wanneer halen jullie de DA?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

wanneer halen jullie de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:33

Ik ben niet iemand die bij elk wissewasje de DA belt, nu hebben mijn paarden dan ook zelden wat, dat scheelt.
Alleen nu staat sinds maandag mijn 12 jarige shetlander kreupel (rechtsvoor).
In/aan het been/de hoef kan ik niks ontdekken, ze reageert ook nergens gevoelig op. het lijkt op het oog uit de schouder te komen, dus ik denk dat ze in de wei een schuiver gemaakt heeft. Ik heb haar van de wei gehaald, en stap nu dagelijks met haar. In de bak loopt ze slechter dan op het harde.
Ik heb een stalgenoot met zeer ruime ervaring ernaar laten kijken, en hij adviseerde ook rust en stappen.
Morgen mag ze even alleen in een weitje (normaal staat ze tussen grote paarden/pony's en ik wil niet het risico lopen dat die achter haar aan gaan jagen of iets)
Ik heb voor mezelf gezegd dat als er halverwege komende week geen verbetering is ik de DA bel. Gister liep ze beter, dus ik had hoop, maar vandaag was het weer slecht.
Het is niet zo dat ze echt op 3 benen loopt ofzo, in stap is het normaal zichtbaar, in draf is het heel duidelijk zichtbaar, maar ze staat er (als ze stil staat) wel gewoon op....

Wanneer halen jullie bij jullie paard een DA?

Jits

Re: wanneer halen jullie de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:42

Ik ben echt een muts en bel vrij snel de DA. Toen mijn paard 9 weken geleden kreupel liep was er ook niets te zien aan het been. Iedereen zei dat ik een paar dagen aan moest kijken, maar na het weekend (vrijdagavond was hij kreupel) heb ik toch de DA gebeld. En het bleek een ernstige peesblessure te zijn. Ik ben blij dat ik het niet lang heb aangekeken maar snel de DA heb gebeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:16

Ik kijk het meestal eerst even aan en bel later pas de DA. Mijn paard heeft gelukkig niet snel iets. In de twee jaar dat ik hem heb, heb ik pas een keer de DA laten komen. Dat was omdat hij veel hoestte en ik dacht dat het misschien met medicijnen sneller over zou zijn.
Hij heeft ook een keer wat aan zn rug gehad, toen was een paard er bovenop gesprongen met zn voorhoeven en had mn paard flinke wonden en waarschijnlijk zn rug wat gekneusd.. Zelf toen heb ik de DA niet gebeld. Vooral omdat mn paard echt niemand aan zn rug wilde hebben, en omdat ik waarschijnlijk toch het advies zou krijgen om em eerst een tijdje te laten rusten.. Dus toen heb ik zelf wat spierzalf erop gedaan en apart op wei gezet, een paar weken rust gegeven, en na een maandje weer rustig gaan rijden. En dat ging heel goed.
Maar ik ga meestal gewoon om mn eigen gevoel af. Als ik t idee heb dat het niet vanzelf over gaat dan haal ik meteen de DA erbij.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:59

Ik bel de DA gelijk ..als mijn gevoel zegt ...het is niet goed !

(en mijn gevoel heeft mij nog nooit in de steek gelaten)

zoals vorig jaar had ik een lease paardje en ik had het gevoel dat er iets niet goed was ..zo met lopen want ze liep raar en ik heb toen de da laten komen ..een week later moesten wij haar in laten slapen .........acuute hoefbevangenheid ,had ook niet voorkomen kunnen worden ..ze stond al een tijdje gewoon op de kleine wei (kleine wei is bijna geen gras alleen maar zand,modder)
heb het met meerdere dingen hoor
heel vreemd dat voorgevoel zou dat komen omdat ik een moeder bent ... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:07

Bij niets accuuts, dus gewoon er op staan, zelf willen lopen.
En verder geen zieke uitdrukking, kijk ik het ook eerst een paar dagen af.
Als jezelf ooit ergens over stuikeld heb je misschien ook wat last, maar niets ernstigs, maar gewoon wat spierpijn.

