Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 23:01

Ik heb sinds 1,5 maand een jaarling. Voor ik hem kocht was hij al een keer bekapt. Nu begint hij weer vrij lange tenen te krijgen...

Het probleem is echter dat we nog heel erg aan elkaar moeten wennen. Hij is heel erg schuw en nog vrij wild omdat hij amper in handen is geweest. Hij staat op een groot stuk land en is niet te pakken. Ik heb nu les van een NH-instructrice en het gaat allemaal de goede kant op! Ik kan nu echt naast hem gaan staan zonder dat hij wegrent en hij heeft me vandaag zelfs gegroomd!

Een halster om doen en naar de smid moet echter nog een tijdje op zich laten wachten aangezien hij eerst nog moet accepteren dat ik hem aanraak en niet in paniek raakt van het halster en ik wil hem eerst wat positieve ervaringen geven voordat ik met hem aan het halster naar de smid ga...

Moet ik mij terecht zorgen maken over zijn hoeven? Ze beginnen een beetje te brokkelen...Ik heb trouwens wel al contact gehad met een NB, van horsesgonatural, die binnenkort eens komt kijken.

groetjes van een bezorgde 'moeder'!

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:30

Je zou in zijn wei een stukje kunnen verharden door wat puin te storten, bijvoorbeeld rond de waterbak. Zo slijten zijn hoeven vanzelf al wat sneller. En tegen de tijd dat je hem aan de hand kunt laten lopen elke dag wat over het asfalt lopen. Verder flink blijven oefenen, jullie gaan al vooruit, dan komt de rest ook wel.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 16:24

Helaas is het land niet van mij maar van een boer...kan het kwaad als ik de hoeven nog even niet laat bekappen? Ik zie dit nog niet in een maandje gebeuren aangezien ik net zover ben gekomen dat mijn paard niet meer uit angst voor me wegrent!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:01

Ik wil niet vervelend zijn, maar zie dat je hem (desnoods met hulp) te pakken krijgt. Een band opbouwen is prachtig, maar als hij daar verrotte hoeven aan over houdt, is dat zeker niet het belangrijkste. Die band opbouwen kan altijd nog. Die hoeven niet. Zeker bij een 1,5 jarige. Die moeten regelmatig bekapt worden. Om de beenstand goed te houden bijvoorbeeld. Zeker als ze in de groei zijn.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:26

Ik ben het met Anya eens

Ann

Berichten: 13313
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:28

Vraag of Wout zo snel mogelijk bij je langs wil komen, hij kan je zeker helpen met de omgang van je paard en het bekappen.

Euuhh, wat moet ik me voorstellen bij een "groomend" paard? Clown

Anoniem

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:32

Ja ik denk dat je er eeerst voor moet zorgen dat ie zsm bekapt wordt, anders krijgt het rare beenstanden.

En ja idd wat moet je van groomen verwachten?

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:37

Groomen is dat ze van die knabbelende bewegingen maken als je ze kroelt. Leuk met een veulen, minder leuk als ze volwassen zijn. Als je 'groomen' goed vind leer hem dan wel de term 'zachtjes' erbij Knipoog

Ann

Berichten: 13313
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:43

Aha, dat is groomen.
@TS, ik zou het (in dit stadium) niet toestaan, zorg eerst dat jouw rol als leider goed bevestigd is.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:48

Het belangrijkste bij het toestaan van groomen is dat jij als leider nooit als eerste mag beginnen met kroelen. En dat is dus al onbegonnen werk want iedereen aait en kroelt met zijn paard.
In paardentaal stel je je zelf dan al als lagere op nl.

Een lagere in rang biedt altijd aan om te groomen en de hogere staat het toe of niet.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 22:51

bedankt voor jullie reacties. Ik heb hem nog nooit aangeraakt, ik laat alles van hem af komen. Ik heb nu les in NH om mij als leider en veilige haven op te stellen. Dat groomen gebeurde zaterdag toen ik hem erg dicht bij heb kunnen benaderen en voorover boog om naar een grasprietje te staren...Hij begon me toen helemaal te besnuffelen en toen ik weer rechtop ging staan begon hij heel zachtjes mijn bovenrug te knabbelen.
Mijn instructrice vond het zeker positief. Ik heb hem dus nog steeds niet geaaid of aangeraakt!

Wout komt binnenkort, hij heeft ook een jong paard staan op de boerderij waar mijn paard staat dus dat komt goed uit. Ik wil echter niet dat mijn paard meteen al de associatie krijgt: gevangen worden= hoefsmid=eng. Hoe krijg ik hem daarna nl. ooit weer te pakken als ik het straks met heel veel moeite en geduld eindelijk voor elkaar heb?

