Pony kreupel, wat heeft hij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990Jarig

Pony kreupel, wat heeft hij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 19:59

Mijn pony blijkt kreupel te zijn. En ook niet zo'n beetje! ben ik nu ongeveer een uur geleden achtergekomen.

hij houdt zijn been de hele tijd heel recht en heel stijf. (zet ook niet zijn hele gewicht op zijn been) zijn knie lijkt wat gezwollen (het is overgins aan zijn rechtervoorbeen) toen ik hem een voetje vroeg gaf hij het wel maar heeel moeilijk. Ook als hij loopt doet hij hem een beetje buigen dat zijn hoef net van de grond is maar houd hem meteen weer recht als het even kan.

ik heb toen meteen de dierenarts gebeld en die zei dat het misschien een zwelling was en dat ik er water op moest sproeien. dat heb ik dus gedaan, en heb hem daarna op de stal gezet (hij stond op de wei) als er morgen nog geen verbetering was dan moest ik hem morgen terugbellen.

ik wou gewoon even mijn verhaal kwijt en ik vroeg mij af of jullie enig idee hadden van wat hhij zou hebben. Alvast bedankt!

Maartje1990Jarig

Re: Pony kreupel, wat heeft hij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 20:23

niemand??

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:56

Is de hoef pijnlijk bij druk?

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:15

Geen wondjes? Staat hij met andere paarden op het land? Kan het zijn dat hij een trap gehad heeft?
Koelen met water kan volgens mij bijna nooit kwaad. Dus dat zou ik wel blijven doen als ik jou was. En dan even afwachten wat de DA morgen zegt. Wij kunnen vanaf de pc ookniet zien hoe ernstig het is en wat hij kan hebben.

Iig heel veel sterkte, en laat het maar even weten morgen.

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:48

staat met ander paard en. vanmorgen wezen kijken en de knie is volgens mij dikker dan eerst. aan zijn hoef heeft hij volgens mij niks. en nog steeds helemaal stijf en recht.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:49

Mijn pony heeft dit ook een keer gehad na een trap, kapselband beschadigd, hoop niet dat de jouwe dat heeft natuurlijk!
Even wachten wat de DA zegt! Sterkte!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:15

kan vanalles zijn...
zou de da maar laten komen als ik jou was!
sterkte gewenst!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:26

ik zou ook de da eerst laten kijken
Ik dacht eerst ook bij ramona dat het gewoon kreupel was
Maar ondertussen wel haar been gebroken Boos!

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 19:01

DA is geweest. en hij zegt dat het óf gekneust is óf gebroken. hij zei als het gebroken is is er niks meer aan te doen. maar ik durfde niet te vragen wat hij daarmee bedoelde want hij zei ook dat hij dan een stijf been zou hebben... maar ik durfde dus niet te vragen of hij dus afgemaakt zou moeten worden. maar we gaan geen foto's laten maken want dat kost je dan 400 euro en ik moet er nu een middel op smeren tegen kneuzingen en als er over ongeveer 14 dagen geen verschil is nou dan weten we ook dat het gebroken is...(hopelijk niet) ook krijgt hij nu pijnstillers een poedertje dat bij zijn brokken moet. ik hoop echt zo dat het gewoon gekneust is! en dat alles weer goedkomt.

hebben jullie enig idee of pony's / paarden gewoon kunnen blijven leven als ze een botje gbroken hebben? (in de geval dus de knie?) en denk jullie dat hij bedoelt dat hij wel kan blijven leven maar dat hij nooit bereden en dergelijke? of denken jullie dat hij bedoelde dat hij afgemaakt moet worden? hopelijk kunnen jullie me helpen. bedankt alvast

het lijkt trouwens of ik het allemaal maar makkelijk zeg maar ik ben echt bang dat hij afgemaakt moet worden en dat er niks meer aan te doen is. en ik kan hem echt niet missen!!! Huilen

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 11:28

kan niemand mij nu vertellen of een pony gewoon kan blijven leven als zijn been gebroken is??

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:03

Ik zou zeker foto's maken, een paard 14 dagen laten staan in de hoop dat het niet gebroken is vind ik een beetje raar... en niet eerlijk tegen over het paard...

Paarden kosten nouw eenmaal geld... niets aan te doen Knipoog

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:07

Idd, je kunt een paard moeilijk 2 weken met een gebroken been laten staan (Mits het gebroken is hoor).
Ik denk dat jij dat zelf ook niet confortabel zou vinden om met een gebroken been te blijven staan zonder dat het ingegipst wordt oid.
Maar waarom zou er niets aan te doen zijn vraag ik me af, ik heb wel vaker paarden gezien met gips om het been.
Maar de DA zal hier best wel een reden voor hebben.

