kreupel door modderig land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

kreupel door modderig land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 10:39

Mijn paard staat zonder ijzers dag en nacht op het land. Door de regen van de afgelopen tijd is het rond de ingang van het land een baggerbende (de rest van het land is wel goed). Helaas kan ik daar weinig aan veranderen: ik sta op een manege dus heb niks over het weidebeheer te zeggen.

Mijn paard loopt altijd al wel voorzichtig in die modder, en als ik hem eruit haal met een hoop aangekoekte modder onder zijn hoeven dan loopt hij erg gevoelig totdat de hoeven uitgekrapt zijn. Helaas was dit gister niet het geval: ook na het uitkrabben liep hij niet lekker, in de draf liep hij onregelmatig. Hij had geen warme of dikke benen / of warme hoeven, geen gekke wondjes aan de benen, niet gevoelig op de hoeven.

Mogelijke redenen voor het kreupel lopen:
- Nu is het net 8 weken geleden dat hij bekapt is. Op advies van de hoefsmid (2 weken geleden) zou ik nog 2/3 weken wachten met het bekappen. Ik zat van de week te twijfelen, maar hij liep goed, dus ik probeerde het nog 1 weekje Wellicht is het nu toch tijd voor het bekappen, maar waarom dan opeens van de 1 op de andere dag kreupel?
- Door de modder heeft hij zich verstapt / verrekt, hij wilt namelijk wel eens door de wei rennen en kan daarbij best wel een sliding gemaakt hebben of iets dergelijks.

Vanochtend ben ik hem ff gaan controleren, want anders kon ik meteen de hoefsmid bellen voor het bekappen op een eerder tijdstip (sowieso komt hij woensdag). Hij liep nu echter niet meer kreupel. Eerste paar passen wel wat kort, maar daarna gewoon goed. De stalgenoot die voor mij keek gaf mij het advies hem helemaal van het land te halen, volgens haar loopt hij niet rad doordat hij zo voorzichtig en kort door de modder strompelt. Het was haar ook al opgevallen (wei ligt langs oprijlaan).

Nu dus mijn dillema: moet ik mijn paard op de wei laten of nu al binnen halen omdat hij wellicht door die modder niet helemaal rad gaat lopen?

Voorlopig kijk ik het nog even aan, hij is pas 4, en heeft het super naar z'n zin buiten, maar als hij nou echt kreupel blijft lopen...

Jellie

Re: kreupel door modderig land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:36

Best moeilijk om zo over iets te oordelen...
Je hebt idd kans dat hij, als hij vaak gek doet, zich verzwikt/verstapt heeft en daardoor kreupel is geworden.
Verder was er niets te zien dus, geef vechtplekken ofzo?
Ik zou even afwachten tot de smid geweest is. hem om advies vragen.
Loopt hij daarna niet goed zou ik een afspraak met de kliniek maken...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:43

Maar vandaag liep hij dus al niet meer kreupel. Dus lijkt mij dat het echt komt doordat hij wat moeizaam loopt in de modder...

Ik wacht inderdaad wel even af wat de hoefsmid zegt, waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat hij ook op kleine steentjes wat gevoelig loopt door een dunne zool.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:56

ik denk eerder dat hij kreupel liep omdat hij zich verstapt had
ik heb er namelijk nog nooit van gehoord dat een paard kreupel loopt doordat hij door een stukje modder moet, tenzij er kleine steentjes of andere scherpe dingentjes in de modder zitten
als hij idd dunne zolen heeft dan kan het kloppen dat hij wat gevoelig loopt als er veel zooi onder zit maar dat moet over zijn als je et er onder uit gehaaldt hebt.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 04:41

de wei is op het ogenblik best gevaarlijk de paarden /ponys glibberen zich rot ,ze schoppen met de benen tegen elkaar,
als ik de paarden nu even in de wei zet dan hebben ze bandages strijklappen ,strijkring alles om.
veiligheid voor alles.
als ze een schuivermaken in die gladdigheid ,kunnen ze van alles mankeren.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 08:58

Ja, hij zal zich wel verstapt hebben door het glibberen of net rot geraakt door een weidegenoot. Daar zal ik maar vanuit gaan, aangezien hij gister weer goed liep.

Beenbescherming doe ik hem niet om, hij staat dag en nacht op het land namelijk.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:18

Ik vind het ook moeilijk ZO te beoordelen.
Maar ik denk dat je paardje zich verzwikt heeft of een trap van een ander paard heeft gekregen. Zeker in de "vliegentijd" kunnen de paarden nog wel eens een sprintje trekken door het land om van die vliegen af te komen.

ALS je inderdaad kan zien of ie kreupel is en WAAR een verdikking zit, dan zou ik hem GOED en LANG afspuiten ofp die plek en gewoon weer in het land doen. Het is niet goed dat een paard met een dusdanige aandoenig STOKSTIJF op stal laat staan. Het KAN zijn dat je paardje een hoefzweer heeft. Die kun je NU niet zien maar de hoefsmid kan wel met een visiteer-tang even de hoeven testen! Kan je DAT in ieder geval uitsluiten.

Om erachter te komen of ie ECHT NIET meer kreupel is, is hem even te longeren op BEIDE zijdes en daarna even een klein stukje op de stenen longeren. (EVEN maar!) Om te checken of ie echt niet meer kreupel is. Maar longeer hem wel EERST op het zachte zodat ie even warm kan lopen. Zo worden de paarden ook Klinisch gekeurd. (behoorlijk wat intensiever doen zij dat!)

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:27

mijn paard heeft op het moment precies het zelfde, verzwikt in de wei, ik heb haar nu op 3 weken rust staan; geen boxrust, ze staat rustig een paar uur in de paddock, en verder 2x 10 minuten stappen, en een ontstekingsremmer,
longeren absoluut niet. rechte stukken stappen, ( dit is mij verteld bij de da)

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:29

ooja; bij mij is het nu ongeveer 1,5 week geweest, eerst kreupel, 2 dagen niet, weer kreupel, 3 dagen wel, 1 dag niet.
ik zou niet te snel naar de dierenarts vliegen, als je geen verdikking oid ziet, kan het niet iets heel ernstigs zijn, alleen zorg dat je het niet te veel belast.

solly9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:31

heeft hij geen mok door de modder heeft mijn pony ook vaak als ze in de modder loopt dan loopt ze ook kreupel dus

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:36

Nee hij heeft geen mok, en liep na die ene dag ook niet meer kreupel, gek genoeg, maar ik ben er natuurlijk wel blij mee! Hij loopt nog steeds moeizaam als hij met vieze hoeven van het land komt, maar nadat ik de modder eruit krap loopt hij weer goed.

EsSmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:24

Ben je al naar de dierenarts geweest maar het ligt er ook aan hoe diep de modder is het kan inderdaad ja, het ligt er ook aan of het een groot of klein paard is, als het een klein paardje is dat kan het misschien wel te zwaar zijn...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 09:19

EsSmee schreef:
Ben je al naar de dierenarts geweest maar het ligt er ook aan hoe diep de modder is het kan inderdaad ja, het ligt er ook aan of het een groot of klein paard is, als het een klein paardje is dat kan het misschien wel te zwaar zijn...

Kijk eens een berichtje terug Knipoog hij loopt goed nu.

het is inderdaad geen groot paard, maar wel 1,60 hoor, zal toch geen verschil maken met de modder?