Stinkende hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolijn_

Stinkende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:26

Mijn verzorgpony's hebben stinkende hoeven, het is echt heel goor. We krabben gewoon uit, maar ze blijven stinken. Ook 'wassen' *gewoon met water* we ze wel eens, en invetten (niet onder de hoef Knipoog ) weten jullie misschien hoe het komt en wat je er tegen kan doen ?
Je kan trouwens ook wel eens stukjes hoef wegkrabben, of de hoef wordt voor een klein stukje zwart Nagelbijten / Gniffelen

Edit : Nog een vraagje Lachen

Hoe maak je de conditie van een paardje beter ? Mijn andere verzorpony kan nog niet eens een uurtje intensief rijden, dan is ze echt uitgeput. We hebben al geprobeerd om op te bouwen, maar dat wil ook niet erg Nagelbijten / Gniffelen Ze blijft gewoon moe worden na 3 kwartier .. tips ?
Laatst bijgewerkt door jolijn_ op 06-09-06 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Silzi

Re: Stinkende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:28

Is dit niet rotstraal?

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:29

Ik zou het niet weten, heb totaal geen ervaring met rotstraal Nagelbijten / Gniffelen Iemand die dat weet ?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:30

kan een hoefzweerzijn, zou dan even de hoefsmid laten komen, of als hij bijvoorbeeld over een paar dagen moet kappen even laten kijken Knipoog

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:16

En weet iemand antwoord op de volgende vraag ?

Bedankt trouwens, khouvanjou Lachen

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:22

Ik denk rotsraal.
Koop even een pot met stockholmer teer.
En over die conditie
veel rijden,..
en opbouwen, zoals je zelf zei.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:25

mexxje schreef:
Ik denk rotsraal.
Koop even een pot met stockholmer teer.
En over die conditie
veel rijden,..
en opbouwen, zoals je zelf zei.

rotstraal nooit met teer behandelen, zo sluit je de bacterieen af dat gaat broeien en dan word het nog erger.
Kun je beter even langs de DA gaan dan krijg je daar speciaal spul voor is het zo weg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:26

Gewoon veel rijden is wel een erg makkelijk advies wat ook totaal verkeerd uit kan pakken!! Je kunt natuurlijk niet in ene veel gaan rijden. Veel lange stukken stappen, longeren en overgangen verbeteren over het algemeen de conditie maar bouw het alsjeblieft wel op.

Als het rotstraal is (de stralen stinken en kunnen een beetje zwartkleuren, het 'spul' wat je uitkrabt is een beetje vochtig) zou ik zeker niet gaan teren, dan sluit je de bacterie juist in. Wassen met betadineshampoo en CTC er op of Egyptische zalf. Succes.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:27

heej mn hele stuk opeens weg...

wanneer is hij voor t laatst bekapt? stonken de hoeven toen ook al? wat zei de heofsmid ervan?

vraag hem anders weer even langs te komen, hij kan een hoop dingen uitsluiten en is goedkoper dan de DA.

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:08

missnynke schreef:
heej mn hele stuk opeens weg...

wanneer is hij voor t laatst bekapt? stonken de hoeven toen ook al? wat zei de heofsmid ervan?

vraag hem anders weer even langs te komen, hij kan een hoop dingen uitsluiten en is goedkoper dan de DA.

Vorige week, of 2 weken geleden het laatst bekapt, de hoefsmid zei er niets van .. Nagelbijten / Gniffelen

ik was er zelf niet bij, anders had ik er wel wat over gezegt Knipoog Het gaat over mn verzorgponys..

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:53

ik heb dat ook maar dat komt omdat het uit krabben niet lukt bij me verzorgpony Verward ik weet het ook niet veder:(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:55

Ik denk ook rotstraal, voor de zekerheid kun je het even vragen als er misschien toevallig deze week nog een smid op stal komt, anders even je eigen smid vragen.
Als je er in de ruitersportwinkel naar vraagt hebben ze ook wel een middeltje ertegen. Inderdaad geen gewone teer gebruiken. Ik heb een spul, dat zit in een klein rood potje met gouden letters, zit een kwastje in, en is vrij duur, maar het werkt héél goed Lachen

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 16:00

Oke, de hoefsmid komt volgens mij binnenkort weer op stal, zal hem dan even aanspreken erover Lachen Bedankt allemaal .

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:05

conditie.. moet je gewoon iedere dag half uurtje rijden.. kwartiertje stappen paar minuutjes draven.. stappen draven en uitstappen.. dat doe je een week lang..

dan ga je die week daarop drie kwartier rijden.. kwartiertje stappen, 5 minuten draven 5 minuten stappen 5 minuten draven 5 minuten stappen 5 minuten draven en weer uitstappen .. dat doe je ook de hele week

die week daarop rijd je ook maar 3 kwartier; 10 tot 15 minuten stappen, 5 minuten draven 5 minuten stappen 5 minuten draven dan aan elke kant 4 a 5 rondjes galop 2 rondjes draven en uitstappen.. doe je ook de hele week,

de week daarop; 10 minuten instappen 5 minuten draven paar minuutjes stappen draven veel overgangen 4 a 5 minuten galopperen (doe je allebij de kanten in) 5 minuten stappen 5 minuten draven en uitstappen..

en zo geleidelijk opbouwen Knipoog