manenvet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_just_me1
Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-06

manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 15:23

haaj,
Ik heb van een vriendin gehoord dat zij manenvet gebruikt op de hoeven, zodat ze niet scheuren?
Weet iemand of dit ook werkelijk helpt?
En wat is manenvet precies *dat staat niet op t potje hoor Vork *

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:53

Wat denk je zelf dat het is? Clown Het is dus vet wat uit de manenkam komt, bij de slager bewaren ze die streng. Er gaat een heel proces vooraf om het vloeibaar te maken, en dat stinkt verschrikkelijk. Je kan het gelukkig ook in een potje kopen, al zitten er dan natuurlijk wel toevoegingen bij en het is best prijzig. Het zou heel goed zijn om op de hoefwand te smeren, voor soepele en veerkrachtige hoeven.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:25

De beste hoeven hebben niets nodig Knipoog Werkt allemaal niet Ja (of juist slecht..)

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:25

vet op de hoeven sluit ze af voor vocht. dus ze worden in prinbcipe juist droger/brokkeliger ervan...
wat wel helpt? goede verzorging (incl. juist bekappen), soms op natte zand zetten (dat zorgt ervoor dat de voeten juist vocht opnemen). vetten helpt dus niks, of zelfs averechts.

manenvet heet in de winkel hoefvet en is inderdaad wat bovenstaande post al zegt: manenvet van dode paarden.

c_just_me1
Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-06

Re: manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:34

ow balen..
Want ik had het zelf dus ook maar even gekocht..
Ik denk dat ik het dan er maar evne niet meer opsmeer..
*ach iedereen maakt fouten Haha!*

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:26

Manenvet is idd vet van een geslacht paard. Bij het smelten wordt het opgedeeld in drie delen, een deel wat goed is voor leerverzorging, een deel voor hoefverzorging en een deel wat ik niet meer weet waar het voor diende. Manenvet wordt beter opgenomen door de voeten omdat het lichaamseigen materiaal is.
Het is dan ook niet precies hetzelfde vet wat wij kopen in de ruitershop als hoefvet. Sommige hoefsmeden verkopen wel manenvet als 'specialiteit'. Het is vrij prijzig in vergelijking met gewoon hoefvet.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:49

Klopt. Het is echt een heel oud middeltje. Het allerbeste is om het van iemand te kopen die het zelf 'maakt' omdat er dan geen kunstmatige toevoegingen bij zitten. Het is niet hetzelfde als hoevenvet. Het wordt ook niet zo vaak gebruikt. Ik heb wel eens zo'n streng manenvet gezien en het ziet er erg ranzig uit! Ik zou het zelf ook niet snel gebruiken, maar de verhalen gaan altijd wel dat het superspul is voor slechte hoornkwaliteit. Overal waar 'te' voor staat is niet goed, dus je kan het best wel eens gebruiken maar niet te vaak!

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: manenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:26

dierfysio schreef:
vet op de hoeven sluit ze af voor vocht. dus ze worden in prinbcipe juist droger/brokkeliger ervan...
wat wel helpt? goede verzorging (incl. juist bekappen), soms op natte zand zetten (dat zorgt ervoor dat de voeten juist vocht opnemen). vetten helpt dus niks, of zelfs averechts.

manenvet heet in de winkel hoefvet en is inderdaad wat bovenstaande post al zegt: manenvet van dode paarden.



Ben ik het helemaal mee eens! Ja