dunne zool, iets aan te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 09:51

Mijn paard staat nu sinds april zonder ijzers, omdat hij toch de wei op ging, en het met regen toch modderig wordt (leek me niet bevorderlijk voor de hoeven én mijn portemonnee als hij de ijzers steeds zou verliezen), besloot ik het maar weer zonder ijzers te proberen. In overleg met de hoefsmid, hij vond dat de hoeven er voldoende goed uitzagen. Tot nu toe bevalt het goed. In het begin brokkelden de hoeven wat door de uitgroei tot de nagelgaten. Hooguit liep hij wat gevoelig op ongelijke bodems, maar daar had hij later minder last van. Nu loopt hij op het gras, zand of op asfalt goed, maar als er wat steentjes liggen kan hij opeens een pas kreupel lopen.

Hij heeft twee ongelijke voorhoeven: een plattere en een steilere. Die plattere leek mij toe aan een bekapbeurt, terwijl de steile mooi kort was. toen ik toevallig de hoefsmid op stal zag liet ik hem even kijken (was toen 6 weken geleden dat hij bekapt was). Hij bekeek ff de platte hoef en zei er nog niks mee te kunnen, zo mogelijk moest ik nog 2/3 weken wachten, hij kon er nu maar weinig afhalen en de zool was te dun. Dit laatste moet dan ook de reden zijn waardoor hij zo gevoelig kan lopen.

Is er wat te doen aan een dunne zool, of hebben ze dat gewoon en zal hij altijd gevoelig lopen zonder ijzers op steentjes?

De hoefsmid gaf zelf aan dat zolang ik hem zo fijn vond lopen de hoeven best geschikt waren om zonder ijzers te lopen, zo zag hij de paarden ook het liefst. Hij blijft in ieder geval het weideseizoen nog zonder ijzers, maar als hij zo gevoelig blijft lopen op een verdwaald steentje gaat hij van de herfst weer op ijzers. Ik vind het niet zo leuk als hij tijdens een buitenrit een paar passen hinkt omdat hij zo'n pijn heeft!

KingSize
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leiden

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:56

Javayo schreef:
Mijn paard staat nu sinds april zonder ijzers, omdat hij toch de wei op ging, en het met regen toch modderig wordt (leek me niet bevorderlijk voor de hoeven én mijn portemonnee als hij de ijzers steeds zou verliezen), besloot ik het maar weer zonder ijzers te proberen. Nu loopt hij op het gras, zand of op asfalt goed, maar als er wat steentjes liggen kan hij opeens een pas kreupel lopen.

Hij heeft twee ongelijke voorhoeven: een plattere en een steilere. Die plattere leek mij toe aan een bekapbeurt, terwijl de steile mooi kort was. toen ik toevallig de hoefsmid op stal zag liet ik hem even kijken (was toen 6 weken geleden dat hij bekapt was). Hij bekeek ff de platte hoef en zei er nog niks mee te kunnen, zo mogelijk moest ik nog 2/3 weken wachten, hij kon er nu maar weinig afhalen en de zool was te dun. Dit laatste moet dan ook de reden zijn waardoor hij zo gevoelig kan lopen.

Is er wat te doen aan een dunne zool, of hebben ze dat gewoon en zal hij altijd gevoelig lopen zonder ijzers op steentjes?

De hoefsmid gaf zelf aan dat zolang ik hem zo fijn vond lopen de hoeven best geschikt waren om zonder ijzers te lopen, zo zag hij de paarden ook het liefst. Hij blijft in ieder geval het weideseizoen nog zonder ijzers, maar als hij zo gevoelig blijft lopen op een verdwaald steentje gaat hij van de herfst weer op ijzers. Ik vind het niet zo leuk als hij tijdens een buitenrit een paar passen hinkt omdat hij zo'n pijn heeft!


Herkenbaar! Mijn paard loopt ook zonder ijzers, heeft ook een plattere en een steilere hoef, ook dunne zolen en ook last van steentjes. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, want zijn hoeven zien er stukken beter uit sinds hij van de ijzers af is, ze groeien een stuk harder en brokkelen niet meer. Ik wil dus zeker geen ijzers meer, maar wil ook niet dat hij pijn heeft door steentjes. Ik zit er nu aan te denken om hoefschoenen te kopen voor buitenritten, want alleen dan heeft hij last van steentjes, de rest van de tijd kan hij dan gewoon op zijn blote pootjes rondlopen.

