ijzers blijven er niet lang onder zitten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 23:54

ik heb het probleem dat mijn paard zijn ijzers niet lang onder zijn hoeven houd, vorig jaar zomer heeft ie ze regelmatig in het land eraf getrapt. waardoor hij tekorte hoeven heeft. en nu moeten ze zegm aar weer gelijk aan groeien omdat de een stijler was. en toch na 4/5 weken zit er voor altijd een ijzer los.
iemand gaf me als tip om de bovenkant van de hoef in te teren, zodat die harder en sterker wordt.
heeft iemand een idee waardoor de ijzers er langer onder kunnen blijven zitten? en is teren een optie ( rij zoiezo met springschoenen)

groetjes lotte

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:56

En wat vind je smid ervan? Die zal imo toch met oplossingen moeten komen... Daar is ie smid voor.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 23:59

Anne_GTI schreef:
En wat vind je smid ervan? Die zal imo toch met oplossingen moeten komen... Daar is ie smid voor.



ik heb deze smid nog niet zo lang, *want ben van plek veranderd* en hij probeerd mijn paard weer gelijk op zijn hoeven te laten komen. en laats heeft een andere smid op een wedstrijd de ijzzer eronder geslagen. en de keren daarvoor was ik er niet bij. dus zal de volgende keer even goed overleggen enzo.. en zat al te denken aan heofschoenen. maar ivm gras lijkt me dat omhandig

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:42

Ik heb lang hetzelfde probleem gehad totdat ik van smid ben gewisseld, nu valt er geen ijzer meer onderuit.
Dus laat je smid het oplossen, denk dat daar het probleem ligt.
Misschien zijn de takken van de ijzers wel wat te lang dan kan het paard die zelf eraftrappen...

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:47

deschels schreef:
Ik heb lang hetzelfde probleem gehad totdat ik van smid ben gewisseld, nu valt er geen ijzer meer onderuit.
Dus laat je smid het oplossen, denk dat daar het probleem ligt.
Misschien zijn de takken van de ijzers wel wat te lang dan kan het paard die zelf eraftrappen...


Hoi,

Ja hier ook hetzelfde bij mijn vorige smid lagen de ijzers er al na twee weken eraf.
Nu heb ik een andere smid en bij deze blijven de ijzers prima erop liggen.

Groetjes

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:44

Je kunt misschien ook eens proberen om wat bij te voeren zoals biotine, misschien groeien de hoeven wat te langzaam omdat hij daar een tekort aan heeft.
Hoefschoenen kunnen inderdaad best wel een oplossing zijn denk ik. Op het gras kun je makkelijk zonder schoenen rijden, ze hebben meer grip dan je zou denken zonder ijzers. Ik heb verder niet veel ervaring met hoefschoenen, er zijn wel meerdere topics over. Daar kun je het allemaal eens navragen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:46

Het feit dat de ijzers er sneller onder uitliggen ligt niet aan de hoef van je paard, maar aan de kwaliteit van de smid. Bespreek het met hem, en ga als er geen verbetering optreed op zoek naar een ander.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:04

Volgens een onderzoek uit amerika waarbij twee groepen paarden vergeleken werden, de ene groep wel biotine de ander niet, groeiden de hoeven LANGZAMER wanneer biotine werd bijgevoerd.....

marannetje

Berichten: 63
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Arnhem

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:27

Mijn merrie is 4 jaar oud en heeft voor de zomer voor het eerst ijzers onder om de hoeven te corrigeren. Ze waren aan de voorkant te kort. Ik had alleen voor ijzers en binnen drie weken zijn ze er drie keer af geweest. Twee rechts en een keer links. Ik heb nu besloten om ze er af te laten. In september komen ze er weer op en dan proberen we het weer. Maar inderdaad: je hoefsmid moet het oplossen of in ieder geval proberen.

4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:30

Ik heb ook zo'n probleem gehad. Vreselijk (mijn paard liep ook nog eens slecht zonder voorijzer). 3x keer in een korte periode eraf getrapt. Toen had ze (volgens de toenmalige smid) te korte hoeven om er nog ijzers onder te zetten (ze trapte een stukje hoef mee). Nou toen zijn we over gegaan op van die plastice lijmijzers (tijdelijk dan) totdat de hoeven weer gegroeid waren (zag er niet uit en hoe meer ik eraan terug denk hoe meer ik denk van geen plastice lijmijzers meer!!!). Nou heb uiteindelijk een andere smid gehad (onderhand zelfs 2 omdat ik verhuisd ben) en wat is het resultaat: GEEN ijzers meer die eronderuit worden getrapt. Ik zou je dus aanraden om eens je smid erop aan te spreken of een andere smid te nemen

groetjes en succes ermee!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:13

Overleg even met je smid. Het wil wel helpen als hij de takken van de ijzers wat korter maakt, dan trappen ze ze er meestal minder makkelijk af. Je zou ook neoprene springschoenen kunnen proberen. Bijv. die van Harry's Horse vallen mooi lang tot op de grond.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: ijzers blijven er niet lang onder zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 19:04

ik heb de psirngschoenen van harry's horse net aangeschaft omdat de andere kapot waren gegaan. en daarvoor heb ik tijd geen springschoenen gebruikt. en toen gingen de ijzers er ook sneller af dan als ik wel springschoenen gebruik. enm ik ga het inderdaad maar met mijn hoefsmid overleggen. ik hoop dat het dan wel ebter zal gaan Bloos