

hallo allemaal,

toos dr hoeven laat ik bekappen door een reguliere hoefsmid die de hoeven zo 'natuurlijk' mogelijk houdt.
nu moet ze binnekort weer bekapt worden en zal gewoon mijn eigen hoefsmid komen, maar ik ben toch erg benieuwd naar de mening over deze hoeven van de natuurlijk bekappers(en liefhebbers ervan) omdat ik er zo veel over hoor en lees, ben ik absoluut nieuwsgierig en geinteresseerd.

ziet het er goed uit? wat zou jij anders willen zien en vooral: waarom?

ben benieuwd

achtervoet:
Afbeelding

Afbeelding

voorvoet:
Afbeelding

Afbeelding

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:35

Ik vind de hoeven van jou paard er goed en gezond uitzien..ik zou er niet teveel aan veranderen...

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:02

Die hoeven mogen eerst schoongemaakt worden, wil je een NB mening horen.

Firepatty

Berichten: 212
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Doesburg

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:11

Ziet er goed uit hoor (door het vuil heen kijkend Haha! ). Blijf er echter voor zorgen dat de steunsels ingekort blijven.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:50

Antheman schreef:
Die hoeven mogen eerst schoongemaakt worden, wil je een NB mening horen.



heb ik in t natural topic al gehoord, ga mn best doen dr voeten morgen beter schoon te maken....maar die voeten in combi met pijnlijke schouder is niet handig Haha!

jan__timmer
Berichten: 231
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Hierden

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:47

Firepatty schreef:
Ziet er goed uit hoor (door het vuil heen kijkend Haha! ). Blijf er echter voor zorgen dat de steunsels ingekort blijven.


hozo steunsels inkorten

deze kort je in totdat de juiste stand is verkregen dus een recht voetas
behalve natuurlijk als dit niet bevordelijk is voor het paard

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:21

Ik vind ze er ook goed uit zien Ja
De NB'ers willen meestal de witte lijn zien, daar moet je toch even voor poetsen Haha!
Ik zou zelf wel de hoefwand een beetje rondvijlen, ik zie dat ze een klein beetje brokkelen, maar dat is niet zo'n groot probleem Lachen

Over de steunsels.. bij NB wordt de zool gevolgd, en dus de steunsels weggehaald, bij traditioneel bekappen wordt naar de voetas gekeken, en blijven de steunsels meestal zitten.. volgens mij is het nooit echt bewezen welke methode de goede is, dus dat blijft voor nu een mening.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:40

Ik kan zo geen oordeel vormen met die vieze hoeven.

Wat ik wel mis is de mustang rol en daardoor is de wand ook gebrokkeld. Wel goed dat de straal met rust gelaten is.

jan__timmer
Berichten: 231
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Hierden

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:16

MysticTinker schreef:
Ik vind ze er ook goed uit zien Ja
De NB'ers willen meestal de witte lijn zien, daar moet je toch even voor poetsen Haha!
Ik zou zelf wel de hoefwand een beetje rondvijlen, ik zie dat ze een klein beetje brokkelen, maar dat is niet zo'n groot probleem Lachen

Over de steunsels.. bij NB wordt de zool gevolgd, en dus de steunsels weggehaald, bij traditioneel bekappen wordt naar de voetas gekeken, en blijven de steunsels meestal zitten.. volgens mij is het nooit echt bewezen welke methode de goede is, dus dat blijft voor nu een mening.


volgens mij is het beste om een rechte voetas te hebben omdat je anders de pezen te veel belast

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:55

Met het gelijk maken van de steunsels met de zool hoeft er geen verandering in de voetas te komen....

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:34

Vind deze voet er erg onverzorgd,zelfs verwaarloosd uitzien.
Hij is plat,de wanden zijn rafelig,de zool ziet er enigzins bol uit op de foto.I.M.O zijn deze voeten toe aan een onderhoudsbeurt.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 13:29

nounou.... zéér verwaarloosd idd Clown
..dat is ook de reden dat de hs weer moest komen en ik informatie vraag ja

misschien kun je in plaats van dit soort commentaar leveren ook wat uitleg geven....
hij is plat, maar de zool bol? leg eens uit... dat de wanden wat rafelig zijn was me zelf ook al opgevallen uiteraard, dat is na de droogte van de zomer helaas zo gebleven...

de overige reacties: de mustangrol idd , merk dat heel snel aan toos, ze gaat dan struikelen.
mijn hs is van mening dat die steunsels moeten blijven zitten en daar de stand etc niets aan af doet...
ben wel benieuwd naar de exacte reden waarom nb'ers hier anders over denken.. vind het allemaal zeer interessant!

