Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BelleFleur

Berichten: 1855
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 13:40

Tja, dit wordt een lang verhaal.

Ik kreeg mijn paard intussen anderhalf jaar geleden. Ze kenden hem al van toen hij 5 was, toen heeft hij 1 keer een blein gehad, sindsdien nooit meer problemen met manken of iets dergelijks. Sinds hij bij ons staat is hij intussen al enkele malen mank geweest. Hij heeft wel erg moeilijke voeten, heeft platvoeten maar loopt hier al jaren correct op dus eigenlijk zou het hem niet mogen hinderen.

De eerste keer was het vrij onschuldig, na het bekappen liep hij eens een week (of waren het er 2) gevoelig, niet echt overdreven mank meer onregelmatig. Hetzelfde hebben we nog eens aan de hand gehad, toen zijn we ook eens teruggereden om te kijken of er echt niks verkeerd zat. Vorige keer zijn we serieus op de sukkel geweest. Paard had redelijk lang op dezelfde ijzers gestaan omdat de smid door omstandigheden vrij laat kwam (zelf gaat ie er ook van uit dat een paard 10 weken op hetzelfde beslag verder moet kunnen). Gevolg : hoef hing redelijk over het ijzer, maar met het bekappen zelf vormde dit geen probleem.

Een week later begon de miserie dan. Om 18u was mijn vriend mijn paard gaan voeren en zag er niks aan. Om 21u liep ik nog eens langs op de wei en was hij goed mank. Goed, de volgende dag op de kar gezwierd en ermee naar de smid, hij vond ook dat hij alle tekenen van een blein had dus ijzer eraf, goed gecontroleerd maar niks echt gevonden, ijzer er weer op en naar huis. Intussen douchten we hem erg vaak, even leek het beter te gaan en was ie zelfs recht maar een dag nadat we er weer op gereden hadden was het weer mis.
Hoe het allemaal precies gegaan is (de exacte volgorde van welke voet enz.) weet ik niet meer, maar toen was het dus in de andere voet. Nagekeken, gevoelig plekje bijgesneden zodat het niet in steun kwam, na een dag of 3 was de eerste voet er weer heeel erg aan toe. Uiteindelijk daar een droge blein gevonden (enfin, een paars-rode verkleuring in de draagrand thv de hiel), deze uitgesneden en er ook voor gezorgd dat er op die plek niet gesteund werd. Toen hebben we hem met rust gelaten, zo vaak mogelijk gedoucht en verder was het vooral afwachten. Beestje had duidelijk pijn, kon bij momenten zelfs erg moeilijk gaan, had weinig trek enz enz.

Intussen is hij weer rad, en loopt zelfs erg goed. Eergisteren kwam de smid weer omdat ik wou voorkomen dat hij weer over zijn ijzers zou groeien (8 of 9 weken later dus) en toen zei hij dat hij eigenlijk vindt dat paarden minimum 10 weken op hetzelfde beslag moeten kunnen staan. (ik vrees alleen dat dat bij zijn platvoeten en brokkelhoeven niet lukt). De voorvoeten heeft ie gedaan en waren iets beter gedaan dan anders, maar toch kreeg ik (met mijn beperkte kennis) zoals steeds weer de indruk dat de hoef-koot-as (de zijdelingse) nu weer naar voor gebroken was (en dat de teen dus eigenlijk vrij kort staat). Ook heb ik de subjectieve indruk (want ik denk dat er iets mis is en let er dan dus meer op) dat de bandjes die van de interosseus naar voor lopen strakker opgespannen staan als hij net bekapt is. Verder liep mijn paard meteen na het kappen weer erg gevoelig en kreeg ik de raad er dus 3 dagen niet mee te rijden (wat ik eigenlijk niet echt normaal vind, vroeger mocht ik van hem zelfs meteen na het kappen rijden). Verder heb ik het idee dat wanneer de voet weer groeit die as weer in orde komt, kan dit?

Ik weet nu niet goed wat ik hiermee aan moet. Zijn er mensen die iets dergelijks ervaren hebben? Wat hebben jullie toen gedaan? Zijn er smeden met tips, of mensen die ev. vanaf een foto willen kijken of ik gelijk heb wat betreft de hoef-koot-as?

Alvast bedankt !


Edit : ik wil hier nog aan toevoegen dat we verder ("onze" 2 andere paarden worden ook door hem gedaan) best wel tevreden zijn over zijn werk.
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 12-08-06 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:43

Ik weet er eigelijk ook nirt zoeel van maar ik zou toch echt eens een andere smid proberen!

