hoe vaak krabben jullie je jaarling de hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

hoe vaak krabben jullie je jaarling de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:36

Ik heb sinds een paar weken een jaarling gekocht die het uitkrabben en praktisch al het andere nog nieuw is. Ik probeerde het rustig op te bouwen en inmiddels loopt ze fatsoenlijk van en naar het weiland en kan het halster ook zonder problemen op en af. Ze geeft makkelijk een voetje voor aan en ben bezig haar te leren vast staan, zodat ik dan ook alleen de mogelijkheid heb aan haar achterbenen te beginnen.

Nu was hier vanmiddag de hoefsmid en in ca. 6 weken is er een rotte plek binnen in haar voorhoefje ontstaan. Volgens de hoefsmid kwam dat door niet voldoende uit te krabben. Omdat zo'n jong paardje vaak gewoon minder in de hand komt en ik haar eigenlijk voor mijn gevoel, ze staat hier 's nachts op stal, juist ook nog veel in de hand heb en bezig ben alles aan te leren, was ik eigenlijk stomverbaasd dat ze nu binnen zo'n korte tijd vanwege het nog niet (succesvol) kunnen uitkrabben zo'n vervelend hoefje heeft. Nu moet ze er dus aan geloven en met het voetje in de biotex, maar ik vraag me dus af hoe dat bij jullie jaarlingen allemaal gebeurd?

Ik begon me er vanmiddag al een beetje voor te schamen, maar ze kunnen niet alles in 1 keer toch...

jackie

Re: hoe vaak krabben jullie je jaarling de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:43

elke dag. en vanaf dat ze een maand oud waren gingen ze ook gelijk met de moeder naar de smid. zeer regelmatig om de 4 weken werden ze bekapt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:46

Hoeven uitkrabben? Ehm nooit.... Soms pak ik in de wei weleens een been op maar eigenlijk zijn de voeten altijd schoon. Zeker na een flinke ravotpartij op een droog stuk land. Hij komt iedere twee maand bij de smid, that's it. Hij staat dag en nacht op de wei, dat scheelt ook wel denk ik.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:48

uhm gewoon als ik uh maan het poetsen ben dus zo´n 2x in de week.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:53

jackie schreef:
elke dag. en vanaf dat ze een maand oud waren gingen ze ook gelijk met de moeder naar de smid. zeer regelmatig om de 4 weken werden ze bekapt.

Tja, ik heb haar natuurlijk niet vanaf de geboorte, dat had het makkelijker gemaakt om aan te leren, ze is nu 1 jaar en verder groen. Ze wordt hier wel regelmatig bekapt.

Ook in het land kan er vuil in komen natuurlijk, de stallen zijn verder wel altijd zo schoon als het kan.

Het is ook wel mijn bedoeling haar regelmatig uit te gaan krabben, alleen had ze dit nog niet onder de knie Bloos

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:07

MightyMike schreef:
jackie schreef:

Tja, ik heb haar natuurlijk niet vanaf de geboorte, dat had het makkelijker gemaakt om aan te leren, ze is nu 1 jaar en verder groen. Ze wordt hier wel regelmatig bekapt.

Ook in het land kan er vuil in komen natuurlijk, de stallen zijn verder wel altijd zo schoon als het kan.

Het is ook wel mijn bedoeling haar regelmatig uit te gaan krabben, alleen had ze dit nog niet onder de knie Bloos

oefening baart kunst (ofzo) Haha! . mijn veulens waren elke dag in de hand, vandaar dat ik ook elke dag de hoeven deed. maar regelmatig bekappen is nog belangrijker dan uitkrabben. om de vier weken is volgens mij echt geen overbodige luxe. naar mijn ervaring groeien veulen/jaarlinghoeven erg snel en in de wei is nagenoeg geen slijtage.

natuurlijk is het makkelijk als je er vanaf dag een bij bent.

tegen de tijd dat het lukt is het handig om de hoeven uit te krabben als ze naar de wei gaat. de aarde die in de wei erin komt kun je laten zitten. waar al aarde zit kan geen mest gaan zitten Knipoog

steP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:39

Als ik maar 1 haartje onder de knie van mijn verzorg-jaarling aanraak, gaat hij al met z'n hoeven slaan. Bij de hoefsmid probeert hij dat ook, maar die is natuurlijk veel sterker en kan hem dus makkelijk houden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 22:02

Haha, ja er gaat zeker wat oefening inzitten, vandaar dat ik in die paar weken ook nog niet voluit aan het krabben was.

Voorbenen kan ik nu prima uitkrabben en zelfs het voetje in het teiltje met biotex ging super, dus mijn voorbereiding werpt zeker de vruchten af, alles in 1 keer kan natuurlijk ook niet. Alleen de achterbenen is nog moeilijk voor haar, ze vind het dan eng om haar evenwicht te vinden en hier zal nog wat meer oefening in gestopt moeten worden.

Ik denk wel dat je hoefsmid er erg blij mee is als hij toch voetjes kan geven, opvoeden hoort er bij, alleen sta ik te kijken van de mum van tijd waarin mijn paardje last kreeg van haar voetje en rijst bij mij dus de vraag hoe vaak houd een ander het bij een jaarling bij, er zijn ook genoeg jonge paarden die weinig in de hand komen bijv.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:35

Ik deed het nooit toen hij een jaar was.
1x per maand? Had er de plek niet voor (stond in het land en kon er niet uit)
Dusja. Heb ook nooit wat gehad..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:10

Uhm, nooit.

Zie rakkertje13.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:12

mijn jaarling komt elke dag in handen, maar haar hoeven krab ik nooit uit
ook is ze nog maar 2 keer bekapt, de smid kijkt elke 8 weken, maar het is gewoon nooit nodig Bloos makkelijk paardje heb ik dan Haha!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 09:24

Dana01 schreef:
mijn jaarling komt elke dag in handen, maar haar hoeven krab ik nooit uit
ook is ze nog maar 2 keer bekapt, de smid kijkt elke 8 weken, maar het is gewoon nooit nodig Bloos makkelijk paardje heb ik dan Haha!

Niet nodig is natuurlijk onzin. Onderhoud hoort er wel op elke leeftijd bij. Een paard met de beste hoeven van stal kan net zo goed rotstraal of iets anders oplopen. Bij een jaarling groeien ook de hoeven behoorlijk door en om afwijkende beenstanden te voorkomen is bekappen toch ook echt op die leeftijd wel nodig, bij de een misschien wat vaker dan bij de ander, dat ben ik dan niet helemaal met je eens, maar elke dag de hoeven uitkrabben doe ik ook niet, ja nu zal het even moeten om de bacterien geen kans te geven.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:32

de smid bekijkt haar elke 8 weken, als er niets te vijlen of te corrigeren valt, wat moet hij dan nog doen?