Symptomen van een hoefzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Symptomen van een hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 17:35

Mijn merrie is sinds vandaag kreupel... ik was aan het stappen, en ze voelde al niet regelmatig. Ik heb nog geen half rondje hoeven draven om te merken aan welk been het mis was. Het vreemde is, dat er niets warm of opgezet, of gevoeliger is als normaal. Het enige wat er aan te zien valt, is dat ze haar voet eerst op de punt neer zet. Duidt dat altijd op een hoefzweer? En zo ja, moet je dan pas gaan snijden als het echt overduidelijk is?

CM_

Re: Symptomen van een hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:37

bel de hoefsmid , dan heb je zekerheid. nooit zelf gaan snijden oid!!!

een hoefzweer hoef je niet van buitenaf te zien of te voelen.

het is wel zo dat 9 van de 10 keer bij een acute kreupelheid, het te wijten is aan een hoefzweer.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 17:42

crossmonster schreef:
bel de hoefsmid , dan heb je zekerheid. nooit zelf gaan snijden oid!!!

een hoefzweer hoef je niet van buitenaf te zien of te voelen.

het is wel zo dat 9 van de 10 keer bij een acute kreupelheid, het te wijten is aan een hoefzweer.

Nee uiteraard ga ik niet zelf snijden!
Hoefsmid is met vakantie, maandag komt zijn vervanger.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:45

toen mijn paard een hoefzweer had liep hij in de bak eerst een heel klein beetje onregelmatig, maar na een paare dagen liep hij alsof zn been gebroken was. probeer te kijken of een bepaalde plek aan de onderkant van de hoef nat is, laat het zo snel mogelijk door een hoefsmid/dierenarts uitsnijden en laat hem dan een paar keer per dag weken in een sopje met soda/biotex

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:00

Je kan om zelf 'op onderzoek' te gaan met je hoevenkrabber tikken geven op de zool,zo kan je misschien ook zien of er iets gevoelig is.

Ik zou geen DA laten komen ,die gaan maar al te graag gretig snijden,dus een smid .

Mijn behandelingsadvies is:
Hoefzweer uitsnijden,ontsmetten en watten en verband erop met jodiumtinctuur. Elke dag het verband vervangen tot er 2dagen verstreken zijn. Verband eraf,nog eens extra ontsmetten en het paard op de weide zetten en dan nog elke dag ontsmetten met jodiumtinctuur

Angst voor vuiligheid moet je niet hebben aangezien een hoefzweer toch iets is dat er uit moet komen.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 06:43

Hoefzweer is voor smid!!!, Die weten vaak veel meer van de hoeven dan da! Smeden hebben ook zo een grote knijptang waarmee ze druk kunnen uitoefenen op de zool. Mijn hoefsmid weet meteen waar de zweer zit en mag die dan ook open maken zodat de rommel eruit kan.

Symptomen hoefzweer: acute kreupelheid. Hoewel ik het er met een mee heb gemaakt dat die (door een slechte smid) aan twee voeten zweren had zitten en gewoon doorliep! Voeten hoeven niet altijd warm te zijn bij zweer.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 06:56

Idd.. acute kreupelheid Ja

Het hoeft niet zo te zijn dat het in de zool zit... het kan ook in de buurt van de kroonrand zitten.
Mijn paard had een olifantenpoot en was steenkreupel.. ik dacht echt het ergste, maar had een 'simpele' hoefzweer niet verwacht.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 13:51

Vandaag weer geweest... nog steeds geen gevoelige of warme plekken kunnen voelen. Op het harde draven (rechtuit), was ze nog lichtelijk kreupel. Daarna op de wei in draf ook op sommige momenten.
Ze heeft vorige weer een klein beetje last van rotstraal gehad voor, maar dat was al weer over. Hoop niet dat het naar binnen is geslagen oid. Scheve mond

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:55

Mijn merrie loopt vandaag ook opeens mank..ook haar achterbeen zit gezwollen,vooral rond de kogel.
Ik denk toch ook aan hoefzweer..even kijken wat het vanavond zegt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:24

pretty schreef:
Mijn merrie loopt vandaag ook opeens mank..ook haar achterbeen zit gezwollen,vooral rond de kogel.
Ik denk toch ook aan hoefzweer..even kijken wat het vanavond zegt.

