pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:25

Wat mij opvalt is dat naturals alleen afstand doen van zaken die het paard betreffen maar nooit die hun zelf betreffen....
Als een ijzer of supplement je paard kan helpen vind ik het raar als je daar uit "principe" van afziet Scheve mond
Ook in het natural-wintertopic, zelf wel dikke mutsen, shawls, warme choco enz maar het paard kan verekken in een baggerwei zonder deken....
Sh*t, heb ik me toch laten verleiden tot een discussie die ik eigenlijk helemaal niet voeren wil Clown

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:45

Ik zie die discussie wel in, Natural ok, maar toch niet ten koste van je paard lijkt mij.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:02

Waarom iets doen als het op een andere manier ook kan.
Naast dat mijn haflinger het ook heeft gehad in ergere mate dan nono, heb ik ook contact gehad met dierenartsen, hoefsmid en andere mensen die hier mee bekent zijn.
En er word met dit probleem door niemand gepraat over ijzers, dus waarom er dan ijzers onder zetten als het niet nodig is???????

Maar deze discussie gaat momenteel compleet ergens anders over dan waar ik hem mee gestart ben.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:09

Citaat:
Ook in het natural-wintertopic, zelf wel dikke mutsen, shawls, warme choco enz maar het paard kan verekken in een baggerwei zonder deken....


Ooit in het paard zijn verdiept???
Een paard verrekt niet in de kou, zelf een arabiertje kan bij -20 gewoon buiten lopen zonder deken.
Lang leven het dekenkleed van een paard zelf.
Mits hij/zij genoeg kan eten omzich warm te houden.


Citaat:
Als een ijzer of supplement je paard kan helpen vind ik het raar als je daar uit "principe" van afziet


Als een paard wat tekort komt, zal hij deze krijgen in de natuurlijke vorm (bv zeewier )
Ik ben het met je eens dat een paard wat hier in de nederlandse weien staat veel tekort komt omdat wij mooi snel groeiend gras willen ipv voedingsrijk gras.
Wat ik ook merk dat een paard in elk seizoen wel bepaalde planten tussen de bermen uitzoekt die hij/zij op dat moment nodig hebben.

Citaat:
Wat mij opvalt is dat naturals alleen afstand doen van zaken die het paard betreffen maar nooit die hun zelf betreffen....


Wat bedoel je daar precies mee?

Anoniem

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:18

Ja hoor, ik heb me prima verdiept in paarden, kom uit een echte paardenfamilie, mijn opa ploegde het land nog met paarden en kocht mijn eerste pony al toen hij hoorde dat mijn moeder zwanger was.
Wintervacht is prima maar is gewoon niet goed te combineren met stevig werken, door de vacht kan het dier gewoon slecht zijn warmte kwijt en nat terugzetten in de wei is voor geen enkel paard goed, de spieren krijgen dan gewoon een beste opdonder.
Met een paard is het gewoon of/of en niet en/en....
Dus of rijden en hem de verzorging geven die daar bij hoort, of hem natural houden maar dan ook echt natural dus niet rijden maar gewoon lekker in een natuurgebied gooien.
Rijden is nu eenmaal het meest tegennatuurlijke wat je een paard aan kan doen!!!
Aan een paard intensief rijden en vervolgens koud en nat met een zeiknatte teddyvacht in een hectare bagger gooien is niets natuurlijks aan
Zo dit is het laatste wat ik er over zeg, wil deze discussie verder niet aan gaan omdat ik uit ervaring weet dat met fanatici gewoon niet te praten valt.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:59

Ilindra schreef:
....... omdat ik uit ervaring weet dat met fanatici gewoon niet te praten valt.



Dat de 'fanatici' hier aan beide kanten van de lijn zitten, lijkt me wel duidelijk ja... de naturals houden er misschien hun ideeën op na, maar vlak onze geachte normals niet uit, die hebben ook zo'n deuntje van ijzer-deken-krachtvoer-en oh-wat-zielig-in-de-kou. Het bekende pot verwijt de ketel verhaal.

Ging dit topic niet in oorsprong over een op slot schietend knietje? Het lijkt mij dat er nog heel wat andere manieren zijn om dat te proberen op te lossen dan alleen een ijzer. Misschien moet eerst vastgesteld worden (röntgenologisch) hoe het met het kniegewricht zit, wat is de toestand van de kniebanden? Analyseren bij welke beweging de knie 'op slot' gaat enzovoorts. Uiteindelijk kan het ook nog wel een bekken probleem zijn. Pas als je een duidelijke oorzaak weet kun je aan oplossingen gaan denken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:56

Moderatoropmerking:
kunnen we de discussie on topic houden a.u.b. En als ts aangeeft een aantal zaken niet te willen, dan is dat natuurlijk wel haar zaak. Je kunt iets adviseren, maar daarna een discussie beginnen waarom die keuze wel of niet stom/slim/of whatever is, is niet de bedoeling. Daar zijn weer andere topics voor.

