Ontsteking in de hoef

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firesolo
Berichten: 186
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: gouda

Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:01

Mijn paard loopt al een aantal dagen behoorlijk kreupel. Nu heeft de hoefsmid er naar gekeken en denkt dat er een ontsteking in zit. Maar dan wel zo hoog dat hij het niet weg kan snijden. De hoef is erg warm. Nu komt het als het goed is vanzelf naar buiten, waarschijnlijk bij de kroonrand. Ik moest hem in de soda zetten, dit ging niet lukken, dus nu heb ik zijn voet ingepakt met spons met sodawater en natte handdoek en plastic zak, dit blijft er dan vannacht omzitten. Ook moest hij volgens hem veel bewegen, stappen kan hij nu zonder kreupel te lopen, dus stappen op de weg. Heeft hier iemand nog tips of opmerkingen over en weet iemand hoelang dit kan duren, de hoefsmid wist het me niet te vertellen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:06

Het enige wat je nog zou kunnen doen is laurier zalf op de kroonrand smeren.Daar wordt de kroonrand heel zacht van en kan de ontsteking eerder naar buiten doorbreken.Sterkte met je paard het zal best wel veel pijn doen!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:22

Er zijn ook speciale hoefzakken ter verkrijgen. Deze blijven langer heel dan een plastic zak, en je kunt er meer vocht ingieten, zodat het ook beter kan weken. Laurierzalf op de kroonrand is ook een goede. Mocht je door de soda heen zijn, dan kun je ook met biotex weken.

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:32

badedas werkt ook goed

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:37

Badedas zit parfum in en niet elk paard kan daar tegen!

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:02

De groene Badedas douche (met kastanje-extract oid) wordt ook in brandwondencentrum Beverwijk gebruikt (geloof het of niet!) Is superverkoelend en ontsmettend. Aanmengen met water en in het gat gieten als hij doorgebroken en uitgesneden is. Ik hoop echt voor je dat hij er aan de onderkant uitkomt. Suc6!

Firesolo
Berichten: 186
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: gouda

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:24

Ik begrijp er nu weinig meer van. De hoef is nu helemaal niet warm meer, en zie totaal niks van ontstekingen ofzo. Hij loopt rechtuit heel licht kreupel in draf, op de volte erger. Wat moet ik hier nu mee? Het is dus iets verbeterd sinds de hoefsmid geweest is, maar verder gebeurt er eigenlijk niks.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:37

het kan ook een kneuzing in de zool zijn, dit geeft de zelfde verschijnselen als een hoefzweer, je paard kan tijdens het rijden of in de wei op iets hards getrapt hebben, dit kan een paar dagen tot weken duren, licht eraan hoe gevoelig je paard is.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:19

Bij een ontsteking in de hoef voel je als het goed is een duidelijk kloppend gevoel in de kootholte toch?

Heeft de hoefsmid dat ook genoemd?

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Ontsteking in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:34

Mijn paard heeft dit ook. Lees dit topic maar eens: viewtopic.php?f=3&t=638935&hilit= Hou hem heel goed in de gaten, wij waren nog net op tijd anders had ik haar in kunnen laten slapen!