Nagel ijzer los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Nagel ijzer los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 22:28

Hoi hoi,

Ik kwam vandaag bij mijn troela op stal en met het uitkabben van haar hoeven merkte ik dat 1 van de nagels in de ijzers los zit. Hij kan ongeveer een halve centimeter op en neer, maar aan de buitenkant is de nagel nog wel omgeklapt. Hij valt er dus niet uit en het ijzer zit nog met 7 andere nagels goed vast. Ik heb geprobeerd om de nagel weer aan te drukken met een waterpomptang, maar dat lukte me niet.

Wat advieseren jullie, nagel eruithalen, proberen vast te slaan met een hamer of de hoefsmid erbij?

Ze loopt overigens niet kreubel en het ijzer zit nog vast, normaal gesproken zou ze over een weekje of 4 bekapt moeten worden en ik vind het eerlijk gezegt zonde om de hoefsmid voor 1 nagel te laten komen en ze vervolgens te laten bekappen en nieuwe ijzers onder te laten zetten.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: Nagel ijzer los

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:00

Ik zou de nagel eruithalen met een tangetje. Als de overige nagels nog prima vastzitten, moeten deze het ijzers vast kunnen houden. Als je hem vast slaat zelf en je zet hem op een verkeerd punt vast loopt je paard dalijk wel kreupel.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Nagel ijzer los

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:26

De niet (omgebogen stukje) afknippen, en de nagel er uittrekken.
Even controleren of het ijzer nog vastzit, en klaar!

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Nagel ijzer los

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:49

ben het met t bovenstaande eens! suc6 ermee!

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Nagel ijzer los

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:38

Eventjes het 'haakje' er aan de bovenkant afknippen en hem er uit trekken. 7 nageltjes is zat om een ijzer op z'n plek te houden(die van mij loopt met 4 nageltjes en heeft er nog nooit wat vanaf gehad).

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: Nagel ijzer los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:52

Thanx allemaal voor jullie reacties, ik heb de nagel met succes verwijderd en het ijzer zit nog "ijzersterk" vast Lachen