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:50

Als ik je verhaal zo lees zou ik ook voor een andere smid gaan.
Eentje waar anderen al goede ervaringen mee hebben, desnoods via de kliniek.

Paarden horen niet zo vreselijk mank te gaan als de smid is geweest, een enkele keer gevoelig net na het bekappen kan nog wel eens voorkomen maar niet meer dan dat.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:52

Ik kan van een goede foto wel zien of de voetas klopt.
Toch zou ik alvast willen adviseren om een andere smid te zoeken, al is het alleen al omdat jij kennelijk geen vertrouwen hebt in deze smid... Een goede smid is goud waard!

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:43

Daarom juist! En ze zijn steeds lastiger te vinden vind ik! De goede dan! De een wil geld en die komt om de vijf weken en de andere om de 10!!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:05

zoek een andere smid. 10 weken op de ijzers is veel te lang. kreupel lopen na het bekappen en beslaan is ook niet normaal.
naar mijn bescheiden mening moeten de ijzers minstens om de 6 à 7 weken vervangen worden. misschien hebben je andere paarden geen last van maar voordat het wel zo is zou ik deze smid de zak geven.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:21

Om te zien of de zijdelingse voetas al dan wel niet gebroken is is dikke onzin. Een paard zijn zijdelingse voetas kan gebroken zijn als hij erop steunt maar als hij niet erop steunt wel goed zijn.

Dé voetas waar je naartoe moet kijken is die vooraan.

Ik zou ook voor een andere smid gaan,sowieso is het meeste max voor ijzers 8-9weken.

BelleFleur

Berichten: 1855
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 09:51

Armaris schreef:
Om te zien of de zijdelingse voetas al dan wel niet gebroken is is dikke onzin. Een paard zijn zijdelingse voetas kan gebroken zijn als hij erop steunt maar als hij niet erop steunt wel goed zijn.

Dé voetas waar je naartoe moet kijken is die vooraan.

Ik zou ook voor een andere smid gaan,sowieso is het meeste max voor ijzers 8-9weken.


Er is mij op school toch altijd geleerd dat beide assen moeten kloppen. En zeker niet veranderen bij een "oud" paard nadat ie bekapt is.

Voorlopig krijg ik niet teveel tegenstand ivm andere smid zoeken, ik hoop dat het gaat mogen. Wat onze andere paarden betreft mag hij zeker wel blijven, ik vind hen zelf ook goed gedaan, het lijkt me alleen dat ie met "mijn" paard geen weg weet.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:34

JoAnn schreef:
Armaris schreef:
Om te zien of de zijdelingse voetas al dan wel niet gebroken is is dikke onzin. Een paard zijn zijdelingse voetas kan gebroken zijn als hij erop steunt maar als hij niet erop steunt wel goed zijn.

Dé voetas waar je naartoe moet kijken is die vooraan.

Ik zou ook voor een andere smid gaan,sowieso is het meeste max voor ijzers 8-9weken.


Er is mij op school toch altijd geleerd dat beide assen moeten kloppen. En zeker niet veranderen bij een "oud" paard nadat ie bekapt is.

Voorlopig krijg ik niet teveel tegenstand ivm andere smid zoeken, ik hoop dat het gaat mogen. Wat onze andere paarden betreft mag hij zeker wel blijven, ik vind hen zelf ook goed gedaan, het lijkt me alleen dat ie met "mijn" paard geen weg weet.


En toch ga je merken dat de zijdelingse voetas niet altijd klopt Knipoog

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:22

Hee Armaris, hier heb ik nou ook weer nooit van gehoord, dat dit dikke onzin is! (TB hé Tong uitsteken ). De zijdelingse voetas klopt ook niet altijd, maar er is wel een streven naar bij een gezonde beenstand. De denkbeeldige lijn door de beenderen van de ondervoet van voren gezien is ook niet altijd recht, omdat er misschien ook wel een afwijkende beenstand is. Of hij voor zijn stand goed staat kun je alleen bepalen als je het paard ziet en ziet lopen. De zijdelingse voetas moet dus recht zijn of worden, behalve dus bij een afwijkende stand! (Bedoel je dat misschien ook?)
Je kan dit dus nooit zo even bepalen.. Daar gaat (voor mij persoonlijk) eerst een onderzoek aan vooraf.
Oké, sommige smeden rukken het paard van stal en kappen er gewoon een stuk af. Ik vind dat persoonlijk een beetje slordig en zo krijg je op den duur kleine probleempjes.. Ik hoop dat hij zich achter zijn oren krabt en er evt. hulp bij durft te vragen voor de TS!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:50

