welk hoefsmids gereedschap nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

welk hoefsmids gereedschap nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 15:54

Ik wil mijn paard zelf gaan bekappen.Nu doe ik dit al bij mijn shet en die is nog nooit kreupel geweest.Mijn paard liet ik tot voorkort wel bij de hoefsmid doen en die is nu al 2 a 3 keer kreupel geweest door het bekappen.
Maar nu mijn vraag..... wat heb je daarvoor allemaal nodig om het eht goed te doen?
Ik heb al 1 vijl en zo een mes met een lusje er aan.
Je ziet vaak hoefsmeden de zool ook iets uitsnijden.. met een mes en hamer ???
wie o wie weet welk hoefsmids gereedschap ik het beste kan gebruiken...
en waarvoor zodat ik weet of het niet te riskant is.
alvast bedankt

Excuseme

Re: welk hoefsmids gereedschap nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:07

Ik verwacht eenzelfde effect als dat je kinderen van 3 jaar scheermesjes in hun handjes douwt.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 16:10

ik was al voorbereid op commentaar.... ik vraag dit niet ik vraag alleen welk hoefsmids gereedschap ik nodig heb .... ^^

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:09

Heb je wel een cursus gevolgd? Zonder ervaring gaan snijden in de hoef zou ik niet doen...
OM je vraag te beantwoorden: wij hebben een vijl, twee mesjes met lusjes (links en rechts) kapmes met hamer, en een slijpsteentje om alles scherp te houden Lachen Een schort oid is ook wel handig, om blauwe plekken op je benen te voorkomen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:16

www.hoefnatuurlijk.nl Knipoog
daar kun je een cursus voor natuurlijk bekappen volgen. Daar heb je lang niet zo veel gereedschap nodig, alleen een vijl en messen.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:07

Als je al niet weet wat je nodig hebt....weet je dan wel hoe je het gaat gebruiken.

Kijk AUB uit met wat je doet. Zelfs mijn oude gecertificeerde hoefsmid heeft mijn paard veel leed aan gedaan door verbanden in de hoef weg te snijden.

Dit is niet zo maar iets wat je even doet....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 07:52

t kan heel simpel hoor,
een knijptang voor de te lange stukken hoef afknippen, een renet om de straal bij te sijden en een vijl om de boel bij te werken..
meer heb je niet nodig....

ohw ja..beetje vakkennis, als je scheef vijlt heb je wel kans op ernstige gebreken...dus weet waar je aan begint.. Knipoog

D_Pluimers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:04

ik doe mijn pony ook altijd zelf en ik gebruik aleen een vijl en een mesje en je kunt precies zien tot hoe ver je kunt gaan er loopt een witte rand om de hoef deze vijl ik er bijna af en dat gaat prima snij de straal een klein beetje bij maar als je wel eens op de weg komt dan slijt de hoef op een natuurlijke manier en hoef je hem alleen maar een beetje rond te vijlen en de straal bij te snijden

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:36

shadowflower schreef:
ik was al voorbereid op commentaar.... ik vraag dit niet ik vraag alleen welk hoefsmids gereedschap ik nodig heb .... ^^

Als je al niet weet welke gereedschappen je nodig hebt zou ik lekker mijn handjes van de hoeven afhouden en een cursusje volgen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:37

D_Pluimers schreef:
ik doe mijn pony ook altijd zelf en ik gebruik aleen een vijl en een mesje en je kunt precies zien tot hoe ver je kunt gaan er loopt een witte rand om de hoef deze vijl ik er bijna af en dat gaat prima snij de straal een klein beetje bij maar als je wel eens op de weg komt dan slijt de hoef op een natuurlijke manier en hoef je hem alleen maar een beetje rond te vijlen en de straal bij te snijden

Rolleyes Het is echt meer dan dat hoor

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:46

Er bestaan niet voor niks hoefsmeden.
Als je het toch zelf wilt, doe dan een cursus, daar leer je het op afgehakte benen van slachtpaarden.

Ik heb op school cursus bekappen gehad op die afgehakte benen en het is echt niet makkelijk. De zet heel snel toch je mes even te diep of maakt een foutje waardoor je paard dus kreupel zou kunnen worden.

Daarnaast is het niet alleen de overtollige randen afhakken en straal bijsnijden, je moet ook kijken naar de stand van je paard en aan de hand daarvan bekappen..

Zoek een goede hoefsmid maar ga niet zelf kloten eraan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:48

Excuseme schreef:
Ik verwacht eenzelfde effect als dat je kinderen van 3 jaar scheermesjes in hun handjes douwt.

Clown Precies

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:44

Gestoord Ik weet nog goed toen ik voor het eerst een dooie voet ging bekappen... Oh jee wat vond ik het eng om mis te snijden (en dat nog in een dooie voet, geen levende!) en wat moest ik wennen aan het gereedschap. Ik heb er, zwetend en al, zeker een uur over gedaan en toen zag het er nog niet uit! Bloos
Hiermee wil ik zeggen dat het niet zomaar iets is.. Tegenwoordig bekap ik een braaf, meewerkend paard in 25 minuten rondom (9 jaar later). Maar ik weet nog goed hoe bang ik toentertijd was om iets fout te doen.. Ik snap de TS dus niet echt.

joplin_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:07

je hebt een goede smid nodig

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:10

Zou het risico niet nemen om de zool bij te werken enz. Wellicht een optie om een andere smid te nemen? Of anders vragen of de smid het alleen met de vijl wil doen, dat scheelt veel in de gevoeligheid daarna.
Mijn paard is bevangen geweest en die wordt niet meer met het mes gedaan. Ik hou het zelf bij door er eens in de 3-4 weken een klein stukje af te vijlen (paar mm); verder slijt hij natuurlijk af. De smid houdt het in de gaten of hij goed blijft qua stand.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:32

Mij lijkt het ook niet echt verstandig om zelf te gaan bekappen, er kan echt veel fout gaan!
Jou smid klinkt ook niet als een goede smid trouwens.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:44

Je weet toch al wat je moet hebben? Aangezien je ook zelf je shet bekapt...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:06

shadowflower schreef:

ligt eraan wat je durft te doen. een goede scherpe vijl en twee mesjes (links, en rechts) daar doe ik het mee. schort is handig en een hoefbokje ook.