Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 09:41

Ik plak even een stukje uit ons staltopic, omdat het nogal een lang verhaal is..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen. Denken jullie dat dit het kan zijn? Of twijfelen jullie?

mijn haffie liep dus voor de tweede keer in een jaar tijd kreupel..

Vandaag de hoefsmid terug geweest voor Yus. Hij heeft gekeken naar hoefzweren enz. ook even naar zijn pezen.
De hoefsmid heeft de stand van Yus zijn benen veranderd voor de tweede keer, omdat hij veel te ver naar achterstond, wat erg slecht is voor de pezen.
Doordat hij ze weer wat naar voren heeft gezet (Of rechtop zegmaar) kan het zijn dat Yus nu heel veel last heeft van zijn benen, schouders, pezen enz. Die moeten ineens een heel andere stand aan gaan nemen. En Yus gaat nu spieren belasten die hij in de doorgezakte stand nooit gebruikt heeft. Erg pijnlijk voor hem dus...
Ik denk dat hij wel eens erg goed gelijk kan hebben aangezien de voorgeschiedenis aan hoefstand de en hoefsmeden.

Toen ik Yus net had had ik altijd dezelfde hoefsmid en had Yus nooit last van struikelen enz. Hij stond zover ik weet ook niet het ver achterover. Toen ik wegging bij Stal x is Yus een lange tijd naar het land gegaan. Misschien 2x een andere smid tussendoor, ook bij die andere stal waar ik na het land naar toe was verhuisd. Toen was er ook nog niet veel aan de hand. Maar het is, als ik goed na denk begonnen, toen ik bij mijn laatste stal waar ik voor Langelaan stond..

daar was natuurlijk weer een andere hoefsmid en die heeft Yus te ver naar achteren op zijn ijzers gezet (niet dat ik hem nu compleet afkraak hoor, als mensen dat gaan denken ) Yus liep goed, maar is toen wel begonnen met struikelen. Ik dacht toen dat het gewoon door lompheid kwam

Bij de manege waar ik daarna heen verhuisde was er weer een andere hoefsmid en toen hij Yus beslagen had liep Yus net zo als dat hij nu loopt, kreupel op de zelfde manier. helaas moest ik weg bij deze manege en verhuisde ik naar de stal waar ik nu sta..

Toen heeft hoefsmid x hem weer bekapt, omdat ik bij deze stal kwam. Hij heeft hem waarschijnlijk weer ver naar achteren gezet.....
Yus liep toen weer super, maar bleef struikelen....

Nu, mijn nieuwe hoefsmid waar ik echt heel blij me ben trouwens (Jemig wat kreeg ik een goede uitleg enz) wil Yus corrigeren, omdat het naar achter staan van de hoeven heeel slecht is voor Yus zijn benen en pezen. Hij zegt ook dat het struikelen door de verkeerde hoefstand komt...
Dus dan is het cirketje rond....

Op aanraden van de smid moet ik Yus gewoon beweging geven deze week, maar niet teveel van hem vragen. Als zijn theorie klopt, dan loopt hij over een week weer een stuk beter

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:50

Als deze smid gelijk heeft, wat heel goed kan, ik herken je verhaal helaas helemaal, dan loopt je paard echt niet met een week beter.
Het corrigeren van de stand van de hoeven vergt wel meer tijd dan een week...
De komende maanden zal je smid je paard alleen voor uit de teen korter kappen als het goed is en de achterzijde, de verzenen, ongemoeid laten. Zo kun je heel langzaam de stand weer stijler maken.
Dit betekent wel dat iedere keer dat je smid is geweest je paard rechterop gezet wordt, en moet wennen....
Ik wil je niet ontmoedigen maar mijn paardje is in het verleden ook te ver onderuit gezet door een smid, het heeft een jaar gekost om een paar goede voeten terug te krijgen!
Wat je nog zou kunnen overwegen is je paard op ijzers zetten en zorgen dat er aan de voorzijde van de hoef een goede opzet ingesmeed wordt. Dat zal je paard helpen de voet goed af te rollen in de nieuwe stand die je smid gaat creeeren... ik wens je veel geduld en veel succes!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:52

hoe oud is je paard?mijn hoefsmid zegt altijd dat je tot een jaar flink kunt corrigeren,daarna niet meer....de hoeven zijn zo omdat je paard zo het makkelijkst loopt.
mijn paard had ook flinke platvoeten(lange toon en ondergeschoven verzenen) en is nu na 3 keer met een ijzertje heel mooi rond geworden.hij is 7.het kan dus wel,maar niet rigoreus.
een ander paard dat ik ken had hele steile hoeven(bijna overkoot)de hoefsmid heeft hem op 2,5 jarige leeftijd ineens onderuit gehaald.hij liep 3 dagen stokkreupel en is na een haf jaar naar de bereden politie gegaan.(strenge selectie,dus het paard was gezond en is er toch goed doorheen gekomen).
als je paard kreupel is na het bekappen kun je hem het beste aangepaste bewegig op zachte ondergrond geven.zo komt er niet te veel druk op de zolen(want hij zal wss ook wel goed kort gezet zijn?!).veel succe3s!!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 10:02

Syntaa, ik begrijp helemaal wat je bedoeld en daar houd ik ook rekening mee. maar mijn smid bedoelde dat het erge kreupele dan zeker weg moet zijn.