SpikyBlue schreef:
Hee Armaris, hier heb ik nou ook weer nooit van gehoord, dat dit dikke onzin is! (TB hé Tong uitsteken ). De zijdelingse voetas klopt ook niet altijd, maar er is wel een streven naar bij een gezonde beenstand. De denkbeeldige lijn door de beenderen van de ondervoet van voren gezien is ook niet altijd recht, omdat er misschien ook wel een afwijkende beenstand is. Of hij voor zijn stand goed staat kun je alleen bepalen als je het paard ziet en ziet lopen. De zijdelingse voetas moet dus recht zijn of worden, behalve dus bij een afwijkende stand! (Bedoel je dat misschien ook?)
Je kan dit dus nooit zo even bepalen.. Daar gaat (voor mij persoonlijk) eerst een onderzoek aan vooraf.
Oké, sommige smeden rukken het paard van stal en kappen er gewoon een stuk af. Ik vind dat persoonlijk een beetje slordig en zo krijg je op den duur kleine probleempjes.. Ik hoop dat hij zich achter zijn oren krabt en er evt. hulp bij durft te vragen voor de TS!


Hoe kan je een zijdelingse voetas rechtkrijgen als deze niet altijd klopt(zoals je zegt?) Clown

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:42

Haha! Even een stukje theorie.
Er zijn verschillende afwijkende standen, waarbij de voetas niet recht is. Hier kan je bij een ouder paard weinig meer aan knoeien. Denk aan beervoetigheid of overkoot staan (van opzij gezien), hierbij is de voetas 'gebroken' maar die kan je niet zomaar recht krijgen.
Van voren gezien bij bijvoorbeeld X-benig of bodemwijde stand (of de tegenpolen hiervan) zal de voetas meestal ook gebroken zijn. Maar er is altijd het streven naar een rechte voetas. Deze kan je langzaam corrigeren door steil/week correcties van opzij gezien, en zijdelingse van voren gezien, zodat de botten van de ondervoet in één lijn lopen. Als het paard bijvoorbeeld X-benig is, zorg je er ook voor dat de botten van de ondervoet in één lijn lopen. Dan zal het paard dus binnendoor staan, maar dat is alleen als je naar de hoef zelf kijkt.
Het gaat er voor mij om dat de gewrichten niet aan slijtage onderhevig zijn en ik bepaal per paard wat ik doe.
Bedoel je dit? Clown

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:57

@ armaris: de voetas moet idd van voren een rechte lijn zijn, maar de zijkant ook...., onder normale belasting, als het paard dus op 4 benen draagt.

Verder denk ik dat je smid het expres doet om em zo lang op zijn ijzers te laten staan. Met hoeveel nagels zet hij de ijzers vast? Als mijn vermoeden klopt, zal hij waarschijnlijk met 8 nagels vast zitten om het hoefmechanisme en dus de groei tegen te gaan.

Als een paard een lange tijd met ijzers doet, 10 weken naar zijn zeggen, veranderd de hoefas waarschijnlijk wel in een rechte lijn, doordat zijn teen harder groeit dan zijn verzenen. Echter dit is niet de manier.. Een gemiddeld paard moet tussen de 6 en 9 weken opnieuw beslagen worden, voor het behoud van beenstand en hoef..

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:58

Dat donkerbruin vermoeden had ik dus ook!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:03

En toch ben ik van mening dat de zijdelingse hoefas niet altijd recht is .

In mijn ogen is de voorste de belangrijkste

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:16

Hij is ook niet altijd recht, Armaris, maar hij hoort wel recht te zijn. Hij is heel belangrijk! Denk aan de buigpezen, de hoefkatrol, de verspilde energie bij het afwikkelen als dat bemoeilijkt wordt en de problemen die daaruit voortvloeien... Soms, bij een afwijking is het niet anders (kiezen uit twee kwaden). Maar het streven is er altijd! Hij is even belangrijk als de voorste, zo niet belangrijker. (ben ik van mening, hoor Knipoog ).

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: Smid die te kort kapt? Hoef-koot-as gebroken na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 05:56

Vervelend die hoefsmeden die tekort bekappen. Ik ken zelf een hoefsmid die uitschoot en in de straal sneed, elke avond moest de hoef ontsmet worden met Dettol, jodium erop en intapen. Zit veel tijd en werk in en het paard loopt zo kreupel als wat.