Wond in hoef, wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Wond in hoef, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:13

Mijn vierjarige merrie (met veulen) heeft vorige week in een isolator gestaan. Eerst leek het op een hoefzweer en ik heb het nog even aangekeken. Deze week hoefsmid erbij en die zag op de bal van de voet, voor de straal een wond zitten die flink gebloed had. De boosdoener, een isolator met schroefdraad eraan, heb ik ook nog gevonden, cru genoeg (denk je altijd zo voorzichtig te zijn..).
Ze loopt nu niet meer kreupel, na een aantal dagen stokkreupel te zijn geweest, maar de hoefsmid verwachtte dat het nog wel zou gaan ontsteken, gezien de plaats.
Een DA erbij halen is in dit geval dus zinloos, omdat ik weet wat het is en de DA niets kan doen. Ze is goed ingeent tegen tetanus, gelukkig!

Wie heeft hier ervaring mee en wat te doen?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wond in hoef, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:51

Je kunt in ieder geval in het gat een prop met watten die gedrenkt zijn in betadine stoppen. Verder regelmatig weken in de biotex. Zo houdt je de wond goed schoon. Voor het weken zijn hoefzakken erg gemakkelijk, zeker als je paard niet in een emmer durft te staan.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: Wond in hoef, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:43

Ik denk dat een emmer inderdaad moeilijk wordt, weet je toevallig waar je zo'n hoefzak kunt krijgen of hoe zelf te maken?
Prop watten lijkt me goed idee om uit te proberen. Misschien valt het er wel uit in de wei maar dat zie ik dan wel weer.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wond in hoef, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:45

Die proppen doordrenkt met betadine lijkt me een goed idee. Mijn paard had dus ook nageltred, en toen heb ik met mijn hoefsmid overlegd wat k moest doen. Aan een hoefsmid heb je op dat moment meer dan aan de da.

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Wond in hoef, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:48

Probeer de wonde schoon te houden. (Klinkt misschien onbegonnen werk aangezien de wond aan de onderkant van haar voet zit).
Ik zou ze niet op stal plaatsen want dan is de kans groter dat ze in mest of urine staat en dit is een ideale broedplaats voor bacteriƫn die dus infecties kunnen veroorzaken. Ook op de weide heb je uiteraard die kans, maar in iets mindere mate. Een prop watten met betadine is en zeer goed idee, ook regelmatig wond schoon maken, maar zou hem met niet teveel water reinigen want dan kan hij niet goed opdrogen.
Misschien (weet niet of dit mogelijk is) een zinkzalf op/in de wond doen, dit bevorderd de genezing.

Veel beterschap!

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Wond in hoef, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:06

Via de da, als je hoefsmid ze niet heeft, is er speciaal verband te verkrijgen voor de hoef, ook aan een hoefzak kan je zo komen. Tevens kan je als je als je er gaas op gedaan hebt het afbinden met zelfklevend verband.
Ik zou geen watten gebruiken daar er daar pluisjes van achter kunnen blijven in de wond.

Ookal is je paard ingeent tegen tetanus betekent dat niet dat ze het niet alsnog kunnen krijgen. Elke da zal als een paard wonden heeft deze nog een tetanus injectie geven.