Paard slaat achterbenen tegen de voorbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cemery
Berichten: 586
Geregistreerd: 11-09-05

Paard slaat achterbenen tegen de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:30

Deze vraag zit me behoorlijk dwars.

Ik ben gisteren een e=pony wezen bekijken voor mogelijk trainen. Het is een 5 jarige draver merrie.
Ik schrok wel even toen ik haar zag. Vrij mager vergeleken bij de rest, doffe vacht en niet bepaald fris in de ogen.
Het punt is dat de eigenaresse bijna nooit komt en ze staat alleen maar op het land. Ze krijgt af en toe een handje biks en kuil, doet verder helemaal niets.

Ik vond haar ook erg klein voor haar leeftijd en haar bouw. Ik heb haar bekeken aan de longeerlijn in alle gangen, De stap: hier komt ze met de achterbenen tegen de ballen van de hoef (voorbeen).
Ze struikelde regelmatig. En weinig schoudervrijheid tijdens de draf.
Was er niet van onder de indruk, maar het paard was ongeloofelijk slap.

Nu is mijn vraag, hoe komt het dat ze tegen haar voorbenen aankomt.
Hoe kan je de training van zo'n paard aanpakken die toch wel wat is verwaarloosd.
En ik denk niet altijd de juiste voeding heeft gehad, niet alle verhoudingen kloppen.
(ook weinig bespiering dat ze er zo uit ziet).

Ik hoor het graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Laatst bijgewerkt door Karin op 24-10-06 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bevel uit de titel gehaald

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Paard slaat achterbenen tegen de voorbenen, lees a.u.b.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:41

Dravers worden erop gefokt dat ze erg ver kunnen reiken met hun voor én hun achterbenen. blijkbaar is dit bij de voorbenen fout gegaan (toch even laten controleren door veearts, kan bewegingskrupelheid zijn?) maar de achterbenen doen het nog wel. je ziet ook gauw maaien en andere afwijkende gangen bij dravers omdat ze zo snel moeten draven dat het in die afwijkende gang makkelijker gaat.
Dit paardje heeft goede beenbescherming nodig: springschoenen en peesbeschermers in ieder geval.
Ik heb ook wel een manegepaard gereden die dravergefokt was, hij was ook te klein gebleven.
Ik zou gewoon rustig aan beginnen en niet meteen een uur in een les willen rijden. eerst in ieder geval een halfjaar elke dag even lopen en 15 a 20 minuten stappen en draven. je merkt het vanzelf als je wat harder kan gaan trainen. (let op: de pezen worden pas sterker na een halfjaar! in vergelijking met de spieren waarvan je al na 2 a 3 weken verschil merkt)
succes ermee

cemery
Berichten: 586
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Paard slaat achterbenen tegen de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:43

bedankt! de bedoeling is er niet op te rijden eerst maar te trainen tussen twee lijnen.