Een ander idee waar ik mee bezig ben is om een grindbak aan te leggen in zijn paddock. Als de laag grind namelijk dik genoeg is doet het geen pijn om erover heen te lopen (als je zelf met blote voeten over een dikke laag grind loopt doet dat ook geen pijn, een los steentje wel), de steentjes masseren de zool waardoor deze gestimuleert wordt om dikker te worden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:51

Ik ga met Kingsize mee. Hoefschoenen zijn een goede optie. Ze kosten wat, maar veeeel minder als het telkens laten beslaan van je paard, en het is nog beter voor de hoeven ook (als ijzers). Het duurt even voor de zool dik genoeg is. wat Kingsize al zegt: door middel van een grind pad, kun je het afharden bevorderen.

Anoniem

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:48

Ik sluit me bij m'n voorgangsters aan. Knipoog
Hoefschoenen zijn een ideale oplossing bij een dunne, gevoelige zool!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 22:10

Hoefschoenen... eerlijk gezegd spreekt dat idee me niet echt aan. Ik neem aan dat die dan op maat gemaakt moeten worden, maar zelfs dan, geeft het dan geen wrijving? de hoef moet toch om de 6-8 weken bekapt worden en is dan dus niet altijd dezelfde vorm, blijven die hoefschoenen dan altijd even goed passen? Krijg je geen schuurplekken langs de randen e.d.?

Ik zie alleen maar spoken rond die dingen, waarschijnlijk omdat ik in mijn familie zie hoeveel ellende op maat gemaakte schoenen al wel niet op kunnen leveren, laat staan bij paarden...

Ik zal wel eens wat informatie gaan zoeken over hoefschoenen.

Maar wordt de zool dan nog dikker, of is het net als ijzers iets dat je blijvend moet gebruiken?

Een grindpad is een grappig idee, helaas ben ik niet in de mogelijkheid zoiets te creeëren, tijdens buitenritten kan ik wel een enkel pad opzoeken, maar het zijn vooral die steentjes die her en der rondslingeren die hem pijn doen als hij er net op gaat staan.

Iemand nog andere oplossingen?

KingSize
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leiden

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:36

Javayo schreef:
Hoefschoenen... eerlijk gezegd spreekt dat idee me niet echt aan. Ik neem aan dat die dan op maat gemaakt moeten worden, maar zelfs dan, geeft het dan geen wrijving? de hoef moet toch om de 6-8 weken bekapt worden en is dan dus niet altijd dezelfde vorm, blijven die hoefschoenen dan altijd even goed passen? Krijg je geen schuurplekken langs de randen e.d.?


Je kan hoefschoenen op maat laten maken, maar er zijn ook kant en klare. Ik denk er zelf over om easyboot epic hoefschoenen te kopen. Ik heb 1,5 jaar geleden die van Marquis gehad, toen omdat zijn hoeven teveel sleten op het harde. Mijn paard vond de schoenen vooral achter heel irritant, stond ermee te stampen en trapte als ik ze uit wilde trekken. De easyboot epics zitten in tegenstelling tot die van marquis niet over de hoefballen heen, dus ik hoop dat dat voor hem prettiger zit, bovendien wil ik nu alleen schoenen voor de voorhoeven, achter heeft hij minder last van steentjes.

In 6-8 weken verandert een hoef niet heel erg van vorm, dus dat zal naar mijn mening niet een probleem zijn. Het kan wel zijn dat de hoeven door de overgang van ijzers naar blote voeten langzaam van vorm veranderen. De platte voet van mijn paard wordt bijvoorbeeld steeds kleiner qua omtrek.

Als de schoenen de goede maat zijn zal het met schuren wel meevallen, maar die van Marquis moet je bijvoorbeeld wel inlopen, zodat de huid van de hoefballen de tijd krijgt om eraan te wennen.

Er zijn al diverse topics geweest over hoefschoenen, misschien moet je daar eens kijken.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:15

Ik heb een topic gehad met soortgelijke vraag. Mijn paard heeft door te kort bekappen ook gevoelige zolen. De hoefsmid kreeg er geen ijzers onder, maar om toch over het harde te kunnen heb ik (tijdelijk) wel hoefschoenen.

Mijn vriendin had op maat gemaakte schoenen, maar daar moeten de voeten eerst aan wennen, plus het feit dat ze nogal lomp zijn. (Haar paard struikelde er veel mee.) Ze is nu ook over op de easyboots.
Ik heb de easyboots, daar hoeven ze niet aan te wennen en ze zijn voor het paard amper voelbaar. Nu kan de zool rustig groeien en als het weer gaat gaan er weer ijzers onder.

Ik heb uit het topic wat info gehaald over suplementen die je zou kunnen proberen om de zool wat dikker te laten worden. Daarnaast moet je nu even slijtage voorkomen. Met ijzer of hoefschoen.