Hoe oud is je paard?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:10

Ik vind het een beetje raar dat je dierenarts zonder foto's gezien te hebben kan zeggen het been is of gekneusd of gebroken en bij gebroken is er niks aan te doen. Hoe weet hij dat het helemaal gebroken is zonder foto en dat het niet gaat om bijvoorbeeld een scheurtje in het bot of in een speir???
Ik zou ook direct foto's laten maken, weet je meteen waar je aan toe bent en hoeft je paard evt. niet voor niets 2 weken met pijn te staan.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:12

Direct foto's laten maken. Waarom zou je daar in godsnaam 2 weken mee wachten?
Straks blijkt het toch gebroken en heb je je pony 2 weken onnodig laten lijden.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:24

Zou ook foto's late maken! Dan weet je het zeker.. 2 weken wachten is niet leuk voor jou en voor je paardje.. Ik zou gewoon foto's late maken dan weet je het zeker!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:28

nou idd gewoon foto's maken....bij de kliniek waar wij zijn geweest, in wapenveld, zijn de foto's wel iets goedkoper dan 400 euro. Misschien 275 inc. consult. Maar dit geeft wel uitsluitsel en geen spanning en stress meer voor jezelf en weet je precies wat er gedaan kan worden. Enkele dagen aankijken kan wel maar daarna moet er toch echt wat gebeuren.

Heel veel succes en we hopen allemaal op en goede uitkomst!
Laatst bijgewerkt door shabbay op 02-09-06 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:29

Maartje1990 schreef:
kan niemand mij nu vertellen of een pony gewoon kan blijven leven als zijn been gebroken is??

Tegenwoordig vaak wel hoor. Het hangt er natuurlijk vanaf wat er precies gebroken is en hoe.

Als ik jou was zou ik wel direct foto's maken bij het vermoeden van een breuk. Als je precies weet wat er aan de hand is, kun je ook pas gericht gaan behandelen. Bij een breuk zal je pony bijvoorbeeld echt op rust moeten, terwijl het voor kneuzingen vaak juist weer goed is als hij wel (rustig) beweegt. Zolang je geen idee hebt wat er aan de hand is, kun je er echter weinig mee. Dus op naar de kliniek, zou ik zeggen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:47

Weet niet waar jij vandaan komt, maar kreeg vandaag mijn DA rekening binnen, en dat was een uitgebreid kreupelheids onderzoek, en die was lang geen 400 euro, er zijn 6 foto's gemaakt, dus dat geld zal wel mee vallen.

En nog, een paard kost geld.. kan echt boos om worden als mensen zo denken, 'kost geld, doen we niet' Boos!

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 18:14

mijn DA zei dat het áls het gebroken was dat het dan een klein scheurtje is. dan kun je het met een schroef laten vastzetten (wat volgens hem 3 á 4000 euro kosten) en dan was het nog maar de vraag of het wat hielp. hij zegt dus:''je kunt foto's laten maken maar als het dan gebroken is kun je er toch niks meer aan doen". en hij lijdt geen pijn hoor want hij krijgt pijnstillers ('s ochtends en 's avonds) en door deze pijnstillers loopt hij wel weer gewoon. en ik heb nu dus een middel tegen een kneuzing. en volgens mij is zijn knie al minder dik.

en jullie kunnen over die foto's van alles gaan zeggen dat gebeurt toch niet. want mijn ouders zijn degene die hierover beslissen en ze geven om het even kort te zeggen niks om paarden.

op dit moment staat hij dus op rust. (in de stal) krijgt hij pijnstillers én een middel tegen kneuzingen. ook heeft hij een natte bandage om zijn knie heen zodat het wat gekoelt is.

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 18:14

Paulusjuh schreef:
Idd, je kunt een paard moeilijk 2 weken met een gebroken been laten staan (Mits het gebroken is hoor).
Ik denk dat jij dat zelf ook niet confortabel zou vinden om met een gebroken been te blijven staan zonder dat het ingegipst wordt oid.
Maar waarom zou er niets aan te doen zijn vraag ik me af, ik heb wel vaker paarden gezien met gips om het been.
Maar de DA zal hier best wel een reden voor hebben.

Hoe oud is je paard?

mijn pony is trouwens 16 (1/2)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:34

ik vind het etisch onverantwoord (lees: erg gemeen!) om een paard met een misschien gebroken been te laten staan. zou je dat zelf ook prettig vinden? dat er kosten aan het houden van een paard zitten, had je je van tevoren kunnen bedenken. ongelukjes zitten soms in kleine hoekjes, nietwaar?
ik wens jullie veel sterkte, en in jouw geval: wijsheid, toe. hoop dat het allemaal meevalt.
prognose van een gebroken knie is slecht qua sportpaard.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:44

ik vind het niet verstandig om hem zo te laten staan aangezien hij 16 is kan hij nog wel een tijdje mee....en ik vind het heel gemeen van je ouders dat ze geeneens een paar foto's willen laten maken..!! Boos!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:54

Als ik jou was, zou ik een centimeter meenemen naar stal.. Zo'n rolding. Dan kun je bijhouden ofdat de zwelling minder wordt of niet.