brokkelhoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noppie

brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 09:48

Ons paard heeft achter enigszins last van brokkelhoeven. Voor staat hij op ijzers. Hij loopt een groot deel van de dag op het land en we rijden hem zowel in de bak als op buitenrit (zoveel mogelijk berm en af en toe over straat). Gelukkig scheuren de hoeven niet al teveel in, maar hij heeft er steeds flapjes aan. De hoefsmid vijlt het zo vaak mogelijk bij. Ik vet ze regelmatig in en spoel ze ook regelmatig schoon/nat. Ik zit er zo langzamerhand aan te denken om hem achter ook op ijzers te zetten. Maar ik begrijp dat de meningen daarover verdeeld zijn met brokkelhoeven, sommige hoefsmeden raden het af en anderen juist aan. Natuurlijk ga ik hierover info vragen aan mijn hoefsmid, maar ik zou eerst graag wat ervaringen weten van andere paardemensen. Dan kan ik die meenemen in mijn besluit. Ok heb ik gelezen dat Kerabol ontzettend goed moet zijn om van binnenuit het hoefprobleem aan te pakken, beter dan Biotine? Daar wil ik ook wel graag meer over weten. Tips en ervaringen zijn welkom!!!!!

_Emm_

Re: brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:53

mijn buurmeisje had ook dat kerabol om haar paard te geven, en die werd ook op ijzers gezet. zonder resultaat... eerder dat het alleen maar erger ging brokkelen door de nagelgaten. dus toen van de ijzers af en is ze gaan natuurlijk bekappen. (de kerabol gaf ze soms nog wel is) de hoeven zijn weer helemaal super! maar de ijzers hebben dus eigenlijk bij haar het tegengestelde effect gehad...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:35

als je de hoeven afspoelt, maak je ze wel goed droog daarna of vet je ze dan in? want als je dit niet doet loop je de kans dat de hoeven uitdrogen en gaan brokkelen/scheuren. Misschien dat teer helpt tegen het verder brokkelen. werkt bij mijn paard iig wel

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:37

Probeer NAF hoefvocht eens, dat heeft bij mij heel erg geholpen! Te verkrijgen bij oa de paardendrogist (www.paardendrogist.nl)

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 11:04

Jazeker, natuurlijk zorg ik dat van mijn kant de hoeven ook goed worden verzorgd. Ik gebruik ondertussen een eigen middeltje (olie-azijn), dat werkt goed. De vochthuishouding in ed hoeven is volgens mij ook aardig op orde. Maar de flapjes blijven ontstaan....

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:13

Als je paard echte brokkelhoeven heeft is hier niks aan te doen, ondanks vet, teer, water, etc. Ik heb er eentje, die had zelfs een barst in één voorhoef tot bijna bovenaan. Hij staat nu op 4 ijzers en nu na 3 jaar is die barst eruit door al die jaren constant op ijzers te staan. Nog steeds heeft die van die 'flapjes' die los gaan, maar die vijl ik zelf af met zo n smid vijl. En dan om de 6 weken ten laatste zeker opnieuw laten beslaan ...

Mocht jij een product vinden dat toch goed zou werken, dan hoor ik t graag van je!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:51

Kerabol smeer je niet op de hoeven, maar doe je door het voer, ik geef het al een half jaar, ben aan de 2e fles bezig nu.
Het is niet iets dat je af en toe moet geven, maar consequent iedere dag weer.
Dan zie je heel snel resultaat, zowel de hoefkwaliteit verbetert aanzielijk, de hoeven worden sterker en elastischer en brokkelen dus minder als de kwaliteit van de vacht en staart/manen gaan er zichtbaar op vooruit.
Ik vind het een perfect product en ik heb ruim 4 maanden met 1 fles gedaan (van 60 euro)

Enigma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:56

Het paard van mijn vader heeft er nogal eens last van aan z'n voorhoeven (waar wel ijzers onder zitten, maar dat maakt geen verschil bij hem). Wat bij hem erg goed werkt is iedere dag na het rijden de hoeven schoon maken met water en daarna lekker dik 'invetten' met zonnebloemolie - lekker goedkoop huis- tuin- en keukenmiddeltje en het werkt hartstikke goed Lachen

daf100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:59

hoeven juist niet invetten maar nat maken met water is beter Ja

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 15:23

Ik gebruik nu een eigen gemaakt mengseltje van olie met azijn en dat werkt idd goed. Nu heb ik via een andere weg ook een tip gekregen. Hooflyfe van de paardendrogist voor door het voer, dus net zoiets als Kerabol, dat lijkt ook niet gek, heeft iemand daar ervaringen mee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:34

regelmatig vijlen voorkomt ook brokkelen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:59

Citaat:
Hooflyfe van de paardendrogist voor door het voer, dus net zoiets als Kerabol, dat lijkt ook niet gek, heeft iemand daar ervaringen mee?

geweldig spul! Neem dat maar van me aan Haha!

keratex om de hoeven te laten harden

Goed nathouden en niet oliën.

En inderdaad steeds een beetje bijvijlen Lachen

naomi1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:24

Misschien zou je Biotine kunnen proberen..? ook bij de paardendrogist te koop (maar meestal ook wel bij ruitershops)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:27

Keratex hoofhardner
daar heb ik hele goede ervaring mee Ja

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:44

Smystique schreef:
Citaat:
Hooflyfe van de paardendrogist voor door het voer, dus net zoiets als Kerabol, dat lijkt ook niet gek, heeft iemand daar ervaringen mee?

geweldig spul! Neem dat maar van me aan Haha!

keratex om de hoeven te laten harden

Goed nathouden en niet oliën.

En inderdaad steeds een beetje bijvijlen Lachen

Bedankt, daar kan ik wel wat mee. Ik denk dat ik deze combi maar eens ga proberen. Maar ik kan op het internet niet vinden waar ik aan het merk Keratex kan komen, kan iemand mij dit vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:05

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:27

runningkawa schreef:
http://www.jordenshippo.nl/

Vul links onder in het schermpje ff keratex in, dan ben je meteen op de goede pagina

Ik heb het onertussen ook gevonden en besteld, bedankt voor de tip!!!! Knipoog