normale groei van een hoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:33

Het (verzorg)paard van iemand waar ik vaak mee buiten rijd wordt nu ongeveer 2 jaar bekapt door een smid. Zij en ook ik vinden dat de 'ringen' in de voet zo vreemd groeien, het lijkt wel of ze in een 'v'vorm groeien. Is dit normaal?

http://www.mijnalbum.nl/Album=CKZNO7KK

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:36

Allereerst je paard is toe aan een bekapbeurt, de hoeven zijn te lang.

Het kan zijn dat een bepaald deel van de hoef ietsje sneller groeit dan een ander deel, dan krijg je onregelmatige uitgroei van hoef'ringen'

Anoniem

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:35

Wordt er vaak van voer veranderd? Of andere veranderingen?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:01

Het is niet normaal, het lijkt alsof er een klein gedeelte al vanuit de kroonrand niet goed wordt aangelegd, maar of er sprake is van een hoornzuil dat weet ik niet. Ik denk dat het niet veel kwaad kan en je het kunt bestempelen als een schoonheidsfoutje. Ben benieuwd naar andere meningen hierover.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:07

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van de onderkant van de voet Tong uitsteken .

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:17

Inderdaad de onderkant van de hoef, die ben ik vergeten op de foto te zetten! Ik heb geen flauw idee hoe dat er uit ziet. Waarschijnlijk zie ik haar pas volgende week weer dus dan kan ik de onderkant op de foto zetten.

Nog even dit, het paard in kwestie is twee weken geleden bekapt! Ik dacht zelf ook dat het 8 weken geleden was ofzo.
Het paard heeft ongeveer 2 maanden geleden medicijnen gekregen (antibiotica, onstekingsremmers) ivm artritis. Ze heeft dus ook artrose, is toen ontdekt.

Hoe het met (verandering van) voer zit weet ik niet precies! Zal het eens vragen.

Zo'n drie jaar geleden werd ze door een klassieke smid bekapt en toen zagen haar hoeven er heel normaal uit maar de eigenaar heeft gekozen voor deze smid (Amerikaan).

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:18

opala schreef:
Het is niet normaal, het lijkt alsof er een klein gedeelte al vanuit de kroonrand niet goed wordt aangelegd, maar of er sprake is van een hoornzuil dat weet ik niet. Ik denk dat het niet veel kwaad kan en je het kunt bestempelen als een schoonheidsfoutje. Ben benieuwd naar andere meningen hierover.

Ik ben maar een leek..........wat is een hoornzuil?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:24

Ik ben ook een leek, maar wanneer je googled wordt je al een stuk wijzer Knipoog

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:05

Gewoon goed bekappen,wand ff oppoetsen,voor het cosmetisch effect en klaar.Ik zie hier alleen een voet die onvoldoende word onderhouden.Een gezonde hoef groeit gemiddeld ongeveer een 1
centimeter per maand.De kroonrand lijkt op de foto licht afwijkend van vorm ,dus zal de hoef ook zo afgroeien,daar deze vanuit de kroonrand gevormd word.Groeiringen komen vaak voor
bij paarden die hoofdzakelijk gras eten en waar het dieet dus van fluctueerd ivm de wisselende kwaliteit van het voedsel.
Ziekte,conditie veranderingen, te lange hoefwand,wisselende belasting e.d kunnen ook tot deze ringen leiden.En natuurlijk de beruchte ringen na bevangenheid.

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:12

Heeft dit paard ooit een hoefzweer gehad die boven is uitgebroken? Dan kan het zijn dat je een iets afwijkende hoorngroei overhoudt. Is niet ernstig.

Verder zijn deze hoeven te lang. Een goede hoefsmid kan de vorm van een hoef behoorlijk goed veranderen. Een slechte hoefsmid kan er juist voor zorgen dat de hoef vergroeid.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 22:57

germie schreef:
Heeft dit paard ooit een hoefzweer gehad die boven is uitgebroken? Dan kan het zijn dat je een iets afwijkende hoorngroei overhoudt. Is niet ernstig.

Verder zijn deze hoeven te lang. Een goede hoefsmid kan de vorm van een hoef behoorlijk goed veranderen. Een slechte hoefsmid kan er juist voor zorgen dat de hoef vergroeid.

Van een hoefzweer is niets bekend wel de artrose en artritis die is ontdekt maar ik denk niet dat dat hier wat mee te maken heeft.
Wel is ze van weiland veranderd. Van oud naar heel jong gras en andersom.
Zelf had ik al wel aan bevangheid gedacht, ze is in het voorjaar ook erg dik geweest en liep heel stijf. Maar dat kan natuurlijk ook weer te wijten zijn aan de pijn t.g.v. artrose.
Het blijft gissen denk ik.
Ik hoop dat ik volgende week wat foto's kan maken van de onderkant van de hoef.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 13:10


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:37

Zien er niet verkeerd uit, aan de onderkant zie je niks van de "hoek".

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:39

Narco schreef:
Van een hoefzweer is niets bekend wel de artrose en artritis die is ontdekt maar ik denk niet dat dat hier wat mee te maken heeft.
Wel is ze van weiland veranderd. Van oud naar heel jong gras en andersom.
Zelf had ik al wel aan bevangheid gedacht, ze is in het voorjaar ook erg dik geweest en liep heel stijf.
Maar dat kan natuurlijk ook weer te wijten zijn aan de pijn t.g.v. artrose.
Het blijft gissen denk ik.
Ik hoop dat ik volgende week wat foto's kan maken van de onderkant van de hoef.


Ik heb de foto's van de onderkant bekeken, en het eerste wat me opviel was de verbrede witte lijn! Verder staat vast dat hoefringen (en dan vooral gespreide) komen door wisselingen (zoals je zelf al zegt van mager naar vet landje) en ik zou het niet gek vinden als het paard toch wat bevangen is geweest. Eerst maar eens goed laten bekappen dan zal je waarschijnlijk sporen tegenkomen (rode kneuzingen en verbrede, poreuze witte lijn).

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 16:02

SpikyBlue schreef:
Ik heb de foto's van de onderkant bekeken, en het eerste wat me opviel was de verbrede witte lijn! Verder staat vast dat hoefringen (en dan vooral gespreide) komen door wisselingen (zoals je zelf al zegt van mager naar vet landje) en ik zou het niet gek vinden als het paard toch wat bevangen is geweest. Eerst maar eens goed laten bekappen dan zal je waarschijnlijk sporen tegenkomen (rode kneuzingen en verbrede, poreuze witte lijn).


Kun je aangeven waar je de verbrede witte lijn ziet. Of zit in heel d'r hoef?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:50

dat is zo lastig te zien op de foto, de witte lijn mag niet breder zijn dan 2 of 3 mm Als je even met een vijl erover gaat kun je meestal wel goed zien hoe de witte lijn eruit ziet

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: normale groei van een hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:51

Je kan op de foto al zien dat de witte lijn vooral in de toon verbreed is. En inderdaad, als je het dan nog moeilijk vindt om te zien kan je er een streekje met de vijl overheen halen, je zal ook merken dat de witte lijn niet stevig meer is. Je smid zal het in ieder geval gauw genoeg zien!