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:31

Kee' de wanden kan je rond afwerken,of enigzins schuin naar binnen,waardoor je de buitenste laag die vaak inscheurt of rafelt vrijlegt van bodemdruk.Dit gaat het beschadigen van de wand wat tegen.
De zool,lijkt op de foto wat bol, in plaats van enigzins hol, wat inhoud dat er veel dood materiaal(dubbele zool)in zit en een goed hoefmech,enigzins hinderd.
De steunsel zijn i.m.o niet overdreven groot,maar zouden iets bijgewerkt kunnen worden.
Struikelen door een mustangroll,lijkt me sterk,eerder het tegenovergestelde.
Dit is info die a\d hand van de foto geef waarop niet te zien is,hoe het paard er op staat,etc, tevens is de hoef vuil,wat ook een vertekend beeld geeft. Verwaarlozing heb je in verschillende gradaties, en ik vind dit geen goed onderhouden hoef.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:35

Het is moeilijk te zien omdatde hoef vies is.
Zoals het er nu uit ziet vind ik de hoeven ook aan een onderhoudsbeurt toe.
De zool moet naar mijn mening meer uitgehold worden. Ook de steunsels vind ik aan de lange kant.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 22:25

even voor de duidelijkheid nogmaals..... de hoefsmid moest idd komen, had ik heel duidelijk vermeld:)

@CherokeeChum: kijk, hier kan ik wat mee! met die mustangrol bedoel dus idd dat ze gaat struikelen wanneer het tijd is om 'm bij te werken( dus niet dat ze juist door een bijgewerkte mustangrol struikeld)
die zool.... hmmz dat zou weleens kunnen kloppen
mijn hoefsmid werkt de steunsels altijd wel íets bij, maar hij is van mening dat een vrij lange steunsel prima kan blijven zitten.
het brokkelen is trouwens bij haar achtervoeten een stuk minder, aan dr voorhoeven heeft ze vorig jaar sept en okt ijzers gehad bij de voirge eigenaar...

het advies van mijn hoefsmid is hem om de 2-3 maanden te laten komen. op deze foto was het bijna 2,5 maand geleden dat ie geweest was.
hij is van mening( en ik in principe ook wel) dat je niet teveel aan hoeven moet klooien en vijlen etc

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:58

Als je de hoeven goed wil bijhouden zou ik hem om de 6a8 weken bekappen en tussendoor de wanden een keer rond afwerken, 2a3 maanden is veel te lang.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 23:02

binnen 6-8 weken zijn de hoeven van mijn paard nauwelijks gegroeid, mede ook doordat ik regelmatig over de stenen( weg) rij....de wanden rond af werken kan ik dan weer wel inkomen, alleen is dat iets wat ik zelf wil (en moet, als ik dat op die manier bij wil houden) leren.
v andaar dat ik een tijdje geleden ook een topic geopend heb op bokt om info te vergaren betreft het zelf leren vijlen en standen leren kennen etc

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:27

Bekappen wil niet zeggen,dat er dan altijd hele stukken van af moeten.Maar het verwijderen van losse hoorn,en een algehele
inspectie van de voeten,en bijsturen als hij bijvoorbeeld scheef
slijt,afwerken van rafels om scheuren te voorkomen,etc.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:37

thnx voor je laatste reactie.... idd is het zo naarmate ik meer lees en opzoek ik ook wel meer vraagtekens zet betreft de tijd die ertussen zit en de brokkels die ik constateer sinds de zomer... wat dat betreft is internet een grote uitkomst, zo blijf ik bijlezen en in sommige gevallen ook bijleren Knipoog
wat ik sowieso wil is de HS wat vaker laten komen en zoals je in de link in mijn onderschrift kunt lezen ben ik ook op zoek naar iemand met wie ik mee kan lopen en flink wat kan leren betreft de hoeven en het bijhouden etc..op die manier hoop ik de brokkels in ieder geval op te gaan lossen

Linda_vd
Berichten: 160
Geregistreerd: 23-10-06

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:39

beetje kort misschien maar wel goeed hoor denk ik

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: benieuwd naar mening natuurlijk+regulier hoefbekappers f

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:17

mooie stralen! Ja