Hele droge hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 17:45

Mijn ene paard heeft last van hele droge hoeven. Ik vet ze regelmatig in (dwz 2-3 keer in de week). Ik maak eerst de hoeven nat en dan vet ik ze in, ik heb gehoord dat de hoeven juist uitdrogen als je ze droog invet. Ik weet nu eigelijk niet meer wat ik moet geloven. Ook de binnenkant van de hoeven is kurkdroog, is dit te verhelpen met hoefteer oid? En hoe gebruik je dat dan precies?

Alvast bedankt Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:46

Geen teer, ook geen vet, regelmatig (lees dagelijks) schoonmaken en dan natmaken is het enige wat helpt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-10-06 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:47

laat de waterbak in de wei regelmatig overstromen, werkt super en is goed voor de hoeven.

Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 18:11

In NL deed ik dat idd, maar hier hebben ze eens elektrische waterbak, en omdat hier de grond zo droog is, trekt dat er gelijk in.

Cassidy, bedoel je alleen de buitenkant van de hoeven natmaken of ook de binnenkant? Want vooral aan de binnenkant zijn zee erg droog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:17

Als je blijft teren zullen ze dat ook blijven. Hoeven aan wand en zool natmaken, desnoods in een emmer met water zetten.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:19

In de zomer zet ik mijn paard vaak even een kwartiertje in een bak water met alle 4 de benen. Moet je wel een geduldig paard hebben...

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:22

Je kunt ook bij de waterbak een stukje plastic ingraven en daar de modder in doen, zo trekt het water minder snel weg.
Modder blijft aan de hoeven plakken, het water trekt erin en de droge klei valt weer eraf, en dan kan t weer opnieuw beginnen, ideaal Ja

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:18

hoefvocht van de paardendrogist een echte aanrader,ook op natte hoeven erop doen werkt perfect.

astritos

Berichten: 539
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:27

HOi,
Mijn paard had van de zomer ook last van droge hoeven. Ik ben ze toen dagelijks 2x af gaan spuiten en smeerde ze daarna in met hoefcreme(te verkrijgen bij de ruitersportzaak). Kreeg zelfs op den duur complimenten van de hoefsmid, dat mijn paard zijn hoeven er zo goed uit zagen!!!!
Succes.
Groetjes...

Bobta

Berichten: 98
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:18

Bij mij op stal heeft een meisje precies hetzelfde probleem met haar paard, zij kreeg als advies van veearts: de hoeven goed nathouden.
Zij heeft een heel makkelijk paard dus ze pakt 4 emmers die vult ze met water en zet elk been in een emmer, en dan laat ze heb zo een tijdje staan.... Nagelbijten / Gniffelen
Dat ziet er wel een beetje gek uit maar het helpt wel.
Maar dat kan je natuurlijk niet zomaar met elk paard doen want waarschijnlijk zal niet elk paard het prettig vinden om met al zijn voeten in emmers te staan....

Maar in ieder geval goed nathouden, misschien heb je oude bandages?
Dan wikkel je die om de hoeven en maak je ze goed nat, dan laat je dat even goedzitten.
Als de hoeven goed vochtig zijn dan kan je er een klein laagje vet opsmeren, dan kan het vocht moeilijker uit de hoeven weg.

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:30

Hai mijn paarden heeft er ook veel last van en wat bij mij optimaal helpt is inderdaad veel proberen om er nat te laten staan zoals al gezegd is water bad etc..
Ik heb hier ook niet altijd de gelegenheid voor, ik doe haar kroon rand minimaal 2x per week in smeren met larierzalf en dan goed inmasseren met bv groenten borstel of nagelborstel.
Verder kreeg ze elke nacht van die speciale soort spring schoenen om, dat daar speciaal voor is die leg je in het water tot dat ie vol zit met water en dan doe je ze om. Ideale oplossing als je der niet in een water/modder bad kan zetten. Dan eeft het heel de nacht de tijd om van uit die springschoen in de hoef te trekken. Ik vindt het ideaal, weet niet of je ze daar ook kan krijgen maar super. Van die larier word de hoefgroei ook bevorderd waardoor de binnen kant ook vanzelf beter al worden.
Hee veel succes

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:30

Je moet op de een of andere manier zorgen dat de hoeven goed water op kunnen nemen. Hoe je dat doet maakt niet uit. Elke dag even in een emmer water, ergens een modderplekje maken, iets met een nat verband ofzo, bedenk het maar

thinkaboutit
Berichten: 2182
Geregistreerd: 11-10-06

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:32

water in inderdaad het enige dat helpt.
de hoefwand kan alleen water door laten.
hoefvet niet, dat sluit juist de hoef wand af, waardoor het geen water kan doorlaten.
ik doe gewoon dagelijks na t rijden mn paard afspuiten, in ieder geval de benen, werkt super
succes ermee

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:23

De hoeven vochtg houden helpt idd maar mijnhoefsmid gaf er een tip bijom elke dag een thee lepeltje (zonnebloem)olie door het voer te doen.
Daar worden de hoeven weer soepel van en komt het van binnen uit.
Als je olie OP de hoef gaat smeren wil het juist geen olie/vet meer opnemen!

ryannuh

Berichten: 507
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:31

Ik laat ook vaak de waterbak overstromen, dan moeten ze elke keer int water staan als ze willen drinken.
En natmaken na het rijden. Na een tijdje zag ik echt verschil de hoeven zijn veel beter geworden!

Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:23

De deksel komt niet meer van mijn hoefvet af Knipoog
Na het rijden/longeren spuit ik de benen sowieso altijd af, en het regent nu weer wat vaker, dus het zou beter moeten worden. Het heeft afgelopen weekend ontzettend veel geregend, dus voorlopig staan ze in een modderige paddock. Maar dat van die natte bandages is ook een goed idee!
Dankjulliewel Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:25

lienow schreef:
De deksel komt niet meer van mijn hoefvet af Knipoog


Overdrijven is ook een kunst: een enkel keertje kan best wel...maar het is geen vervanging voor water.

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:30

hey onze paarden hadden daar ook zo last van droge hoefen maar met hoefvet liep het wel tegen het scheuren

StarsForLove

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:26

Je hebt ook een soort spul en dat helpt tegen uitdroging. gebruik het zelf ook. wit met een rode dop Knipoog

Seraphim
Berichten: 6199
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 23:33

StarsForLove schreef:
Je hebt ook een soort spul en dat helpt tegen uitdroging. gebruik het zelf ook. wit met een rode dop Knipoog


Haha dat is lekker duidelijk Knipoog

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hele droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:17

Ik zou ook zeggen: maak een bak met modder waar de paarden wel doorheen MOETEN (bijvoorbeeld om te drinken). Mocht dat niet mogelijk zijn, dan dagelijks een 10 minuten afspuiten.