rijden met losse ijzers, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

rijden met losse ijzers, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:58

Helaas ben ik altijd te laat met het laten vervangen van de ijzers van onze fjorden. Dit komt doordat ik het vervoer moet regelen met mn vader. Ben dus afhankelijk van wanneer hij kan, en wanneer de smid kan. Hierdoor is het vaak dat ik nog 2 wken moet wachten, terwijl ze echt wel vervangen moeten worden.
Ik wil dan toch wel proberen door te rijden. Ik doe dan geen buitenritten maar gewoon in de bak/wei. Kan dit kwaad denken jullie? ik hoor wel dat ze los zitten als ze lopen.

opala

Re: rijden met losse ijzers, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:02

Wanneer je de hoefwanden flink wilt beschadigen, dan moet je gewoon door blijven rijden Clown .

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:05

je kunt toch ook van te voren plannen wanneer je naar de smit moet??? je weet vast wel om de hoeveel weken ze moeten!

mijn pony hoeft eigenlijk nooit, staat op blote voeten. aleen 1 keer per 2 jaar ongeveer wordt ze straal bij gesneden,..
meer kan er niet af

en mijn paard, moet meestal om de 12 weken

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:06

het lijkt mij ook niet echt verstandig als ze al los zitten nee!
dat is nou niet echt goed voor de hoeven en niet fijn voor het paard lijkt me!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:07

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:08

ik vind dat ook niet echt verstandig, je kan ook proberen of je ze eraf kan halen?
En anders wachten op de smit

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:08

En verplaatst naar PW-BEH.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:26

opala schreef:
Wanneer je de hoefwanden flink wilt beschadigen, dan moet je gewoon door blijven rijden Clown .

Ja dat is de bedoeling! Clown

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:28

knollebol schreef:
je kunt toch ook van te voren plannen wanneer je naar de smit moet??? je weet vast wel om de hoeveel weken ze moeten!

mijn pony hoeft eigenlijk nooit, staat op blote voeten. aleen 1 keer per 2 jaar ongeveer wordt ze straal bij gesneden,..
meer kan er niet af

en mijn paard, moet meestal om de 12 weken

natuurlijk kan ik dat plannen, maar omdat er met meerdere dingen rekening moet worden gehouden, lukt dat nou eenmaal niet zo goed. Knipoog Maar even op de vraag blijven aub.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:30

Als je pony een los ijzer heeft kan het niet zoveel kwaad door met hem in de bak te gaan rijden...je bent dicht bij stal dus mocht er iets mis gaan...als je buiten met hem gaat rijden loopt ie tog meer op de stenen dus dan is de kans dat je ijzer er af valt ook veel groter...mss moet je kijken of je het ijzer eraf kan halen!!!suc6..

greetz

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:32

het is niet aan te raden. Als je paard onder t rijden t ijzer af trapt kan je hele gaten in de hoefwand trekken. Er is ook een kans dat je paard zijn benen beschadigd door de nagels. Toch eerder aan de bel trekken bij je smid of je paardje lekker op zijn blote voeten laten lopen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:55

En zeker niet het ijzer er zelf afhalen!

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:05

bedankt voor de tips. helaas maar weer afwachten tot de afspraak met de smid.... echt balen...niet dat ik elke dag rij ofzo, ik zit namelijk op kamers en als ik thuis ben in t weekend, wil ik dus ook echt rijden. zit er nu helaas niet in dan.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:10

Hey hoi
Misschien een idee om ze dan even niet op ijzers te zetten omdat je ze toch niet veel gebruikt? het scheelt je veel geld en is wat makkelijker in onderhoud. Met iets te lange hoeven te laten staan is beter dan met los zittende ijzers. Succes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:40

Vraag aan je smid of hij de ijzers erafhaalt en geen nieuwe meer eronder zet Knipoog

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:27

Arabesk schreef:
Vraag aan je smid of hij de ijzers erafhaalt en geen nieuwe meer eronder zet Knipoog

Dat lijkt me een hele goeie tip!
Is er een bepaalde reden dat je met ijzers rijdt? Het is in de meeste gevallen echt beter voor een paard om zonder ijzers te lopen!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:26

Mocht je besluiten de ijzers ervan af te halen, let dan wel op of je paard daarna niet gevoelig of kreupel loopt!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:47

Het kan inderdaad zo zijn dat paarden die op ijzers staan eerst gevoelig of zelfs kreupel lopen.
Als het goed is verbeterd dat al snel omdat de hoeven zich snel aanpassen aan de nieuwe situatie en harder worden.

Liisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:28

Ik zou niet gaan rijden met losse ijzers
Mijn pony had ook een keer 1 los ijzer, en de hoefsmid kon niet direct komen en hebben wij zelf dat hoefijzer erafgehaald.(Pas op voor de nagels) hij staat dan niet helemaal vlak maar je beschadigt het een stuk minder.(lijkt mij) je kunt dan proberen te rijden en als het niet lekker loopt zal ik niet gaan rijden. je beschadigt dan te veel.

Liefs,

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:47

Ijzer er voorzichtig zelf af halen en zo snel mogelijk smid er na laten kijken. Laat je hem zitten dan kan het paard het ijzer er ook in de wei of stal half af tikken en dan zijn benen beschadigen door nagels en zelf stukken van de hoefwand mee trekken. Lijkt me niet de bedoeling

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:05

Ga niet rijden met een los ijzer. Je verpest de hoef er echt in no-time mee. Voor je het weet breek je er een heel stuk hoef mee kapot...

Als je toch wilt rijden: laat de ijzers er dan onderuit halen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:07

in principe moet een ijzer niet los komen te zitten..
dat is al een teken dat het niet goed is.. (hier dus dat je te laat bent)
ik kan je eigenlijk maar 1 advies geven: plan het de volgende keer beter..
op paarden met losse ijzers rijd ik niet...

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:47

Ik kan de hoefsmid altijd laten komen wanneer ik wil, maar hij heeft het natuurlijk erg druk dus dan kan het weleens een aantal dagen later zijn of 1 week, als ik dan een los ijzer heb dan stap ik alleen. Wil geen risico nemen. Eigenlijk heb ik nooit een los ijzers maar meestal wel in de week dat ze weer gedaan word dus dan is het niet zo erg. Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:17

Nu is er natuurlijk een verschil tussen 'los' en 'los'! Ik heb regelmatig aan het eind van de 6 wk. een los ijzer, vaak een achterijzer. Dat komt omdat er een stukje hoef is afgebrokkeld en ik er daardoor een nagel uit heb moeten halen. Dan heb je al een los ijzer maar dan kun je er nog wel mee rijden hoor! Zit het ijzer dusdanig los dat je het met je hand op en neer kunt bewegen dan zou ik het risico niet nemen om te gaan rijden maar het ijzer er wel af halen.
Losse ijzers wil niet altijd zeggen dat je 'te laat bent' met het vernieuwen van de ijzers! Het ligt ook vaak aan de kwaliteit van de hoef.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:44

mijn pony heeft vaak een iets los ijzer rond de 4 a 5 weken
of ze heeft zichzelf aangetikt in de wei of haar hoef groeit zo snel Clown

maar je hoort dan op het gras een lixht dubbel klapje Clown maar ik kan daar gewoon mee blijven rijden volgens mijn smid
vorige keer heb ik 2 weken met 2 voorijzers gereden die een klapje maakten op het gras
met uitkrabben zat er een paar mm ruimte tussen hoef en ijzers
maar toen de smid kwam zei hij dat ze er echt niet zomaar afgevallen waren.

ze krijgt bij mij om de 7 a 8 weken nieuwe ijzers,en ga dat echt niet om de 4 a 5 weken al doen ,dan houd ze geen hoef meer over.

en het ligt niet aan de smid,ik heb deze al vele jaren met verschillende paarden en sommige paarden hielden de ijzers er wel 10 weken onder
ook bij mijn draver lagen ze soms na 3 weken al los,deze stampte heel erg.

maar nog even terug komend op de vraag van TS ik rij gewoon door met een iets los ijzer
en zit er 1cm speling tussen dan haal ik ze er zelf af,dat is geen probleem.