Ik denk dat de zolen wel weer dikker kunnen worden, maar dat dit een kwestie is van veeeel tijd en dat je zo wel een paar jaar zoet bent voordat het echt helemaal goed is.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:11

Het is een kwestie van tijd en veel geduld om de zolen van je paard minder gevoelig te maken. De zool heeft door de ijzers nooit contact met de grond hoeven maken en moet daar nu aan wennen. Mijn paard staat sinds maart zonder ijzers. Hij heeft altijd ijzers met een leren zooltje gehad vanwege zijn dunne, gevoelige zolen. Hij heeft in het begin ook erg last gehad van steentjes. Ik heb hoefschoenen gekocht en rij daar nu mee als ik over ongelijk terrein ga. Gisteren heb ik toevallig een stuk met hem gewandeld (zonder hoefschoenen) en ook over steentjes en kiezels loopt hij een stuk minder gevoelig. Geef het de tijd en overbrug de gevoelige periode met goede hoefschoenen.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 09:10

Bedankt voor de reacties. Op zich heeft mijn paard niet lang met ijzers gestaan hoor! Ik kocht hem op 3-jarige leeftijd groen uit de opfok, met 3,5 zijn er zo'n beetje ijzers onder gegaan (alleen voor) en een half jaar later weer eraf... dus maar een half jaartje.

Op de verharding (dus gewone asfalt weg) loopt hij ook gewoon goed, dus misschien moet ik gewoon zo een tijdje door gaan. Waar mogelijk rij ik altijd al wel in de berm, dus met de slijtage zal het ook wel mee vallen denk ik? Of zou ik toch hoefschoenen moeten nemen. Sowieso wil ik hem nog 2 maanden zonder ijzers houden vanwege de weidegang (en de modderbende aan het eind van het weideseizoen) In oktober moet ik dan maar weer verder kijken.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:31

Javayo, ik had hetzelfde probleem, ook een platte en een steile voet. de platte voet had ondergeschoven versenen, de steunsels groeiden over de zool en de hoef had totaal geen zooldiepte. de andere hoef sleet aan de toen kort en leek zo eigenlijk best mooi, maar was aan de achterkant te hoog.

mijn smid heeft daar jarenlang niks aan kunnen doen. hij probeerde namelijk ook altijd de plattere voet steiler te krijgen. dit is nooit gelukt.

paard in kwestie loopt nu al jaren zonder ijzers en door een andere manier van bekappen zijn de voeten wat meer op elkaar gaan lijken. de platte hoef is wat veranderd, er is zooldiepte in gekomen, de verzenen zijn een stuk minder ondergeschoven en het paard loopt prima

hier een foto van zijn hoeven
Afbeelding

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:38

Hee Jackie, heb je ook een foto van de onderkant?

Ik vind het wel lastig hoor, die platte voetjes. Ik zie die steunsels ook groeien en probeer die in toom te houden, maar ik durf niet aan de zool zelf te komen, juist omdat die zo gevoelig is.

Anoniem

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:45

Het beste is ook om van de zool af te blijven.
Ook/juist wanneer er oneffenheden (bultjes) ontstaan, deze laten zitten. Laat de zool maar z'n werk doen, dat is het beste.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:59

Ja, maar het lijkt soms alsof die steunsels door groeien tot in de zool en dat ze de ruimte voor de straal beperken. Dat wil ik dan graag verhelpen.

Anoniem

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:04

Kun je dat ook vóór zijn? Hoe vaak werk je de steunsels bij?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:12

Jackie, je omschrijft het goed, zo zien de hoeven van mijn paard er ook uit. Maar jou advies is dan toch om een natuurlijk bekapper te laten komen? Je had geloof ik al eens iemand aan me geadviseerd, maar ik wou mijn huidige hoefsmid nog een kans geven aangezien ik hem al jaren heb en heel tevreden ben over zijn werk en omgang met de paarden. Het is bij ons ook een vaste hoefsmid, dus ik hoef m'n paard alleen maar op een lijst te zetten want hij komt op een vaste dag 1 maal per week langs.

