hoefsmid waaraan voldoen??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanderlover
Berichten: 149
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: hoogerheide

hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:16

heej,
ik weet niet of het hier goed staat! Bloos
maar het onderwerp zegt het al waaraan moet een hoefsmid voldoen?
heeft iemand enig idee?? mijn vader wil dat namelijk weten Bloos
groetjes chantal Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:35

Het zou iig al helpen als hij aangesloten is bij de Nederlandse Vereniging voor Hoefsmeden, al zegt dat nog niet veel over de kwaliteit van zijn werk. Je kunt vragen waar hij zijn opleiding heeft gedaan, en her en der vragen naar de ervaringen van mensen. Doorgaans kom je er dan snel genoeg achter of iemand een goede reputatie heeft of een slechte.

sanderlover
Berichten: 149
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: hoogerheide

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:36

oke bedankt:D

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:20

Ik zou heel veel informatie vragen bij mensen om je heen, want een goede smid is heel moeilijk te vinden. Ervaringen vertellen je toch het meest.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:52

Ja, ervaringen zijn één van de weinige dingen waar je op af kunt gaan. Ikzelf (en ik denk de meeste paardeneigenaren) zijn niet in staat om het werk van een hoefsmid op waarde te schatten. Het beste kun je ervaringen vragen van mensen die hun smid al een tijd (jaren) hebben.

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:28

afgezien van zijn kundigheid vind ik het ook heel belangrijk dat een smid geduld heeft met de paarden. en ze dus niet om het minste of geringste een mep verkoopt

Blend
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 01:46

En ook belangrijk (vind ik) dat hij de tijd neemt om eventueel dingen uit te leggen als je er om vraagt. Soms wil ik weten hoe en waarom en wat hij doet, dan is het prettig dat hij de tijd neemt om het je te vertellen.
Dit even naast de dingen die al genoemt zijn.

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 02:19

Er zijn geen wettelijke eisen om het beroep hoefsmid uit te oefenen. Iedereen kan zich morgen hoefsmid noemen en aan de voeten van jouw paard gaan morrelen. Volgens mij moet je om lid te zijn van bovenstaande vereniging een opleiding met goed gevolg afgerond hebben. Dus lid zijn van die club is een extra zekerheid. Verder is de ervaring van anderen erg belangrijk maar je zult er dan snel achter komen dat ook iedere smid toch zijn eigen 'volgelingen' heeft. Veel luisteren, veel kijken, veel lezen hier op Bokt en probeer op die manier een voorstelling te maken van de smid die je bij jouw paard zal willen hebben. Mijn eerste vereiste is momenteel een smid die zich aan zijn/haar afspraak houdt. Ook moet 'mijn' smid voorstander van ijzerloos zijn.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:03

Een smid moet in ieder geval een goede reputatie hebben, ervaringen van anderen zijn het eerste uitgangspunt. Als je een smid gevonden hebt, dan vraag je tijdens het bekappen alles wat je wilt weten. Een goede smid geeft overal antwoord op, en legt uit waarom hij wat doet. Daarnaast neemt hij de tijd om je paard rustig te bekappen. Ook kijkt hij na het bekappen of het paard nog goed, of zelfs beter loopt. Na een gewone bekapping mag een paard nooit slechter gaan lopen.
verder is een goede smid bereikbaar, en geeft je ook telefonisch antwoord op je vragen. En ik vind het belangrijk dat hij bij een spoedgeval ook snel komt, of je doorverwijst naar een collega die je wel direct kan helpen.

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:43

mijn hoefsmid werkt ook bij de DA praktijk in Bodegraven, dus dat zegt vind ik al genoeg!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:21

waar mijn smid aan moet/doet voldoen is:

Rust, weten wanneer je een paard op zijn donder mag geven, afspraken na komen, in noodgeval willen komen of een collega sturen, Uitleg kunnen geven, Rekening houd met wat ik wil, Hij/zij moet zijn werk goed doen en niet af raffelen of zeggen dat doe ik wel ff snel, en nog wel een paar dingen maar ik ben iig heel tevreden over mijn hoefsmid Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: hoefsmid waaraan voldoen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:11

Mijn eerste hoefsmid was een mannetje die meer klepte dan dat ie werkte...heb echt een abonnement op dat soort mensen gehad Haha! Nadat hij uit het niets mijn drachtige fokmerrie in de buik schopte heb ik hem de deur gewezen. De tweede smid kwam op advies van een kennis, die was veelste voorzichtig en hij kwam zelfs bang over. Goedkoop was hij wel, alleen 4wkn later kon hij terug komen omdat de paarden echt weer gedaan moesten worden. Daarna kwam onze 3e smid via een bijrijdster, en dat is sindsdien een blijvertje Haha! Hij is gewoon rustig, zeer vakkundig en hij staat altijd voor mijn paarden klaar.