Voor ts geldt: als je vooraf aangeeft dat je alleen advies wilt hebben van mensen die ook kiezen voor de natural methode, dan is dat gelijk een stukje duidelijker voor andere bokkers

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:00

damn, had net een heel verhaal getypt ter verdediging van de naturals, maar ik hou me wel weer in Vork

Over het gevoelig lopen: Veel wandelen op het harde zodat de zool dikker word.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:01

Als je specifiek advies wil van andere naturals kan je onder

[HK]natuurlijk bekappers

je vraag ook stellen

Ik vind het jammer dat bepaalde personen dit topic weer aangrijpen om hun mening over naturals weer ten toon te spreiden.

Anoniem

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:08

Annebe: Wat je het beste kunt gaan doen, is veel staptrainingen. Veel stappen, in stap tempowisselingen doen, in stap balkjes lopen en in stap heuveltjes lopen. Dat is de beste training die je nu voor de achterhand (en knie) kunt doen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:12

Ik sluit me aan bij Joviban. Ja

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:46

Dat was dus een pagina eerder ook al aangedragen....

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:50

Ik lees dat je bitloos en met losse teugel rijdt. Iets waar je dan misschien niet zo meteen aan denkt, maar het wil wel eens helpen om die pony meer steun te geven met je handen, meer begrenzen.

Mijn paard had als ze net opgeleerd werd ook een serieus evenwichtsprobleem.(ze was toen trouwens ook al 4) Zelfs in die mate dat ze de tweede keer dat er iemand opzat, vanuit stilstand tegen de grond is gegaan. (begon ze eerst zijwaarts te waaien zoals een boom in de wind en ging dan plat op haar zijde Clown ) Bij elke overgang van draf naar stap ging ze door haar achterhand en in draf zelf zowat om de halve minuut ging haar kont eronder uit. Ze zocht ook altijd steun aan de muren of de bakrand (auw m'n knietjes) In eerste instantie reed ik haar toen erg los vooraan en op stemcommando's, vooral voorwaarts. Amper begrenzen. (Mijn ambities gingen niet verder dan een lange-teugelwandelingetje, vandaar dat ik ook niet echt het nut ervan inzag om m'n paard bijeen te gaan rijden)
Bij mijn paard zat er toen niet veel verbetering in. Het was pas toen ik haar vooraan meer ben beginnen opvangen dat het beter ging. Ze ging dan in de overgangen wel telkens hangen in m'n handen, maar ze kon wel haar kont rechthouden. En in draf viel ze ook nog maar zelden door haar achterhand. Na verloop van tijd is ze steeds minder steun gaan zoeken in mijn handen. (Alhoewel ik er wel moet bijvertellen, dat ze altijd evenwichtsproblemen is blijven houden hoor (Maar in veel mindere mate dan toen ze jong was!) en nu ook is afgekeurd als rijpaard. Maar haar problemen gingen wel verder dan gewoon een 'beetje slappe achterhand'. )

Als je wil uitsluiten of dit op eieren lopen komt door zijn hoeven, is het misschien een idee hem eens met hoefschoenen te rijden? Als hij met hoefschoenen ook niet beter loopt, dan weet je tenminste dat het geen gevoeligheid is.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:51

Even een vraagje: Loopt je paard ook gevoelig (of gaat de knie ook op slot) als je er niet op zit?
Ik dacht aan iets, maar dat kan zijn omdat ik het toevallig net bij een ander paard bij mij op de wei heb gezien (alvast ter verdediging: het enige paard dat niet natuurlijk bekapt wordt). Bij dat paard ging de knie ook op slot. Paarden hebben een pees die ze gebruiken voor de ruststand van het achterbeen. Dan 'hangen' ze het achterbeen met die pees in een soort harkvormig bot. Bij dit paard bleef die pees hangen als ze ging lopen. De DA had het met een klein stukje bekapwerk al opgelost, maar ik weet niet of dit de juiste manier was. Hij heeft de hoeven zeg maar scheef naar binnen gezet. Of jouw paard dit ook heeft weet ik niet. Dit paard had er alleen last van als ze even stil stond. Als ze dan weg liep, sleepte dat been er een paar passen achteraan, maar zodra het los schoot, liep ze goed.

En de straal teruggesneden tot aan de zool??? Is dit ook een foutje?

Overigens: interessant topic, ik weet voortaan waarnaar ik moet verwijzen als er weer eens wordt gezegd dat Naturals altijd doordrammen...

