Platvoeten van de ijzers halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Platvoeten van de ijzers halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:33

Hallo allemaal,

iK zou graag mijn pony op haar blote voeten door het leven laten gaan. Ze heeft voor platvoeten. ze staat al 6 jaar op rondom op de ijzers. Ik zou ze er graag willen af halen in overleg met mijn hoefsmid. de reden omdat ze uitglijd met ijzers. ze trap er altijd regelmatig 1 af. Ik ben benieuwd of dit een verstandig besluit is ik twijfel best wel erg. Ik ben benieuwd wat jullie vinden

groetje

linkalover

Re: Platvoeten van de ijzers halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:37

Mijn paardj had had vanaf dat ze 3 was tot dat ze 12 was op ijzers gestaan, voor en achter.
Ze heeft voor en achter ook bijde plat voeten, in het begin was het even wennen, want ze straal was zachter dan normale stralen, maar dat is zo over ,, tenminste bij haar
Ik heb er d us een goede ervaring mee

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:42

Mijn vz paard krijgt juist ijzers omdat ie platvoeten heeft!
Maarja als jouw paard ze er af trapt is het ook niet helemaal lekker. Ik heb niet veel verstand van hoeven dus geeft voor de rest geen advies hierover.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:42

Ik weet niet of de hoeven van mijn pony platvoeten genoemd mogen worden, maar ik vind zelf van wel: lage verzenen, lage zool en hoeven in model platvoet Haha!.
Mijn pony loopt altijd zonder ijzers en loopt zo ook prima, ook op de harde weg. Wel moet er bij haar met het bekappen uitgekeken worden dat ze niet te kort bekapt wordt en dat ze niets van de zool afhalen. Mijn ervaring is dat ze twee weken kreupel loopt zodra er iets van de zolen afgesneden wordt. Verder gaat het goed en heeft ze keurige, harde hoeven.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:53

ik zou het eerst goed overleggen met je hoefsmid.en dan de keuze maken.
mijn vorige paard had ook platvoeten voor.ze liep ook op ijzers.toen kreeg ik op den duur een andere hoefsmid en na een paar bekapbeurten, had mijn paard géén platvoeten meer.dus het kan er ook een heleboel aan liggen hoe je paard bekapt word.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:03

Het gaat wel beter dan eerst met haar voeten ze was eerst echt best wel heel erg plat maar nu komt ze rechter op

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:09

Ook ik zou eerst goed overleggen met de smid.
Zo heeft de mijne ook platvoeten en is in overleg met de smid met 2,5 jaar al op ijzers gegaan.Elk jaar probeer ik het eigenlijk wel zonder ijzers en dat is dus niet haalbaar en zo denkt mijn smid er ook over.Ze worden veelste kort en te breed dus geen optie om zonder te laten lopen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:43

als een paard platvoeten heeft, worden ze vaak alleen maar platter met ijzers. mijn jonge paard heeft ook platvoeten, en dit is een van de redenen dat die niet op ijzers staat. (dit is in overleg gegaan met mijn smid, en 2 andere smeden hebben dit unaniem bevestigd)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:50

Dat is ook wat mijn ervaring is; ijzers maken de voeten (op de lange duur) alleen maar platter. Aanvankelijk lijkt het juist beter te gaan maar na een tijd 'verzakken' de hoeven. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik heb mijn 'platvoetenpony' een jaar geleden van haar ijzers af laten halen en het gaat super. Belangrijk is wel dat je haar váák bekapt. Plavoeten die ietsje te lang groeien veroorzaken voor een paard vaak al flink last. Maar overleg het goed met je smid, want díe heeft er nog altijd voor geleerd. Succes

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:04

Maar heeft ze door haar plat voeten niet juist de ijzers nodig?
Of zijn haar platvoeten ook goed te corrigeren zonder ijzers?

Mijn paardje heeft zo een erge platvoeten dat haar pezen iets beschadigd zijn, zij heeft speciaal beslag met zooltjes hiervoor.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:51

Mijn paard heeft ook platvoeten en daardoor erg gevoelig op onregelmatige ondergrond. Iedere keer als hij was bekapt was hij soms weken gevoelig terwijl de hoefsmid amper wat gedaan had. De beste man werd er wanhopig van.
Hij heeft een tijdje op ijzers gestaan maar ook dat was een ramp omdat hij die in no-time onderweg trapt mede omdat hij 24/7 in het weiland loopt met open stal ook 's winters.

Sinds 1.5 jaar bekap ik hem nu zelf. Dus geen ijzers meer.
Ik heb mijn paard er een groot plezier mee gedaan. Iedere 7 tot 10 dagen werk ik zijn voeten bij en we proberen zijn voeten sterker te maken door met hoefschoenen aan over de straat te gaan. In het land glijdt hij niet meer en na het bekappen is hij nooit meer gevoelig.

Met deze reactie wil ik niet het zoveelste Natuurlijk Bekapperstopic beginnen zeg ik er nadrukkelijk bij!

Ik wil je alleen laten zien dat je met platvoeten ook heel goed zonder ijzers kan. Ik heb ervoor gekozen zelf de hoeven te onderhouden met regelmatige controle van een ervaren bekapper maar dat is ieders eigen keus.

Ik rijd bovendien ook dressuurwedstrijden met hem. Heerlijk zonder proppen en toch niet glijden.

