Kreupelheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
black_light

Berichten: 1734
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: NH, Warmenhuizen

Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:26

Hoi,

Ik heb een E-pony van 15 jaar een ruintje, ik spring er vrij veel mee en hij is goed in conditie.

Maar vanaf de winter is hij eigenlijk steeds meer kreupel, niet heel erg soms ook bijna niet zichtbaar.
Het geneest heel langzaam, ok hij is 15 maargoed.
Hij heeft het de laatste tijd gewoon steeds vaker en om steeds kleinere dingetjes zoals;
Donderdag had ik springles, hij voelde al niet zo heel goed maar mijn instructeur zij ook nét aan.
Toen ik begon met inspringen tikte hij een balk aan met zijn achterbeen, en liep daarna gelijk niet meer goed.
Ook is hij een keer kreupel geweest, toen zij de DA dat hij bekapt moest worden, maar hij is hier eigenlijk nooit gevoelig voor geweest. Maar daarna was het wel weer over, dus misschien toch?
En nog een paar keer, de laatste tijd heeft hij het dus steeds vaker, en ik vertrouw het gewoon niet meer.

Wat moet ik doen? Gewoon een DA erbij halen of naar een kliniek die gespecialiceerd zijn in kreupelheid, en ook foto's kan maken, omdat ik bang ben dat de DA er weinig van kan zien/voelen enz. enz.

Of valt het allemaal wel mee?
Wie heeft dit nog meer, of weet iemand wat dit te betekenen heeft?
Alvast bedankt voor jullie hulp. Knipoog

Rocco1

Berichten: 1462
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:50

ik zou het 2 weken aankijken.. alle dingen opschrijven waar hij moeite mee heeft en of het veranderd door bijvoorbeed een andere oefening te doen. misschien kan iemand bij jou op stal een buigproef doen. zo kun je zelf kijken of er misschien iets mis is in de benen.. houd zeg maar een dagboek bij.

ik ga dit ook doen en heb dit als advies gekregen van een stagenoot die ook kampte met terug kerende kreupelheid.

als je van plan bent naar de kliniek te gaan kun je je dagboek mee nemen en heb je een duidelijk overzicht voor hen en voor jezelf Lachen

succes

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:53

Inderdaad het bovenstaande doen, kan nooit kwaad ook niet voor jezelf. Verder zou hij ook last van zijn rug kunnen hebben. Na het springen kan hij extra last krijgen daarvan en gaat kreupel lopen. Maar eerst onderzoeken of het niks anders is. daarna verder kijken. Bij mij bleek het ook in de rug te zitten, terwijl we naar de benen.

black_light

Berichten: 1734
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: NH, Warmenhuizen

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:23

Ok, ik weet ongeveer wat er allemaal gebeurd is enz.
Hij had niet na het springen er last van maar soms er voor en moest ik gewoon stoppen met mijn les omdat het niet meer ging.
Maar goed, we gaan toch even een afspraak maken met een kliniek. Knipoog

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:28

Als de kreupelheid telkens aan hetzelfde been terug komt zou ik dat op die leeftijf zeker laten onderzoeken en even een foto schieten.

het is tooch de leeftijd voor beginnende slijtage en hoe eerder je dat weet hoe beter je er mee om kan gaan. Dan heb je langer pijnvrij plezier van je pony.

Succes

black_light

Berichten: 1734
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: NH, Warmenhuizen

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:38

Riant schreef:
Als de kreupelheid telkens aan hetzelfde been terug komt zou ik dat op die leeftijf zeker laten onderzoeken en even een foto schieten.

het is tooch de leeftijd voor beginnende slijtage en hoe eerder je dat weet hoe beter je er mee om kan gaan. Dan heb je langer pijnvrij plezier van je pony.

Succes


Idd je heb gelijk!
Hij is al wat op leeftijd en zó snel geneest het niet meer op zijn leeftijd.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:07

He Machteld.
Dit had Black ook toen ik hem nog reed tegen mij is verteld dat het door het springen kwam toen de vorige eigenaar er niet meer op springde ging het steeds beter ik weet natuurlijk of dat nog steeds zo is maar vond dat je dit toch moet weten. Black was vroeger vaak kreupel zowel achter als voor. Als je nog vragen heb moet je me maar pben

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:10

Is het bewegings kreupelheid of is het belastings kreupelheid??

bewegings kreupelheid:
Het paard is bijvoorbeeld rechtsvoor kreupel,
Dan zie je dat als je op de linkerhand rijd..

Belastingskreupelheid:
Als je paard kreupel is aan haar rechter voor voet zie je dat als je op rechts rijd heel goed.
Dan valt hij op zijn binnen been!

Toch??
Of was het andersom??

Volgens mij was het zo.

black_light

Berichten: 1734
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: NH, Warmenhuizen

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:44

BlacKjee schreef:
He Machteld.
Dit had Black ook toen ik hem nog reed tegen mij is verteld dat het door het springen kwam toen de vorige eigenaar er niet meer op springde ging het steeds beter ik weet natuurlijk of dat nog steeds zo is maar vond dat je dit toch moet weten. Black was vroeger vaak kreupel zowel achter als voor. Als je nog vragen heb moet je me maar pben



Ok dat wist ik nog niet, alleen wist ik dat hij toch een peesblesure heeft gehad?
Ik heb 1 keer in de week springles, en dat is soms behoorlijk intensief.

daantjuhhh schreef:
Is het bewegings kreupelheid of is het belastings kreupelheid??

bewegings kreupelheid:
Het paard is bijvoorbeeld rechtsvoor kreupel,
Dan zie je dat als je op de linkerhand rijd..




Als ik op op linkerhand rij dan voelt zijn achterbinnenbeen niet goed.. Scheve mond
(Hij heeft het volgens mij 1 keer voor gehad en voor de rest alle keren achter).

Ik heb donderdag een afspraak bij een kliniek, daar gaan ze eerst kijken welk been het precies is en dan verdoven ze het en kijken waar het vandaan komt.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:42

Dan zou het denk ik belastingskreupelheid moeten zijn..
En of het waar is weet ik niet, misschien kan iemand anders hier op bokt dat bevestigen of juist niet.
Maar belastings kreupelheid zit volgens mij vaker onder in het been.
En bewegingskreupelheid zit vaak in de schouder..

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:56

Als het been echt kreupel is f je weet het niet zekker moet je even voor dat je erop gaat even naast het paard lopen en paar rondjes goed warm stappen dat het been warm is en soepel.

black_light

Berichten: 1734
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: NH, Warmenhuizen

Re: Kreupelheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 22:23

Ok.