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:53

Toen nono bij ons kwam schoot zijn knie vrijwel elke keer op slot, maar als hij een paar passen gezet had liep hij wel weer goed.
Ik moet zeggen dat het met de dag beter gaat.
Nu zie ik het zo af en toe (en voornamelijk op de momente dat hij even stil heeft gestaan en weer wil gaan lopen.)

De verzorg meiden zijn er een paar keer per week mee aan het wandelen (heuvels)
Bij stoffel is dit knie-op-slot-schietend-verhaal helemaal over en loopt als een trein.
Stoffel heeft echt dagen gehad dar de knie op slot bleef en er mee sleepte. (een paar passen achteruit en weer voorwaarts hielp altijd goed.)
Ook met hem heb ik veel gewandeld voor we aan rijden begonnen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:48

Dat klinkt wel heel erg als hetzelfde probleem. Ik zou het er met een DA over hebben. Wat de mijne dus deed, was de binnenkant van de hoef inkorten, daardoor ging het been scheef staan en daardoor schoot die pees niet meer in die kam. Het is niet mijn paard, dus ik vond het best. Maar zelf zou ik er toch bezwaren tegen hebben. Het lijkt mij namelijk erg belastend voor de gewrichten. Maar de DA verzekerde mij dat hij het al jaren zo doet en dat het nooit fout is gegaan. (maar ja, gewrichtsbeschadigingen komen ook niet meteen naar boven).
Ook vertelde hij hoe ze dit vroeger oplosten: Oh, schiet die pees in de kam terwijl dat niet moet? Dan snijden we die pees toch gewoon door?

Ik weet niet hoe lang je al natuurlijk bekapt, maar ik heb een vermoeden (ik geef toe, het vermoeden is nergens op gebaseerd) dat dit vanzelf over gaat als je de zool maar aanhoudt.
Maar hoe lang bekap je al natuurlijk?
En snijdt de bekapper echt de straal terug tot aan de zool?

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 21:27

Ik bekap nu zo'n 1,5 jaar en heb stoffel toen ook binnendoor (dus binnenkant schreef) gezet en dat ging goed.
Dus toe ik dit paardje ging kopen met dit knie probleem wist ik dat het op te lossen zou zijn met bekappen en achterhand training.

De dierenarts zei toen ook als dat de pees door snijden echt de allerlaatste optie is.

Maar sinds nono natuurlijk bekapt is is het probleem dus sterk verminderd.
(toen ik hem kocht stond hij op vreselijke bokkepootjes)

De straal blijf ik zelf altijd van af , alleen eventuele losse stukjes trek of snij ik eraf.
Tot nu heb ik al bij 3 pony's mogen mee maken dat er een super mooie nieuwe straal onder vandaan kwam.

Het enige nadeel van natuurlijk bekappen vind ik dat ze erg door om een paard zo laag mogelijk neer te zetten en daardoor soms het hoefbeen te ver kantelen.

Anoniem

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:56

Hmm, bij een erge bokkepoot wordt de pees niet door gesneden maar het ligament......
Als je de pees doorsnijdt loopt hij echt niet meer.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 22:01

Waarom heeft een dierenarts het dan over peesje doorsnijden?

En waar bevind de ligament zich dan?

Anoniem

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:03

Ik denk dat je DA bedoelt het doorsnijden van 1 van de 3 rechte kniebanden, en niet de pees.

(Het gaat toch ook over de knie, niet over het bokvoetje?)

louanagirl
Berichten: 497
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: friesland

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:04

ik had ff vraagje.. Knipoog Mijn verzorg paard (1,5 jaar) bijt een beetje..
maar ik wil het liefst geen geweld gebruiken.. hoe kan ik hem het het beste afleren? ik doe nu gwoon hé joh!! doe normaal!!
is dat voldoende??

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:55

louanagirl schreef:
ik had ff vraagje.. Knipoog Mijn verzorg paard (1,5 jaar) bijt een beetje..
maar ik wil het liefst geen geweld gebruiken.. hoe kan ik hem het het beste afleren? ik doe nu gwoon hé joh!! doe normaal!!
is dat voldoende??

Dat zou voldoende kunnen zijn. als hij daardoor ermee stopt is het prima. Je moet een paardje natuurlijk niet in elkaar slaan maar een corrigerende tik is wel op zijn plaats als ie echt de tanden in je zet. die tik krijgen ze in de kudde ook dus daar hoef jij je niet teveel zorgen om te maken. Als hetgoed doordacht en zeker gebeurt schaad je ook niet het vertrouwen.

Anoniem

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:12

annebe schreef:
Waarom heeft een dierenarts het dan over peesje doorsnijden?

En waar bevind de ligament zich dan?