Word het erger, of is het na een een dag of 4 nog niet weg (dan zou spierpijn weg moeten zijn) bel ik de da.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:17

Als je gevoel niet goed is kan je beter de DA bellen. Als je er een rustig gevoel bij hebt en je ziet dat je paard niet lijdt, wacht het dan even af.. Op een gegeven moment krijg je daar ervaring mee. En dan zal je een keer de mist in gaan en voor niets de dierenarts laten komen.. Beter zo als anders toch? Het kost een paar centen, maar daar kom je wel weer overheen, dat weet je van te voren als je aan paarden begint (nogal dure hobby hé Sigaar ) Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:04

Ik kijk het (zeker als er geen duidelijke rede te zien is) vaak een dag of 4/5 aan. Ook een beetje afhankelijk van het weekeind, is het zo'n twijfel geval en het is zondag wacht ik nog lekker en dagje.

Mijn Roosje loopt sinds vorige week zaterdag kreupel, maar die heeft er een flinke wond zitten. Het was van de week helemaal dik, warm en ietsje ontstoken. Dus iedere dag in de biotex, het been is nu weer dun, niet warm meer en wond ziet er een stuk mooier uit. Ze stond eerst bijna op 3 benen, nu loopt ze alleen nog maar licht onregelmatig.
Hier heb ik dus ook geen VA bij gehad, had het met het iedere dag een kwartierjte in de Biotex niet beter geworden had ik de VA er wel bij gehaald.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:07

Als er iets ernstigs is, bel ik gelijk de dierenarts. Valt het mee, dan kijk ik het een tijdje aan.
Heb je het been helemaal goed afgevoeld op warmte en evt. kleine verdikking? Bij peesblessures lopen ze bijv. op het harde beter dan op een zachte ondergrond. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat het is hoor. Stappen en koelen is altijd goed!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:02

Als het iets ernstigs is bel ik ook gelijk de dierenarts, zo had mijn merrie een scheur op de kroonrand en omdat het een gevoelige plaats is meteen gebeld en kwam ook meteen. En afgelopen jaar met koliek.

Mijn merrie staat 24/7 op het land en ongelukjes gebeuren snel. Zo was ze ook drie maanden geleden kreupel rechtsvoor. Alles bekeken en gevoeld, geen verdikking en niet warm.
Wel heb ik mijn DA telefonisch benadert of ze evt op stal gezet moest worden dit was niet nodig volgens hem.
Ik heb het 3 daagjes aangekeken en ze ging weer beter lopen. Toevallig moest mijn DA toch komen voor vacunatie en hij heeft ook gekeken.
Niets aan de hand en waarschijnlijk gewoon spierpijn van een val op het land.
Met benen ben ik erg voorzichtig, dit heeft te maken omdat mijn vorige paard een peesklap had gehad.
Vaak zegt je gevoel wel of je de DA moet bellen.
Ik heb het geluk dat ik mijn DA 24/7 kan bellen en als er iets ernstigs is komt hij ook gelijk ookal woont hij op 60 km afstand.
Natuurlijk maak ik daar geen misbruik van maar het is wel handig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 20:13

Kyona schreef:
Als er iets ernstigs is, bel ik gelijk de dierenarts. Valt het mee, dan kijk ik het een tijdje aan.
Heb je het been helemaal goed afgevoeld op warmte en evt. kleine verdikking? Bij peesblessures lopen ze bijv. op het harde beter dan op een zachte ondergrond. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat het is hoor. Stappen en koelen is altijd goed!

nee, er is echt niks te vinden, ze reageert ook nergens op.
Heb haar vandaag in de wei gehad (alleen) en ze heeft ook best lopen rennen. Op zich vreemd, want als ze pijn hebben zou je niet zeggen dat ze gaan rennen, aan de andere kant staat ze natuurlijk al een week binnen met alleen maar aan de hand stappen. Twijfel nu dus ook of ik er wel goed aan heb gedaan haar even op de wei te zetten.

Er is iig nog geen verbetering. Morgen even op mijn werk overleggen wanneer ze me kunnen missen, en dan bellen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:23

Jrritant he dit soort vage kreupelheden ?
Het kan van alles zijn,hopelijk komt je da snel met een duidelijke diagnose.Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:48

Hoe is het nu met Honey?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:17

Goed eigenlijk!
Maandag avond begon ze beter te lopen, gister liep ze ook "goed"
Het is nog niet perfect, maar niet zo slecht als het geweest is. Blijf het dus nog even met rust en stappen aankijken

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:19

Meestal kijk ik het een paar dagen aan. Gelukkig heb ik een aantal stalgenoten die ook wel wat verstand ervan hebben. Als het niet minder wordt haal ik wel de DA erbij. Gelukkig heeft mijn paard (tot nu toe) nog nooit iets ernstigs gehad.