Als de kogel gezwollen zit is het geen hoefzweer,misschien een kogelgewrichtonsteking

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:37

Heb mijn DA gebeld,en die zegt dat de kogel wel degelijk dik kan zitten bij een hoefzweer.
Heb her en der wat opgezocht,en dit toch ook teruggevonden,de zweer zit er dan vaak al enkele dagen.
Ik ga vanavond maar nog eens kijken,en dan eventueel de hoefsmid eens bellen,en anders wordt het toch maar de DA.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:58

pretty schreef:
Heb mijn DA gebeld,en die zegt dat de kogel wel degelijk dik kan zitten bij een hoefzweer.
Heb her en der wat opgezocht,en dit toch ook teruggevonden,de zweer zit er dan vaak al enkele dagen.
Ik ga vanavond maar nog eens kijken,en dan eventueel de hoefsmid eens bellen,en anders wordt het toch maar de DA.

Dat is raar,laat je weten hoe het verder verloopt?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:49

missnynke schreef:
toen mijn paard een hoefzweer had liep hij in de bak eerst een heel klein beetje onregelmatig, maar na een paare dagen liep hij alsof zn been gebroken was.

dat had het paard van mijn buurmeisje ook! precies toen ze op vakantie was... maar de DA is geweest en die heeft het uitgesneden en ze moest met haar hoef in een zak met betadine.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:59

Ik heb het afgelopen winter gehad met mijn jaarling van het een op het andere moment stokkreupel daar heb ik de hoefsmid en de dierenarts bij gehad de dierenarts heeft hem pijnstillers gegeven omdat die echt verging van de pijn!
Had via de telefoon even overlegd met de hoefsmid die adviseerde om eerst een paar dagen het voetje in de biotec te zetten, plastic zak met vochtige biotec en daar een sok omheen minimaal 1uur en dan even in een emmer met warm water, een vochtige paddock is ook niet erg de hoef moet zacht worden want het komt er uit waar het de minste weerstand voelt, na een week is mijn hoefsmid gekomen die heeft de beurse plek eruit gesneden toen heb ik hem nog een week (de eerste paar dagen) met de biotec in een plastic zak gezet en de rest van de week in een biotec sopje, nadat de hoefsmid was geweest liep die al bijna niet meer kreupel en aan het eind van die week helemaal niet meer! Ik heb niet gehad dat het open is gegaan en dat er troep uit is gekomen!

Sterkte, kun je niet evt een andere hoefsmid bellen?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:40

Bij mijn merrie ging het uiteindelijk niet om een hoefzweer,maar om lymfangitis,nogal een geluk dat ik dezelfde dag nog een DA liet komen..ze is immers drachtig ook. Dit is dus een soort bacterie die via een klein wondje ofzo binnensluipt.
We waren er hardstikke vroeg bij,dus alles gaat goedkomen,boxrust en stappen en antibiotica.

Maar de kogel kan wel degelijk dik zitten bij een hoefzweer ook zei hij,alleen niet zo extreem als bij mijn merrie het geval is,het been leek tegen davonds wel een olifantenpoot.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:35

Toen mijn paard een hoefzweer had was het heel acuut. Van de ene op de andere dag had ze een dik been tot aan het spronggewricht. Omdat ze dus een paar dagen eerder beslagen was, was de eerste reactie de smid bellen. Die zou een dag later langskomen. Een dag later wilde m'n paard niet meer op het been staan. En toen de smid kwam was de kreupelheid over (been was nog wel dik), boven bij de kroonrand was de zweer doorgebroken. Been is nog wel 3 weken dik geweest, ik deed haar de eerste week 2 keer per dag in de biotex, hierna 1 keer per dag en na 3 weken was het been weer dun.

Het kan ook meer sluimeren, dan is het dan kreupel, dan weer goed, dan weer kreupel.

Met een visiteertang kun je zelf ook heel goed de hoef afvoelen.