Als ijzer los is nog wel rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:06

Hoi, gister kwam ik erachter dat mijn paard de voorhoefijzers iets los heeft zitten. ik heb de hoefsmid al gebeld(nam niet op) en gesmsed,maar nog niks van hem gehoord. Kan ik dan wel gewoon rijden vandaag en morgen of tot wanneer de hoefsmid tijd heeft?

peetjhu
Berichten: 281
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:11

ik denk dat zolang het ijzer niet helemaal loshangt je nog best kan rijden, alleen is het niet echt goed voor het paard zn voeten.
zou wel gewoon rustig aan doen, kom er ook weleens achter bij mn bels dat het ijzer los zit als ik buiten rijd maar dan rijd ik lekker rustig verder.
zou in ieder geval niet veel gaan galopperen of springen ofzo. en zo snel mogelijk de hoefsmid bellen...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:28

Gewoon niet rijden,dadelijk zijn er happen hoef uit!

Is dat nou zo moeilijk om je paard een dag te laten staan? Boos!

sjoffie
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:31

ik zou ook het risico niet nemen

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:36

Tsja, hoe los is los? Als er een klein beetje beweging in zit kun je er best nog een paar dagen mee rijden, maar als het zo los zit dat het onder het rijden kleppert als een stel castagnettes kun je dat idd. dan maar beter even niet doen. Heb je niet iemand in je omgeving die in afwachting van de smid een noodreparatie kan uitvoeren? De nieten een beetje aantrekken, of misschien zelfs een paar nagels vervangen?

peetjhu
Berichten: 281
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:36

ja zoiets bedoelde ik ook ericprast. of misschien de lip even een beetje aantikken wil ook wel helpen.

bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:37

Ligt eraan hoe los ie zit, als het meevalt kun je best nog wel rijden.

_karin_

Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:18

Hmm.. ik zou er wel even goed over nadenken. Goed kijken hoe erg het is, en bij twijfel longeren en kijken hoe erg het is. Lachen

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:23

Armaris schreef:
Gewoon niet rijden,dadelijk zijn er happen hoef uit!

Is dat nou zo moeilijk om je paard een dag te laten staan? Boos!

Ben het hier helemaal mee eens, is het nu zo erg om even te wachten.......
Stel je gaat wel rijden of longeren en hij schiet wel los of dubbel .........ik wil niet weten wat er allemaal kan gebeuren, wat er al gezegt werd je kan er stukken hoef mee eraf trekken en dan kun je een hele tijd niet rijden.

Zal gewoon even wachten en de hoefsmid vragen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:25

Ik zou niet rijden. Zo'n ijzer kan alleen maar losser gaan zitten met alle gevolgen vandien. Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard gewoon complete stukken hoef mist vanwege een los ijzer en toch gaan rijden daarmee.

Rosaa

Berichten: 517
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:28

Ik zou ook niet rijden.. Onze buurman is toen wel gegaan en die had inderdaad allemaal happen uit de hoef of hoe dat ook heet .. Zag dr niet echt gezond uit.

hafgirl15

Berichten: 1157
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:29

als het echt heel los zit zou ik er niet mee gaan rijden, je kan het ook zelf even eraf halen. Ik rijd overigens gewoon als het ijzer niet al te erg los zit.

Boreas
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:25

Zelf rij ik nooit als mijn ijzer los zit, het risico dat hij een stuk hoef erdoor kan kwijtraken vind ik te groot.
En voor dat ene dagje zet ik hem dag gewoon in de paddock.

En als ik het ijzer in de bak zou verliezen en de nagels zitten er nog in kan er een ander paard er misschien verwondingen aan over houden.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:28

Ik heb weleens gereden met los ijzer.
Maar dan zit het ijzer nog niet los los.. zeg maar.

Dan kan je dus niet zien dat hij los zit, maar je hoord een ander geluid als je over de straat loopt..
Dit is dan zo minimaal dat het rijden nog kan.
Maar als hij los los zit (dat je met je vingers het ijzer licht kan bewegen) dan raad ik je af om te rijden!
En als je hem naar buiten doet en je weet dat hij gek kan doen zou ik even een springschoentje omdoen.

(doe dit niet als hij de hele dag buiten staat, want dan kan hij irritatie plekken krijgen)

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:52

Ik zou het niet aanraden.
Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen dan dat het straks wel fout gaat.

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 05:33

Als het ijzer los zit moet je niet door rijden. Hierdoor kan het ijzer loschieten, en dat kan voor allerlei vervelende situatie's zorgen. Ik zou de hoefsmid even bellen om een nieuwe eronder te laten zetten en de oude te verwijderen.

En inderdaad dan maar even een dagje op stal, een paard met brokken uit de hoef of een blessure zit je natuurlijk ook niet op te wachten

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:51

oke.. heb inmiddeld de hoefsmid te pakken kunnen krijgen en hij komt vrijdag,hij kon niet eerder.. de ijzers zitten niet super los,je kunt het iets bewegen met je vingers en als ze loopt hoor je het iets.. maar anders longeer ik even om te kijken hoe erg het is. En anders rijd ik niet (ik kan mijn paard best wel een dag stil zetten hoor!) Maar eigenlijk heb ik woensdags ook ltijd les,maar die moet ik dan ook maar afzeggen. Bij mij op stal rijden ze wel altijd door als het ijzer iets los zit,daarom vroeg ik het ook even op bokt.

Leoniee
Berichten: 1490
Geregistreerd: 07-12-04

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:19

Als hij maar een beetje los zit kan je best rijden, maar gewoon rustig aan.
Mag ik vragen trouwens waarom je niet zou rijden maar wel longeren? Dan kan je net zo goed even rijden (stappen en draven?) als longeren toch?

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:00

Ik zou niet rijden, maar hoefsmidje bellen... Tong uitsteken

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:02

longeren, omdat ik dan kan zien hoe los het zit en of hij er ook last van heeft met lopen.. ALs ik erop zit kan ik dat niet zien..

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:19

als je ijzer iets los zit kun je gerust rijden hoor..
vind sommige reacties hier nogal overdreven...meteen n boze reactie van dat je je paard niet even stil kan laten staan..
vraag eerst een door naar meer informatie,hoe los t ijzer nu wel niet zit bvb..
maar ga niet meteen hier verwijten neerknallen en zeggen dat er happen hoef verdwijnen etc... dat is dus helemaal niet van toepassing als het ijzer ietsjes los zit.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:10

Dat had ik ook een keer met Sanja. Het ijzer wiebelde een heel klein beetje en toen heb ik gewoon gereden. Het kan best nog wel voor 1 uurtje als het ijzer een heel klein beetje loszit. Ik zou wel meteen de hoefsmid bellen en zorgen dat het de volgende dag weer vastzit, maar nog een keertje rijden kan volgens mij niet echt kwaad. Je zou misschien springschoenen om kunnen doen zodat hij het ijzer niet verder eraf kan trappen met zijn andere voorhoef.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:08

Ik vind het gewoon egoïstisch,het ijzer zit niet voor niets los en kan bij elke beweging losschieten

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:36

Armaris schreef:
Ik vind het gewoon egoïstisch,het ijzer zit niet voor niets los en kan bij elke beweging losschieten

Wat een onzin, het ligt er maar net aan hoe los dat ijzer zit. Als er een klein beetje beweging in zit valt het er heus nog niet zomaar af. En ik vind het tamelijk onbeschoft om iemand die je helemaal niet kent gewoon maar even egoïstisch te noemen omdat je het niet met hem of haar eens bent.

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re: Als ijzer los is nog wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:40

lip aantikken Knipoog helpt!