Beschermers gebruiken bij paard met peesblessure??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Beschermers gebruiken bij paard met peesblessure??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 12:06

Hallo allemaal!

Mijn paardje Donya heeft ongeveer 1.5 jaar geleden een ernstige draadwond opgelopen waarbij een pees volledig gescheurd is. Alles is goed genezen en het gaat prima met haar. Ze is niet kreupel en is in goede conditie.
Omdat ze de drie jaar nadert, ga ik bezig met het inrijden.
Nou hoor ik van verschillende mensen dat het verstandig is met beschermers/bandages te rijden bij paarden met deze ' handicap' omdat dit de spieren in het been beter op zouden warmen.
Ook zou dit goed zijn voor de ondersteuning van de spieren in de benen.
Zelf heb ik nogal mijn twijfels, omdat ik onze andere pony's vrijwel nooit met bandages of beschermers rijd en ik hier nooit problemen mee heb gehad.
Zijn er hier mensen met paarden of pony's waarmee hetzelfde is gebeurd en waarmee zij rijden?

Groetjes, Daphne!

Bruintje_87

Re: Beschermers gebruiken bij paard met peesblessure??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:02

Als je paard het niet nodig heeft zou ik het niet doen.

Mischien kun je het beste overleggen met je da, wat hij ervan vind?
Of je iets om moet doen voor extra steun ofzo.

Maar ik zelf denk niet dat het nodig is, tenzij je paard zich zelf aantikt ofzo.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:23

Ik rijd mijn eigen paarden wel met een peesbeschermer (alleen voor) maar let er altijd wel op dat de benen niet oververhit raken.
Dat is nml. altijd wel het risico als je met beschermers of bandages rijdt.
Voor het gewone werk zijn bandages en peesbeschermers eigenlijk niet nodig. Om het been meer steun te geven zou ik zeker niet naar beschermers pakken omdat je juist zo het been 'zwak' laat zijn.
Het been zal moeten aansterken door het werk. Gewoon goed warming up en cooling down toepassen in je werk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:02

Def schreef:
Nou hoor ik van verschillende mensen dat het verstandig is met beschermers/bandages te rijden bij paarden met deze ' handicap' omdat dit de spieren in het been beter op zouden warmen.

Dat kan helemaal niet, want daar waar peesbeschermers en bandages zitten, zitten geen spieren Haha!
Kijk naar het paard als je ermee bezig gaat, hoeveel risico zie je voor aantikken of iets dergelijks? Ik kan me wel voorstellen dat je geen nieuwe schade over het oude litteken heen wilt hebben. Persoonlijk heb ik niets met beenbescherming, maar ik ken je paard niet, dus kan van hier af niet inschatten of het in dit geval misschien wel zinnig is. Let wel op dat als je beenbescherming gebruikt, dat je zorgt voor goede pasvorm en dat het schoon is. Er is bij het gebruik van beenbescherming ook een reeele kans op schade door de bescherming als het niet goed zit. Zou toch jammer zijn, nietwaar? Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:04

Beschermers is zoals het woordt al zegt "bescherming".

Voorkomen is beter dan genezen vooral bij een jong paard die af en toe rare sprongen wil maken. Nog een keer een flinke blessure wordt je niet blij van.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:02

[/quote]
want daar waar peesbeschermers en bandages zitten, zitten geen spieren Knipoog[/quote]
Rolleyes
En de pezen dan??

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:19

pas als je paardje zichzelf aantikt moet je bescherming gaan gebruiken. Mijn paard heeft 2x peesklap gehad, dus ik rijd altijd met peesbeschermers om te voorkomen dat ik zich aantikt en opnieuw schade aanricht. Bij jouw is de verwonding van iets heel anders gekomen, dus longeer je paard en kijk hoe ze haar benen neerzet.
na het rijden moet je juist de benen afspoelen om oververhitting te voorkomen. Als het niet nodig is peesbeschermers te gebruiken dan zou ik het ook niet doen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 17:59

Allemaal bedankt voor de antwoorden, gelukkig komen de meeste antwoorden overeen met wat ik zelf eigenlijk al dacht!
Donya tikt zichzelf ook niet aan bij het longeren, dus wat dat betreft hoef ik het ook niet te doen!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:23

hetzusjevan schreef:

want daar waar peesbeschermers en bandages zitten, zitten geen spieren Knipoog
[/quote]
Rolleyes
En de pezen dan??
[/quote]

Pezen zijn iets anders in elkaar gemetseld dan spieren hoor Haha!