Timilon: Yustin is nu 7 ongeveer. En bedankt voor je reactie. Lachen
Oja en Yus staan al op ijzers

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:10

@Timilon: jij bedoelt iets heel anders. Jij hebt het over een echte correctie van de stand. Dat is hier niet aan de orde. Het paard van de TS heeft geen afwijkende stand, is alleen veel te ver onderuit gezet door haar vorige smid. Dit kun je weer corrigeren, de stand weer terug brengen naar normaal. Ongeacht de leeftijd van het paard. ALs je een vakkundige smid en een hoop geduld hebt. En de arbeid aanpast zo lang het paard niet helemaal lekker loopt.

@Yustin: ja het hele kreupele kan idd minder worden. Alleen sta je de eerstvolgende bekap beurt weer met het zelfde probleem helaas... maargoed positief denken, eens komt de dag dat ook jouw paard vrolijk en rad bij de smid wegstapt! Haha!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 10:38

Daar ga ik gewoon vanuit Synthaa! De arbeid aanapssen is ook erg belangrijk denk ik!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:35

de stand van de voeten veranderen kan maar tot het derde jaar, daarna is het zinloos

overweeg eens natuurlijk bekappen, struikelen komt veel voor en heeft vaak te maken met het niet goed aanvoelen van de ondergrond. Wellicht raakt de straal de grond niet, wat een oorzaak kan zijn van het struikelen.

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:39

Arabesk schreef:
de stand van de voeten veranderen kan maar tot het derde jaar, daarna is het zinloos

overweeg eens natuurlijk bekappen, struikelen komt veel voor en heeft vaak te maken met het niet goed aanvoelen van de ondergrond. Wellicht raakt de straal de grond niet, wat een oorzaak kan zijn van het struikelen.


Bij natuurlijk bekappen is het toch juist de bedoeling dat een paard verder achterop zijn hoeven komt te staan, dus zonder juist de steunsels en dergelijke?
Dat lijkt me bij dit paard juist de boosdoener...

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:42

De stand van de voeten kan na het derde jaar wel degelijk veranderd worden, dat zie je maar, want de smid heeft dit paardje tever onderuit gezet, dus waarschijnlijk aan de verzenen zitten snijden/kappen. Evenzogoed kun je dit aanlaten groeien en een paard alleen in de teen korter kappen zodat uiteindelijk de normale stand weer wordt bereikt.

En als ik de TS een advies mag geven: ga alsjeblieft niet expimimenteren met NB!!
Juist dat NB gebeuren zet een paard verder onderuit, door aan de verzenen te zitten. Doe dat alsjeblieft niet, dat is nu JUIST de oorzaak van je problemen.....

Zorg, wat je al gedaan hebt,voor een goede smid die met beleid de voeten van je paard weer terugbrengt in de stand waarin ze horen. Ik kan je verder het boek van Van Nassau nog aanraden. Echt een heel goed boek, geschreven door goede hoefsmeden met veel praktijkvoorbeelden en ervaringen. Hier kun je een schat aan informatie uithalen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:48

Extreme standcorrecties kunnen zeker nog later doorgevoerd worden, maar dat moet geleidelijk aan gebeuren. Mocht de kreupelheid over een aantal weken nog zo zijn kun je er eens een chiropractor bij halen om naar de rug te kijken. Dat struikelen komt omdat je hem er van achteren niet goed bijrijdt, maar kan ook van HKO komen. Op welk been loopt hij kreupel?

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 12:03

Op welke? Goede vraag. We hebben er naar gekeken, maar volgens mij op allebij Haha!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:22

door_ schreef:
Bij natuurlijk bekappen is het toch juist de bedoeling dat een paard verder achterop zijn hoeven komt te staan, dus zonder juist de steunsels en dergelijke?
Dat lijkt me bij dit paard juist de boosdoener...


