hoe stijf paard weer soepel maken (lang verhaal).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

hoe stijf paard weer soepel maken (lang verhaal).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 19:05

Ok nogal lang verhaal, maar wil het graag zo compleet mogelijk hier neer zetten om ideeen van jullie te horen wat voor oefeningen ik haar kan laten doen om soepeler te worden.

Komt ie Haha!
Mijn merrie Feline heeft in 2002 een scheurtje in een hoefbeentje gehad. Dit is eind 2002 door een DA geconstateerd door middel van rontgenfoto's. Deze DA was toen nogal negatief over de prognose, het was nogal een scheur (lees een X ik heb de foto's gezien) Goed op aanraden van een kennis ben ik Osteocure gaan geven, en ze bleef onregelmatig maar wel wat beter dan in het begin na de scheur.
We hebben begin 2003 hernieuwd foto's laten maken en daarop was te zien dat de scheur volledig was genezen. Maar DA kon nog niet aangeven in hoeverre de pezen wat afgekregen hadden en er artrose zou ontstaan. Lien bleef licht onregelmatig en we hebben haar toen laten dekken. Met tussenpozen werd het steeds iets beter en weer slechter, echt op en af. soms zo kreupel als het maar kon en weer op naar rad maar stijf.

Zo is het gebleven tot dit jaar, begin dit jaar had ik zoiets van hmmmm ze is rad (en al langer) maar tis net een strijkplank. En aangezien ik zo verschrikkelijk gek met dr ben, weer op naar de DA. Deze keer een andere hier in Duitsland. Hij heeft de foto's van de andere DA gezien en nieuwe gemaakt, de scheur was super geen enkel probleem, en geen artrose of wat dan ook. Hij heeft dr ook echt van boven tot onder, en van binnen tot buiten omgekeerd.
Warmtescan gemaakt en daar bleek dat ze 4 hete plekken over dr rug had. Chiro bij geweest en die heeft dr rug weer "los" gemaakt. Daarna liep ze al iets beter maar nog niet goed. en dus echo gemaakt, bleek ze in hetzelfde been als de scheur, een verkalking tussen 2 spieren te hebben. Die is behandeld met Shockwave therapie, 3 keer. Weer iets beter maar nog zag ik iets (en de DA ook hoor Knipoog we hebben heerlijk kritisch naar dr staan kijken) Hij gaf toen aan rustig met dr te gaan wandelen en op die manier op te bouwen.

Dat ging in zoverre goed dat als ik 1 dag gelopen had ze de volgende toch weer licht onregelmatig was. Daarbij voelde ik gewoon 4 ontzettend harde plekken op dr hals en halsaanzet. Madam stresskip zat zichzelf dus helemaal op te vreten dat ze wat ging doen. Ze wil veel te graag en is in dr hoofd nog steeds bang dat dat been zeer doet.

Wat ik dr ook niet echt kwalijk kan nemen al met al heeft het hele verhaal wel 4 jaar geduurd.
Maar goed, nog weer overlegd met de DA (die man word echt rijk van mij Clown ) en hij heeft dr homeopatische spierverslappers voorgeschreven. Hmmm en dat spul werkt als een speer Haha! Na een week met dat spul heel rustig aan begonnen met wat stappen aan de hand. Na een aantal dagen ook begonnen met draaien om zowel voor als achterhand, daar heeft/had ze behoorlijk moeite mee omdat ze zo stijf is. Rustig begonnen met een paar pasjes om (zeg maar 90 graden) en steeds verder gewerkt van daaruit. Ook aan de hand wijken paar pasjes ed. En ondertussen ook aan de longe stappen en draven over cavalettiebalken.
Daarnaast om de 2 dagen na het "werk" strech en rekoefeningen. En ik zie dr elke keer beter en ruimer gaan lopen.

Vanwege de hele geschiedenis ben ik natuurlijk heel voorzichtig, en wil dr niet over de toeren helpen omdat ze al zon stresskip is. Maar eergister gaf ze, toen ik weer eens op dr zat eigenlijk wel heel duidelijk aan dat ik te voorzichtig ben Haha! Als ik dr al reed was het in stap en buiten kleine stukjes. Meestal bleef het bij wandelen en heel voorzichtig een beetje longewerk. Maar toen liet ze zich heel aardig rijden en wilde graag stappen draven en zelfs galoperen.
Ze wil dus heel graag, staat ook altijd met dr smoel vooraan bij het hek van "mag ik vandaag??" Pling En wil best boos worden als zij niet mag en ik met een ander ga rijden.

Het grootste probleem is nu eigenlijk de balans, ze wagelt naar alle kanten. En haar beweging is nu zo dat de achtervoet in stap een hoefbreedte achter de voorhoef komt. In draf nog iets verder erachter. En ik zoek dus oefeningen waarbij ze rustig blijft maar die toch haar helpen losser te worden. Ik zeg er wel bij dat ze een Painthorse is en dus nooit de beweging van een kwpn-er zal krijgen, hoeft ook niet. Maar voor de blessure kon ze veel ruimer lopen dan ze nu doet.

Iemand ideeen voor oefeningen????

8nnemiek

Re: hoe stijf paard weer soepel maken (lang verhaal).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:58

Wat een pech hebben jullie gehad zeg!
Hoe is ze buiten? Zijn er lange stukken veldweg ofzo? Lange rechte stukken zijn altijd goed om de balans weer wat terug te vinden.
Longeren is juist vrij zwaar voor de benen, dus dat zou ik niet al te veel doen denk ik.
Wat balkjes draven kun je wel proberen, dat wordt ook vaak bij jonge paarden gedaan om hun evenwicht te vinden, helpt bij jullie misschien ook wel.

silvester

Re: hoe stijf paard weer soepel maken (lang verhaal).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:19

Rina, heb je dit topic al gezien.
Ik weet wel dat het ver weg is voor jou, maar zal dat "zwemmen" ook niet iets voor Feline zijn?