Stijfheid

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefske

Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:16

Hallo.

Mijn 22-jarige verzorgpony is sinds een tijdje erg stijf. Eerst is het met behulp van medicijnen *van de duivelsklauw* en rustig bewegen weer goed gekomen. Maar nu heeft ze 2 weken stilgestaan en is het nog erger dan het was. In het begin lag ze erg veel en kon ze echt nauwelijks lopen. Nu heb ik haar gelukkig een tijdje niet zien liggen en lopen gaat ook heel iets beter. Maar je kan wel zien dat ze pijn heeft. Ze heeft nu de medicijnen weer, alleen ze moet eigenlijk wel in beweging blijven, dus we proberen met haar te wandelen. Alleen dit gaat zo moeizaam, stapje voor stapje en we moeten haar ongeveer aandrukken zodat ze vooruit komt. Als ze eenmaal eventjes heeft gelopen gaat het wel weer, maarja, dan moet ze wel beginnen met lopen. We spoelen nu ook regelmatig haar benen af. Nu weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen, wel met haar blijven lopen of juist niet omdat het zo moeilijk gaat. Wat me ook nog is opgevallen is dat ze boven haar ogen waar normaal gesproken kuiltjes zitten, nu een beetje bulten zitten. Het voelt alsof hier vocht in zit. Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? Er is nu besloten dat we afwachten of de medicijnen aan gaan slaan en dat ze weer vooruit gaat. Is dit niet het geval dan moet ze helaas in geslapen worden. Verdrietig

xx eva

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:23

is ze misschien hoefbevangen???

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:48

Kan het ook geen maandagziekte zijn? Dan zijn ze ook heel stijf. Maar ik weet niet of ze dat ook zo lang achter elkaar kunnen hebben..
Stukje van internet:
Maandagziekte of tying up is een spierprobleem dat vooral voorkomt bij paarden die de dag ervoor niet gewerkt hebben, terwijl het voerpatroon niet veranderd is. Het kan heel ernstig en soms zelfs levensbedreigend zijn. Maar meest gaat het om een lichtere vorm. Paarden met tying up zijn stijf en willen liever niet lopen.

Schakel de dierenarts in bij het vermoeden van maandagziekte en houd het dier op temperatuur met dekens. Na een aanval moet het werk heel langzaam weer worden opgebouwd, want er is een grote kans op herhaling. Aanpassingen aan het voer kunnen een volgende aanval helpen voorkomen. het kan bij een zware vorm van maandagziekte gebeuren dat het paard ook bijna niet meer kan lopen.