Jovarna, ik geloof niet dat hij in de zool snijdt. sowieso de vorige keer niet, want toen heb ik hem nogal uitgebreid vertelt hoe ik het wou hebben Vork

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:48

een NB-er heeft als voordeel dat ze vaak wat langer de tijd nemen en ook advies geven over andere zaken die invloed kunnen hebben, zoals huisvesting en voer. Er wordt niet alleen maar naar de hoeven gekeken maar naar het hele paard en zijn omgeving.

het gevoelige lopen kan ook veroorzaakt worden doordat de witte lijn nog niet stevig genoeg is en het hoefbeen dus niet in de hoornschoen 'hangt' maar nog teveel op de zool drukt en daarbij de zoollederhuid plet. Dat veroorzaakt vaak de gevoeligheid.
9 van de 10 keer is bij de kwaal 'dunne zolen' een zwakke witte lijn de oorzaak. Zolen hebben eigenlijk vrijwel altijd dezelfde dikte van zichzelf namelijk, tenzij je erin snijdt natuurlijk. De gevoeligheid lijkt uit de zool te komen, maar wordt dus in werkelijkheid verzoorzaakt door een slechte 'ophanging' van het hoefbeen in de hoef.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: dunne zool, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:09

Javayo schreef:
Jackie, je omschrijft het goed, zo zien de hoeven van mijn paard er ook uit. Maar jou advies is dan toch om een natuurlijk bekapper te laten komen? Je had geloof ik al eens iemand aan me geadviseerd, maar ik wou mijn huidige hoefsmid nog een kans geven aangezien ik hem al jaren heb en heel tevreden ben over zijn werk en omgang met de paarden. Het is bij ons ook een vaste hoefsmid, dus ik hoef m'n paard alleen maar op een lijst te zetten want hij komt op een vaste dag 1 maal per week langs.

Jovarna, ik geloof niet dat hij in de zool snijdt. sowieso de vorige keer niet, want toen heb ik hem nogal uitgebreid vertelt hoe ik het wou hebben Vork


ik geloof best dat je hoefsmid zijn allerbest wil doen. dat deed de mijne vroeger ook. het feit dat hij zegt dat hij er NU niks aan kan doen omdat de steile hoef goed eruit ziet en de ander een te dunne zool heeft (waarschijnlijk is de zool zo plat als een dubbeltje) zegt al dat hij de andere aanpak niet kent of niks ervan vindt en/of nog nooit uitgeprobeerd heeft.

mijn hoefsmid zei vroeger ook altijd over de ongelijke hoeven van mijn paard, dat er met de platte hoef niks aan de hand was omdat hij daar zijn hele gewicht op zet (en daarme de te lang gelaten verzenen onder zijn hoef plat drukt, dat zei hij er niet bij) en de steile hoef werd niet voldoende gelijkmatig belast. hij demonstreerde dat door mijn paard aan dat been in de knieholte een duw te geven. been kon makkelijk doorgeknikt worden. bij het been met de platte voet lukte dat niet.

toen ik verhuisde moest ik ook een andere smid nemen. die bekapte hem om dezelfde manier. hij heeft bijna 19 jaar op een platte en een steile voet rondgelopen en het werd niet beter. nu is het ook nog niet 100 % (hij is trouwens wel helemaal rad) maar wel heel veel beter.

hier een foto van de onderkant van beide voeten. foto's zijn vrij recent

de platte
Afbeelding

de steile
Afbeelding

de straal van de steilere voet is iets smaller en de hoefballen zijn ietsjes meer samengeknepen.

vroeger toen hij nog ijzers had ging onder de platte voet een wig om hem steiler te maken. wist ik toen veel. effect was dat de hoefwand in de kwartieren naar binnen ging krullen en de hoef nog platter werd. de witte lijn was helemaal naar de filistijnen. hoefbeen zakt daardoor lager in de hoef .op gegeven moment heb ik de smid de ijzers inclusief wiggen eraf laten halen, ondanks zijn tegensputteren (kan niet zonder ijzers, kijk maar, op dat dunne wandje moet hij lopen.......). het zag er natuurlijk een half jaar lang niet uit. brokkels vlogen eraf. ik reed hem gewoon in de bak en soms buiten en hij sleet altijd scheef. dat scheef afslijten is uiteindelijk verdwenen, nadat hij anders bekapt werd.

er heeft eens een artikel over dit probleem in het bit gestaan. er werd toen gesproken over een zogenaamd graasvoetje. paard (begint al op veulenleeftijd) zet de plattere voet voor en de steilere achter bij het grazen. belast de platte voet voral aan de achterkant en de steilere voral aan de voorkant. vooral paarden met korte halsen zouden er last van hebben. volgens mij is het hele verhaal alleen ten dele waar. het hoofdprobleem is dat veulens, enters en twenters gewoon veel te weinig bekapt worden, waardoor dit probleem zijn kop op steekt.

ja, ik adviseer je een natuurlijk bekapper, wat ik sinds twee jaar zelf toepas valt onder de noemer NB. maar neem niet de eerste de beste. er zijn maar 3 bekappers in Nederland, die de opleiding van de AANHCP hebben gedaan, Annette Nielsen, Björn (weet even zijn achternaam niet) en Wout Overbeeke. Annette is erg goed en Wout ook. Björn ken ik niet persoonlijk.