In zoverre achterop .... de straal en de achterkant van de hoef dragen mee, dit is de situatie zoals het behoort te zijn. Natuurlijk bekappen is juist niet rigoreus corrigeren. Door rigoreus corrigeren krijg je paarden welke niet meer rad gaan. De hoef bepaalt zelf hoe of wat en daar speel je met het bekappen op in. Door de zoolhoogte aan te houden, zal de hoef nooit lager komen zoals het paard het wil. De verzenen bij de voorvoeten van mijn paard bijv. zijn, en blijven waarschijnlijk ook, hoger dan achter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:49

Yustin schreef:
Op welke? Goede vraag. We hebben er naar gekeken, maar volgens mij op allebij Haha!


Voor of achter?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:11

Sythaa schreef:
En als ik de TS een advies mag geven: ga alsjeblieft niet expimimenteren met NB!!
Juist dat NB gebeuren zet een paard verder onderuit, door aan de verzenen te zitten. Doe dat alsjeblieft niet, dat is nu JUIST de oorzaak van je problemen.....


Wat Opala al zegt, de ZOOL wordt aangehouden als referentie, dat betekent niet per definitie voor elk paard rigoreus lager zetten.

Zo komen de indianenverhalen in de wereld.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:16

Arabesk schreef:
Sythaa schreef:
En als ik de TS een advies mag geven: ga alsjeblieft niet expimimenteren met NB!!
Juist dat NB gebeuren zet een paard verder onderuit, door aan de verzenen te zitten. Doe dat alsjeblieft niet, dat is nu JUIST de oorzaak van je problemen.....


Wat Opala al zegt, de ZOOL wordt aangehouden als referentie, dat betekent niet per definitie voor elk paard rigoreus lager zetten.

Zo komen de indianenverhalen in de wereld.


Indianenverhalen??? Niet bepaald...
Ik heb in het verleden genoeg NB ellende gezien bij paarden eigenaren die daarmee aan het expirimenteren sloegen....
Maargoed de TS vraagt helemaal niet om NB, dus deze discussie lijkt me niet helemaal ontopic..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:30

Wil je een radblijvend paard ga dan over op NB en dat is mijn ervaring. Je moet er ook niet mee experimenteren, je moet doen zoals je geleerd wordt op de cursus. Hoe langer een paard op ijzers heeft gestaan, hoe langer de periode zal duren dat je paard weer goede voeten heeft, maar dan .... heb je ook voeten waar het paard zelf mee uitmuntend overweg kan, zonder te struikelen enz.

Anoniem

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:08

SVP graag ontopic en vriendelijk tegenover elkaar reageren. Een ieder heeft zijn eigen ervaringen en meningen. NB kan goed uitwerken, maar dat hoeft niet voor iedereen te zijn. Laat dit topic nu eens niet verzanden in een welles/nietes spelletje over het nut / goed / whatever zijn van NB of 'gewoon bekappen'. Maar blijf ontopic waar de TS mee geholpen is. Nl haar vraag over meningen en ervaringen over haar verhaal.

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:58

het verhaal wat je hierboven beschreven hebt, ken ik maar al te goed. Mijn paard is nu na bijna 7 maanden helemaal de oude..
Door de vervangde smit is het bij mijn paard ook helemaal mis gegaan, en nu door de standsverandering en de ronde ijzers ( voor de betere drukverdeling) gaat het gewoon super
Ik zal als ik jou gewoon doen wat de hoefsmid zegt, het zogezegde revalideren duurt lang, maar je paard heeft er veel profijt van!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:12

Cassidy schreef:
Yustin schreef:
Op welke? Goede vraag. We hebben er naar gekeken, maar volgens mij op allebij Haha!


Voor of achter?


Zekerweten voor.

Ik heb hem vandaag laten lopen in de bak en hij liep al een stuk beter gelukkig!! ben er helemaal bij mee!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:14

Dank je Dela, Ik denk dat het wel goed gaat kome, maar ik ben zo geschrokken vd week! Ik heb nueen hoefsmid die er ecthelemaal voor gaat en alles netjes uitlegd, dat vind ik erg fijn. Ik heb de volste vertrouwen in hem, dus het moet goedkomen!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Stand van hoef veranderen en nu kreupel, graag jullie me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:04

ff een ander vraagje:was je vorige smid wel gediplomeerd?
want elke goed opgeleide smid zal een paard niet onderuit zetten lijkt me.
anders is het als een paard bijv. zonder ijzers staat en hij makkelijker loopt met een plattere voet,dat de smid meegaat met de hoef zeg maar.(zo lekker duidelijk heh?haha)
maar dan horen de verzenen niet ondergeschoven te zijn.als hij met een ijzer ondergeschoven verzenen heeft gekregen komt dat wss omdat de smid hem te krap heeft gezet,misschien met een reden alsklappen of aftrappen?

succes iig.