Geen flauw idee waarom jouw DA dat zegt Verward

Het inferior check ligament is de ondersteuningsband van de diepe buigpees, het doorsnijden van dir ligament zorgt ervoor dat de spierbuik van de diepe buiger opgerekt kan worden.
Hierdoor zal de verlenging van de pees sneller en makkelijker verlopen.
Het heeft geen enkel nadelig gevolg voor de sportprestatie van het paard.
Paard heeeft wel minimaal 12 weken aangepast beslag nodig (snavelijzer) om te voorkomen dat het ligament weer aangroeit.
In hele extreme gevallen willen ze de diepe buigpees zelf wel eens doorsnijden maar daarna is het paard niet meer geschikt om te rijden, enkel nog voor de fokkerij en daarom wordt het bij ruinen eigenlijk nooit toegepast.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:12

annebe schreef:
Spikyblue...

Toen ik nono kreeg stond hij op bokkepootjes en behoorlijk ernstige mate.
(Zijn vorige hoefsmid was juist van mening dat een paard buitendoor gezet moet worden ipv binnendoor.)
Dit met koehakkige stand en op slot schietende knieen als gevolg.

Dit duid in mijn opinie op een rug probleem,wegdrukken van de rug.
Vervolgens verkeerd bekappen, en voila , de achterhand doet niet meer leuk mee,verzwakt en het paard heeft onvoldoende spierkracht ,om het been uit het zgn zaagmech. te trekken, het zgn op slot schieten.

De eerste keer heb ik hem laten bekappen door een hoefsmid, zodat hij weer wat beter staat, maar goed een hoefsmid zal dit niet in een keer laten zakken (hoe krijgt een paard spierpijn).
En sinds nono bekapt is schiet die knie ook minder op slot (wat ik ook al verwachte)
Nu is het dus een kwestie van trainen...

Ik bekap mijn eigen paardjes nu al 1,5 jaar, word 2x per jaar of bij gevoel van wantrouwen gecontroleerd door hoefsmid/hoefbekapper.
Dus ik niet in waarom ik bepaalde dingen zou moeten laten doen.

Misschien omdat het nu al zover geescaleerd is dat je er een topic aan wijd?
Bekappen is iets heel anders als iets corrigeren......

Over dat spierversterkend middel..
Dit voelt gewoon niet goed, maar mijn paarden staan nauwelijks op brok o.d.
Ze worden zo natuurlijk mogelijk gehouden, dus voor mijn zijn ijzers e.d ook uit den boze.

Wat betreft de ijzers,als hij ze niet nodig heeft,niet doen...
Echter, het onthouden van krachtvoer kan er wel voor zorgen dat het erg lang duurt voor het paard voldoende spieren aanmaakt om het probleem op te lossen (zwakte)

Vaak kunnen dingen ook op een andere manier opgelost worden ipv zoals onze westerse wereld alles wil (SNEL SNEL SNEL!!!)


In dit geval moet je dingen niet te lang op zijn beloop laten omdat het je paard onherstelbare schade aan zijn banden en gewrichten toebrengt,dit is m.i dierenmishandeling.
mishandeling uit idealisme?Het is geen ideale wereld,maar je kunt er met geringe middelen wel voor zorgen dat je paard een beetje leuke toekomst te
gemoet gaat,zonder voortijdig voorgoed kreupel te raken.

En wat het natuurlijk houden van paarden,en natuurlijk bekappen daar nou mee te maken heeft, beats me'

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 00:28

CherokeeChum schreef:


In dit geval moet je dingen niet te lang op zijn beloop laten omdat het je paard onherstelbare schade aan zijn banden en gewrichten toebrengt,dit is m.i dierenmishandeling.
mishandeling uit idealisme?Het is geen ideale wereld,maar je kunt er met geringe middelen wel voor zorgen dat je paard een beetje leuke toekomst te
gemoet gaat,zonder voortijdig voorgoed kreupel te raken.

En wat het natuurlijk houden van paarden,en natuurlijk bekappen daar nou mee te maken heeft, beats me'


Ik heb zelf ook met dit probleempje gezeten met m'n paard. Als Het opslot gaan van die knie niet zeer vaak voorkomt, of als er verbetering inzit. Is er geen DA die aanraadt iets ingrijpends te veranderen hoor. Verder dan beetje binnendoor zetten en achterhand trainen en vooral veel tijd geven, gaan de adviezen dan niet. En ijzers zijn al helemaal nooit ter sprake gekomen. (vraag me af waar jullie dit halen) En als zelfs DA's het niet noodzakelijk vinden in te grijpen, wat heeft dit dan met mishandeling uit idealisme te maken.
Nee, dit is puur realisme. Waarom ingrijpen in een organisme, als het organimse het best zelf afkan, zolang je het maar de kans geeft?