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:56

Ik heb die van mij wel de eerste week meteen naar de smid gedaan. Ze was net zo schuw als die van jou begrijp ik. De smid was een heel drama maar ik had een goede smid. Nu, 2 keer bekappen later is er totaal geen probleem meer.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:03

Het wordt denk ik wel moeilijk voor een hoefsmid om een paard te bekappen dat nog niet gewend is om aan een halster te staan en nog niet eerder? bekapt is...
Maar ik denk dat de associatie gevangen worden = hoefsmid = eng niet een blijvende associatie. Vooral niet als je voordat de hoefsmid komt nog even de tijd neemt om aan je paardje te wennen en ook daarna nog genoeg 'leuke' momentjes met je pony hebt.
Daarbij zou ik ook de hoefsmid de situatie uitleggen en hem in eerste instantie alleen het hoogst noodzakelijke te laten doen aan de hoeven. Bij ons werd onze inmiddels twenter voor het eerst alleen voor bekapt, simpel omdat achter nog niet lukte en we nog niet genoeg tijd daaraan hadden besteed. Liever dan een keertje overslaan dan een getraumatiseerde pony. Maar haal gewoon de smid erbij en bekijk rustig hoe het gaat. In de tussentijd oefenen met hoefjes geven en je zult zien dat het steeds makkelijker gaat!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:29

Dat ze brokkelen is niet zo erg, de hoef zorgt op die manier zelf dat hij op de goede lengte blijft.
Ik neem aan dat het geen jaar meer gaat duren voor je iets met hem kan doen. Dus in dat opzicht zou ik lekker eerst aan jullie realtie werken. Dat de hoeven misschien wat te laat gedaan worden is helemaal geen ramp.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:20

Brokkeltjes kun je er makkelijk aflopen daoor over het harde te lopen, maar ipv brokkelen kunnen hoeven ook gaan scheuren. en dat mag je niet ongestoord zijn gang laten gaan.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:44

Jeetje, ik schrik ervan dat je hem nog steeds niet te pakken krijgt (en dat bedoel ik niet zo banaal als het klinkt).

Wout heeft Dhariyat ook 2 keer bekapt.
Hij is super rustig en heeft veel kennis, geduld, etc. dus dat komt vast goed hoor!!
Mijn blaag was ook niet makkelijk met hoefjes geven (nog steeds is het geen hobby van hem) maar Wout heeft hem in een klein half uurtje bekapt. Helemaal op zijn Savvy's Haha!

Soms moet je met jonge paarden ook gewoon doen, denk ik.
Ik probeer Dhari ook zo natural als mogelijk te behandelen, maar toen hij mok kreeg en ik zijn benen moest behandelen had hij toch echt pech bij de afspuitplek, dan MOET het gewoon, zijn gezondheid gaat toch voor lijkt mij.

Mocht je nu in de nabije toekomst je paardje te pakken krijgen, loop dan meteen zoveel mogelijk over het erf oid...

In ieder geval veel succes, nogmaals, aan Wout heb je zeker een hele goede!!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:00

Tja ik bouw het rustig op, blijkbaar heeft hij echt heel weinig vertrouwen in mij. Bij die trainer in Belgie stond hij opgesloten op stal dus dat geaai enzo ging daar natuurlijk niet echt vrijwillig, dat onderging hij gewoon.

Ik ben bezig met NH om hem zonder stress vertrouwen in mij te geven, want met "harde hand" werkt echt averechts bij hem daar bereik ik niets mee. Aangezien hij toch altijd wint (kan harder rennen en is veel sneller dan ik) begin ik nu maar bij het begin en bouw het allemaal heel rustig op.

Heb zaterdag naar zijn hoefjes gekeken en het ziet er nog goed uit, geen scheuren ofzo en nog geen platvoeten. Ze zijn nog niet heel erg lang.

Ik ga Wout bellen zodra Karim niet meer bang voor het halster is (heb ik hem ook gemaild) en dan ga ik inderdaad meteen met hem lekker over het erf heen en weer!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:03

Heeee Laetitia,

Wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt over zijn hoefjes. Wanneer komt Wout nou weer?
Het is wel belangrijk dat je zijn hoeven goed bijhoudt, dat ze niet gaan scheuren. Ik snap je bezorgdheid, wat moeilijk allemaal, zeg. Ik mail je van de week nog wel even prive, ok?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 12:37

Hoi Nadya,

Het gaat steeds beter door de lessen die ik heb in NH. Hij laat zich sinds deze week aaien en volgt mij als leider, ik kreeg er echt kippevel van! Ik heb al heel erg veel bereikt! Maar moet het niet forceren, hij is zo onzeker en bang, dat ik het zo weer kan verpesten.

Vandaag wou de boer hem een ontwormingskuur geven en heeft hem op een apart stuk land gezet maar hij kon er niets mee. Karim was gewoonweg te bang en te nerveus. De boer heeft het dus maar laten zitten om hem niet teveel stress te bezorgen.

De hoeven scheuren nog niet, heb gister weer even gekeken maar hij begint nu wel wat platvoeten te krijgen. Gelukkig loopt hij op verende ondergrond zodat hij er (nog) geen last van heeft.

Woensdag heb ik weer les en ik hoop dat we dan een begin gaan maken met hem halstermak te maken. En als dat allemaal goed gaat en hij heeft wat vertrouwen, dan bel ik Wout meteen voor een afspraak, gaat de wormenkuur erin en wordt hij geent (laatste enting was in maart). Dan kan hij er weer even tegenaan..en ik heb dan hopelijk geen last meer van slapeloze nachten Slapen

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:13

Hoelaat ga je woensdag?
Misschien kom ik wel even kijken,en misschien helpen?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Zorgen over hoefjes van mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:22

Hey Tinkerloos!
ik ben er om 13.00 (dan heb ik NHles). Leuk als je even komt kijken! Kan ik meteen jouw paardjes zien...!