Er is dus hoop Knipoog
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 15-08-06 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:02

Ja, ik bedoel dus wat Ranna ook zegt, alleen wilde ik het niet meteen 'natuurlijk bekappen'noemen omdat het dan vaak nogal wat aversie oproept. Toch werkt het regelmatig bijhouden écht, júist als je geen ijzers hebt zie je dan goede resultaten.

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:26

je zou ook eens bij de gebr van Nassau om advies kunnen vragen.
dat kan je via de mail doen met foto`s
op hun site kan je het e-mail adres vinden
ze zitten in Roosendaal en hebben daar vaak spreekuur om te beslaan
2 mensen bij bij op stal gaan daar elke keer heen met hun paard om te laten beslaan.

dit zijn echte vaklui!

ze kunnen vaak de hoef weer in een normale stand krijgen,altijd het proberen waard lijkt mij Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:41

Yinari schreef:
Ja, ik bedoel dus wat Ranna ook zegt, alleen wilde ik het niet meteen 'natuurlijk bekappen'noemen omdat het dan vaak nogal wat aversie oproept. Toch werkt het regelmatig bijhouden écht, júist als je geen ijzers hebt zie je dan goede resultaten.

De narigheid met platvoeten is dat de voeten na een paar weken na het bekappen op trompetten lijken omdat de buitenhoefwand steeds verder uitzakt vanwege een zwakke witte lijn Bloos!
Doordat ik die buitenhoefwand nu juist steeds kort houdt is dat probleem ook voorbij, geen trompetters meer Pling
Echt hoor, hij heeft nog nooit zulke mooie voeten gehad.
Zijn zool is nog steeds erg dun maar daar werken we aan door op het harde te lopen met hoefschoenen.

IJzers waren voor ons gewoon geen oplossing maar ik zag er ook heel erg tegenop om hem met zulke gevoelige voeten op blote voeten te laten gaan. Achteraf ben ik dolblij dat ik het toch gedaan heb.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:03

Yinari schreef:
júist als je geen ijzers hebt zie je dan goede resultaten.

Dit vind ik wel een beetje erg kort door de bocht...
Bij mijn paard zie ik juist met ijzers hele goede resultaten Knipoog

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 09:25

Ik vind de keuze gewoon heel moeilijk. Mijn hoefsmid zegt dat ze echt niet zonder voorijzers kan. Volgens hem zijn haar hoeven veel te plat. Maar mijn gevoel zegt geeft haar toch een kans. tevens kan ze wel achter zonder ijzers. MIsschien laat ik wel een hoefsmid komen die natuurlijk bekapt. Alleen zou hij der ijzers laten zitten als ze echt niet zonder kan?

met dit tropic vraag ik niet wie voor of tegen natuurlijk hoeft bekappen is maar gewoon wat ik met mijn hoefprobleem moet. bedankt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:03

@Sjafrane, volg je gevoel zou ik zo zeggen.
En ja, als je ervoor kiest zelf niet de hoeven te onderhouden is een professioneel natuurlijk bekapper een prima oplossing.

Ik zou het echt eens gaan proberen als ik jou was. In het weiland moet ze zowiezo zonder kunnen en als je buiten wilt gaan rijden kun je 2 hoefschoenen voor gebruiken.
Ze moet ws wel een poosje wennen als ze van de ijzers afkomt. Niet schrikken dus, wel in de gaten houden.

Succes.

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:06

Die van mij staat al 3 jaar zonder ijzers. Werkt perfect, Kost ook een stuk minder,. Hij is er nu zo aan gewend dat ie geen ijzers meer nodig heeft. Zn zool is inmiddels zo hard geworden. en is er zeker aan gewend geraakt. Het is het proberen waard!!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:16

Als het zonder ijzers kan perfect(voor de mensen die dit bereikt hebben),maar helaas is het voor mijn paardje geen optie omdat ze buitenom het plat worden te weinig in de lengte groeien.Waardoor ze dus veelstekort wordt.hebben het helaas al meerdere keren geprobeerd maar na een aantal weken zijn ze al zo kort dat er haast niet eens meer een ijzer onder kan worden gezet.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:00

loontje schreef:
Als het zonder ijzers kan perfect(voor de mensen die dit bereikt hebben),maar helaas is het voor mijn paardje geen optie omdat ze buitenom het plat worden te weinig in de lengte groeien.Waardoor ze dus veelstekort wordt.hebben het helaas al meerdere keren geprobeerd maar na een aantal weken zijn ze al zo kort dat er haast niet eens meer een ijzer onder kan worden gezet.

Maar dan kun je toch hoefschoenen gebruiken als je ermee de straat op wilt?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 07:52

mickeytje schreef:
Yinari schreef:
júist als je geen ijzers hebt zie je dan goede resultaten.

Dit vind ik wel een beetje erg kort door de bocht...
Bij mijn paard zie ik juist met ijzers hele goede resultaten Knipoog

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. Tuurlijk zie je ook veel resultaat als je hoeven mét ijzers goed bijhoudt, regelmatig bekapt etc. Maar hoeven zonder ijzers krijgen de kans om zich opnieuw te vormen zonder daarbij door een ijzer gestuurd of beperkt te worden. Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat het verkeerd is om je paard met platvoeten op ijzers te zetten. Het is mijn keuze niet, maar dat zegt niets natuurlijk Knipoog